|
מנכ"ל משרד התחבורה, גדעון סיטרמן [צילום: ששון תרם]
|
|
|
|
|
מנכ"ל משרד התחבורה, גדעון סיטרמן, מינה (ג', 13.1.09) ועדה ציבורית לבחינת מכלול ההיבטים הקשורים בייבוא אישי של רכבים לישראל.
בראש הוועדה עומדת השופטת (בדימ.) קיי בלנש וחברים בה, בין השאר, מהנדס הרכב והמכונות מנחם שדה, היועץ המשפטי של המועצה הישראלית לצרכנות, עו"ד זאב פרידמן, מנהלת תחום ייבוא אישי ברשות המיסים, רקפת ישי וראש תחום הייבוא במשרד התחבורה, אתי רייטן.
סיטרמן החליט על הקמת הוועדה הציבורית לאחר שהתברר כי קיימת לכאורה תופעה של מסחר בלתי חוקי של סוחרים העוסקים בייבוא מסחרי של רכב, במסווה של ייבוא אישי.
סוחרים אלה נוהגים להגיש בקשות לרשיון ייבוא על שמו של המייבא האישי, כאשר כל המסמכים הרלוונטים מוסבים על שמו, כולל שטר המטען והחשבוניות.
במקרים רבים הסתבר, כי בפועל הייבוא לא מבוצע על-ידי האזרח המבקש לייבא את הרכב, אלא באמצעות גורמים עסקיים המסווים את פעילותם הבלתי חוקית לכאורה באצטלה של מתן ייעוץ, ייפויי כח ומתן הכוונה בנושא.
על-פי צו ייבוא חופשי של כלי רכב, "יחיד רשאי לייבא רכב בייבוא אישי, בתנאי שהוא אינו עוסק מורשה והרכב מיועד לצרכים אישיים או משפחתיים ולא לצרכים עסקיים".
יצויין, כי צו הפיקוח על מצרכים ושירותים מסדיר מכירה ושיווק של כלי רכב חדשים המיובאים על-ידי יבואן מורשה וקובע קריטריונים ברורים בכל הקשור לייבוא של כלי רכב.
מנתוני אגף הרכב במשרד התחבורה עולה, כי בשנים האחרונות חל גידול של מאות אחוזים בייבוא אישי של רכב. בשנת 2008 הונפקו כ-3,000 אישורים לייבוא רכב בייבוא אישי לעומת 900 בשנת 2007, 400 בשנת 2006 ו-250 בלבד בשנת 2005.
יצויין, כי אגף הרכב ייעל לאחרונה את הטיפול באזרחים המבקשים לייבא רכב בייבוא אישי וכיום יכול כל אזרח לפנות בכתב לממונה על הייבוא רכב במשרד התחבורה ולקבל רשיון לייבוא רכב ישירות לביתו ובתנאי שהבקשה עומדת בכל דרישות הנוהל לייבוא רכב אישי.