|
בקרוב בישראל [צילום: לוקהיד מרטין]
|
|
|
|
|
בתוכנית ניסויים [צילום: לוקהיד מרטין]
|
|
|
|
קרב/הפצצה [צילום: לוקהיד מרטין]
|
|
|
|
|
ניתוחים של חיל האוויר האמריקני מצביעים על כך שמטוס הקרב העתידי של ארצות הברית וישראל, האף-35 "לייטנינג", עולה ביכולתו המבצעית בלחימת אוויר-אוויר ב-400% על מטוסי הקרב הטובים ביותר הזמינים בשוק הבינלאומי. כך גורס יצרן המטוס, קונצרן לוקהיד-מרטין.
המתחרים הפוטנציאליים של המטוס האמריקני, שהוא מהדור ה-5 של מטוסי הקרב בעולם, הם בעיקר מהדור הרביעי, כולל יורופייטר 2000 טייפון הבריטי/גרמני/איטלקי/ספרדי, הראפאל הצרפתי, המיג-29, מיג-35, סוחוי-32 וסוחוי-34 מתוצרת רוסיה, אף-18 של המתחרה האמריקנית בואינג - והסאאב-גריפן השבדי. קיימים מטוסי קרב חדשים גם ביפן ובסין. לישראל הייתה יכולה להיות משפחת מטוסי קרב מסוג "לביא" - אם הממשל האמריקני לא היה מטרפד אותה מחשש לתחרות ביצרנים שלו.
לוקהיד-מרטין אומר כי מודל הניתוח הסטנדרטי של חיל האוויר האמריקני לגבי לחימת אוויר-אוויר הציב את האף-35 נגד כל מטוסי הקרב המתקדמים מהדור הרביעי בהדמיה של מגוון תרחישים, והוא עלה בביצועיו בהפרש ניכר. "האף-35 נהנה מיתרון בולט ביחס ההפלות לעומת איומים אוויריים נוכחיים ועתידיים, כולל מטוסי סוחוי", אמר מייג'ור-גנראל צ'ארלס דייויס, מנהל תוכנית האף-35 בחיל האוויר האמריקני, וטענות שנשמעו לאחרונה כי מטוסים רוסיים הביסו את האף-35 בתרגיל הדמיה מבצעי שנערך בהוואי אינן נכונות. הדיווחים מוטעים ומטעים. משחק המלחמה באוקיינוס השקט באוגוסט 2008, שאליו התייחסו דיווחי התקשורת, לא עסק בכלל בבחינת אוויר-אוויר".
לוקהיד-מרטין מוסיף כי משחק המלחמה באוקיינוס השקט היה "תרגיל שולחני" שנועד להעריך פגיעות מבחינת בסיסים ומבנה כוח, ולא כלל תרגילי לוחמת אוויר-אוויר או השוואות כלשהן עם מטוסים שונים. "אין זה ברור מדוע תקפו את תוכנית מטוס התקיפה", אומר טום ברבג', סגן הנשיא הבכיר לתוכנית האף-35 בלוקהיד מרטין, "וברור שהם אינם מבינים את הדרישות היסודיות של התוכנית, את היכולות המתחייבות לעמוד בדרישות האלה ואת הביצועים האמיתיים. להלן העובדות: האף-35 הוא סוס-מירוץ, ולא כלב כפי שטענו. בתצורת טיסה חמקנית הוא עולה מבחינה אווירודינמיות על כל המטוסים האחרים מהדור הרביעי במהירות מירבית, האצה תת-קולית ורדיוס פעולה מבצעי. זה מאפשר יכולת 'ראה ראשון, שגר ראשון' חסרת תקדים".
יצרן המטוס האמור להיות מסופק לישראל, גורס כי לאף-35 יש את המנוע רב-העוצמה ביותר שהותקן אי-פעם במטוס קרב, עם דחף המשתווה לשני המנועים גם יחד של היורופייטר או האף-18. במשקל ההמראה המבצעי עם כל הדלק והחימוש שנישאים פנימית הביצועים האירודינאמיים של האף-35 עולים לטענתו "במידה ניכרת" על אלה של המטוסים המסורתיים שמצויידים ביכולת דומה.
"הממשלה כבר הוכיחה כי לשום מטוס אחר אין סיכויי הישרדות מול החמקנות מהדור החמישי, שרק לאף-22 ולאף-35 יש כמותה, ובלתי אפשרי להוסיף את החמקנות הזאת למטוסי קרב מהדור הרביעי. היכולות שלו ישנו את מרחב הלחימה העתידי. הוא תוכנן במיוחד לנצל את הלקחים שנלמדו מהמטוס החמקן אף-117".
האף-35 הוא תוכנית למטוס אחד שמיועד להחליף 13 דגמים שונים של מטוסים ברחבי העולם, כולל אף-16, אף-18, אף-117, איי-10, הארייר, אף-111 וטורנאדו - המופעלים ב-14 חילות אוויר. בנוסף ל-19 מטוסי ניסוי בתוכנית הפיתוח, מייצרים עתה 20 מטוסי אף-35 עם מיכשור מלא לצורך ניסויים מבצעיים, ולדברי היצרן בשום תוכנית בהיסטוריה לא השתמשו בכה הרבה מטוסי ניסוי. זה מטוס קרב על-קולי ורב-משימתי, ושני המטוסים הראשונים אמורים להימסר לחיל האוויר האמריקני בשנת 2010.