המועצה הישראלית לצרכנות הגישה לבית הדין לחוזים אחידים שורת הסתייגויות לבקשתה של קופת החולים מכבי לאשר שמונה חוזים אחידים של מגורים בבתי אבות ברחבי הארץ. המועצה, שפנתה לבית הדין באמצעות עו"ד דוד שור, דורשת לשנות תנאים מקפחים במספר סוגיות מהותיות, בטרם יאושרו החוזים.
המועצה לצרכנות דורשת לשנות את הסעיף המורה על חיוב הדייר בתעריפים עבור שירותי "אקסטרה" שאינם כלולים בדמי האחזקה השוטפים, כגון: שירותי אחות, מכבסה, שימוש בכספת, ניקיון נוסף ביחידת הדיור, חוגים ופעילויות, פיזיותרפיה רפואית ועוד. הסעיף לא מציין את המחיר ואינו קובע מנגנון עידכון אובייקטיבי מוסכם. הסעיף מחייב את הדייר לקבל את השירותים הללו מהמעון בלבד, דבר המעניק למעון כוח להכתיב את המחיר בעתיד באופן שרירותי.
סעיף אחר שתוקפת המועצה הוא הסעיף המתיר עיכוב החזרת דמי כניסה ופיקדון ערבויות שמפקיד הדייר, לשלושה חודשים מיום עזיבת המעון. אלו כספים הדרושים לדייר בד"כ על מנת לעבור לבית אבות אחר. העניין משמעותי במיוחד שכן הסעיף חל גם אם הדייר נותן התראה מוקדמת כמוסכם,, כיוון שקופת החולים משקיעה את הכספים. המועצה תוקפת גם את חיובו של הדייר לפנות את המעון בהתראה של שבועיים מראש בלבד, דבר הנוגד את התקנות.
הסעיף האחרון שתוקפת המועצה הוא הסעיף המאפשר לקופת החולים להודיע על איחור במועד המסירה ללא ציון מועד חדש, מבלי שהדייר יהיה זכאי לפיצוי בגין האיחור במועד המסירה. המועצה לצרכנות עומדת על כך שקופת החולים תודיע מיידית על מועד המסירה הנדחה, וכי לדייר תקום זכות מיידית לבטל את החוזה בגין הדחיה, ולקבל בחזרה את כל הסכומים ששילם.
המועצה הישראלית לצרכנות רואה בחוזים בין בתי אבות לקשישים [וחוזים דומים] כמקפחים, וזאת בשל אופיים המיוחד של היחסים בין בתי האבות לדיירים, היוצרים תלות של הדייר. תלות זו מתבטאת במקרים רבים בחיסול בית המגורים הקודם.
מנכ"ל המועצה לצרכנות, גלית אבישי מסרה כי קביעת בית הדין לחוזים אחידים בסוגיות שנויות במחלוקת אלו, עשויה לעזור גם בתביעות צרכנים לגבי חוזים של בתי אבות אחרים. אבישי קראה לדיירי בתי אבות ולמשפחותיהם לפנות לסיוע המועצה בכל מקרה בו נראה על פניו קיפוח או פגיעה בזכויותיהם.