משבר האשראי הכה אפילו באחד מסמליה הלאומיים של בריטניה - הבירה. מכירות הבירה בבריטניה ירדו לרמתן הנמוכה ביותר אחרי כ-10 שנים. כך עולה מדוח שפרסם (יום ב', 26.10.08) איגוד הבירה והפאבים בבריטניה (BBPA).
מהדוח, הקרוי "ברומטר הבירה הרבעוני", מתברר כי מכירות הבירה ירדו ביולי-ספטמבר 2008 ב-7.2% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה. זאת, לאחר שבאפריל-יוני השנה נרשמה ירידה של 4.5% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.
בסך-הכל ירדו ברבעון השלישי המכירות ב-161 מיליון פיינט (כ-80 מיליון ליטר) לעומת התקופה המקבילה ב-2007. זוהי ירידה של 1.8 מיליון פיינט (כ-900,000 ליטר ליום).
צריכת הבירה בפאבים, במסעדות ירדה ברבעון השלישי ב-8.1%, בגלל האיסור שהוטל בבריטניה על עישון במקומות ציבוריים ובגלל התחרות הגוברת מצד המרכולים. המכירות של בירה במרכולים ובחנויות ירדו ב-6%. אנליסטים רואים בכך הוכחה שהמשבר מאלץ את חובבי הבירה הבריטיים לנטוש לא רק את הבילוי בפאב אלא גם ליהנות מהבירה בבית.
גם המסים משפיעים
מנכ"ל איגוד BBPA, רוב הייוורד, אמר כי הנתונים החדשים מלמדים על השפעתן הגוברת של ההאטה הכלכלית ושל ירידת האמון של הצרכן הבריטי במשק על התנהגותם הצרכנית של הבריטים. "ההאטה הכלכלית משפיעה כעת על המכירות הן במרכולים והן בפאבים. מגמת המכירות סימפטומטית לבעיות המשפיעות על המשק בכללותו", אמר הייוורד.
BBPA מייחס את הירידה במכירות הבירה גם להשפעת המסים הכבדים שהממשלה מטילה על משקאות אלכוהוליים. לפי האומדנים, יפסיד האוצר הבריטי בשלוש השנים הקרובות הכנסות בסך 1.2 מיליארד ליש"ט ממסים בגלל הירידה הצפויה במכירות הבירה. BBPA מעריך כי במחצית שנת התקציב שחלפה, גבה האוצר 138 מיליון ליש"ט פחות מהצפוי ממכס ובמע"מ על בירה. האיגוד קרא לממשלת בריטניה לנטוש את תוכניותיה להעלות את המסים על הבירה בשליש.
בשנה שהסתיימה בספטמבר 2008 נפלו מכירות הבירה בבריטניה ב-4.4% לעומת השנה הקודמת. המכירות בפאבים, בברים ובמסעדות בתקופה זו ירדו ב-9%, ואילו המכירות במרכולים ובחנויות עלו ב-2.1%.