|
[צילום אילוסטרציה: אתר קניוני עזריאלי]
|
|
|
|
|
המכירות הקמעונאיות בארה"ב ירדו בספטמבר ב-1.2%. זוהי הירידה החודשית התלולה ביותר ארי שלוש שנים, והיא מלמדת שהצרכנים האמריקנים החלו להדיר את רגליהם מרכזי הקניות ומאולמות התצוגה של המכוניות החדשות, בעיצומו של המשבר הפיננסי הפוקד את המדינה.
משרד המסחר של ארה"ב מסר (יום ד', 15.10.08) כי שיעור הירידה של המכירות הקמעונאיות בספטמבר היה כמעט כפול מהירידה ביולי, 0.7%. הפעם האחרונה שנרשמה ירידה גדולה יותר במכירות הקמעונאיות הייתה באוגוסט 2005, 1.4%.
הירידה, שהייתה גדולה מהצפוי, מגדילה באופן נכיר את סכנת המיתון, משום שהוצאות הצרכנים מהוות שני שלישים מכלל הפעילות הכלכלית בארה"ב. חולשת המכירות הקמעונאיות הייתה גדולה במיוחד בשוק הרכב, שבו נפלו המכירות ב-3.8%. המכירות נפלו אל מתחת למיליון כלי רכב לחודש, בעיקר בגלל קשיי הצרכנים להשיג הלוואות.
המכירות הקמעונאיות נופלות זה שלושה חודשים רצופים. הפעם הקודמת שבה הייתה שרשרת נפילות כזאת הייתה ב-1992. כלכלנים צפו כי המכירות יירדו בספטמבר, עקב שיטפון הבשורות הרעות על המערכת הפיננסית ועל הגידול באבטלה, שהגדילו את דאגות הצרכנים. אנליסטים רבים מאמינים כי המשק בכללותו, כפי שהוא נמדד בתוצר המקומי הגולמי, מידרדר למיתון, שהחל במפולת בשוק הדיור ונמשך במשבר האשראי החמור.
גם בלי להביא בחשבון את מכירות הרכב, הייתה חולשה במכירות הקמעונאיות בכל המגזרים, והירידה בהם הסתכמה ב-0.6%. הצרכן מפסיק לקנות עוד לפני שהתרסקו השווקים, ואלה אינן חדשות טובות לכלכלה, אומרים אנליסטים. הם מוסיפים כי מה שמבשר רע במיוחד הוא העובדה שהמכירות יורדות בכל המגזרים.
המכירות בחנויות הכלבו ירדו בספטמבר ב-1.5%, לאחר ירידה של 1.6% ביולי. המכירות בחנויות הרהיטים נפלו ב-2.3%. המכירות בחנויות כלי הבית ירדו ב-1.5%.
אין אשראי למימון המלאי
בתוך כך הודיע משרד העבודה של ארה"ב כי המחירים הסיטונאיים ירדו בספטמבר ב-0.4%, זה החודש השני ברציפות. הירידה הייתה קטנה מהצפוי בגלל ירידה תלולה בעלויות האנרגיה. אבל מחירי הליבה הסיטונאיים, למעט מזון ואנרגיה, עלו ב-0.4%, פי שניים מהצפוי.
קובעי המדיניות בבנק הפדרלי סומכים על ההאטה הכלכלית שתקטין את הלחצים האינפלציוניים ותיתן להם מרחב מספיק כדי לקצץ את שערי הריבית, אם יהיה צורך למנוע מהמשבר הפיננסי לדרדר את ארה"ב למיתון עמוק, וזאת בלא ללבות את האינפלציה. בשבוע שעבר הפחית הבנק הפדרלי את הריבית ב-0.5%, בתיאום עם בנקים מרכזיים של משקים גדולים אחרים.
בדוח שלישי שפורסם (יום ד', 15.10.08) הודיע משרד המסחר האמריקני כי העסקים בארה"ב הגדילו את המלאי שלהם ב-0.3% - הגידול הנמוך ביותר אחרי חמישה חודשים. ביולי גדל המלאי ב-1.1%. כלכלנים ממתינים לראות אם פירוש הדבר שאמון העסקים בכלכלה יורד לנוכח חולשתה. תוכניות עסקיות בדבר גידול המלאי והוצאות להשקעה הן גורמי מפתח בפעילות הכלכלית.
אנליסטים אומרים כי האטה בצמיחת המלאי משקפת כנראה אף היא את הבעיות החמורות של שוק הניירות המסחריים, שבו מקבלים העסקים הלוואות לטווחים קצרים מאד כדי לממן את פעילותם השוטפת, כגון רכישת מלאי. השוק קפא בחודשים האחרונים עקב הגידול בחששות הבנקים להסתכן בהלוואות רעות.
השבוע הודיע הבנק הפדרלי כי יתחיל כבר החודש להזרים כסף לשוק הניירות המסחריים כדי להחזיר סוג זה של אשראי לרמתו הרגילה.