|
קמיניץ. תפקיד חדש [צילום: שמואל רחמני]
|
|
|
|
|
דוד קמיניץ (55), יהיה מנכ"ל הבא של חברת דלק ישראל, בשליטת קבוצת דלק של יצחק תשובה, כך סוכם בימים האחרונים בינו לבין ראשי דלק. אם לא יחולו הפתעות מרחיקי לכת של דקה ה-90, קמיניץ יחליף בתפקיד את אייל לפידות (43), שיעבור החל מ-1 באפריל לתפקיד מנכ"ל חברת הביטוח והפיננסים הפניקס, אף היא מקבוצת דלק.
לפידות סיכם באופן סופי על מעברו להפניקס, וכעת נותר רק אישור דירקטוריון חברת הביטוח בכדי לאשר רשמית את מינויו. לפידות ככל נראה לא יכהן כיו"ר דלק ישראל, שכן הוא מעדיף להתרכז בהפעלת האופרציה הענקית של הפניקס המצוייה בתקופה מאתגרת בימים אלה.
"אני תמיד אומר שלעבודה צריך לבוא עם כיף וחיוך, ובשביל זה אני צריך אתגרים. כשהגעתי ל-HOT לא היה הסכם מימון לחברה, לא היה הסכם מיזוג, לא היה ברור מה הבנקים יעשו. כשהתחלתי לעבוד בחברה לא הייתי יכול אפילו לשתות קפה. לא היו כוסות כי לא שילמו לספק. ייצבתי את HOT ועכשיו היא נכנסת לשלב הניהול השוטף' וזה פחות מאתגר", כך סיפר קמיניץ לפני קצת למעלה מחודשיים בראיון פרישה ל-TheMarkerWeek, לאחר שסיים את תפקיד המנכ"ל בחברה במשך שנתיים וחצי בלבד, ולפני כן ניהל במשך 3 שנים את חברת השיחות הבינלאומיות 013 ברק.
אמנם את דלק ישראל קמיניץ לא יצטרך לייצב מחדש, אך הוא נכנס לנעליו הגדולות של לפידות, הנחשב למנהל מוערך בענף האנרגיה. לפידות הצליח מאז שנכנס לתפקיד מנכ"ל דלק ישראל בקיץ 2005 לחולל מפנה בחברה ולהפוך אותה מאחת החוליות החלשות של קבוצות לחברה ריווחית ומצליחה, שנכנסה בעידכון האחרון למדד תל אביב 100.
עם-זאת לפידות לא הספיק להשלים את כל התוכנית האסטרטגית, ועזיבתו בתקופה לא פשוטה בשווקים בכלל ובסביבה העסקית של דלק ישראל - עלולים בטווח הקצר לעמוד לרועץ עבור החברה. נכון לסוף הרבעון השלישי דלק ישראל הפעילה 226 תחנות התדלוק ו-100 חנויות נוחות תחת המותג מנטה, כשהתוכנית האסטרטגית התייחסה על הגעה להפעלה עצמית של כל התחנות הקיימות עד 2010, רכישת תחנות חדשות וגידול של עשרות חנויות נוחות בשנה הקרובה, בהיקף השקעה כולל של למעלה מ-100 מיליון שקלים.
נוכח ההאטה הכלכלית במשק וצמצום אפשרויות האשראי, לצד העלאת המרווחים על הריביות להלוואות בנקאיות מעמידים בסימן שאלה גדול את יכולתה של דלק ישראל לעמוד בתוכניותיה. סביר להניח כי בשנים הקרובות החברה תשאר כ-מספר 2 "חלש", כפי מגדירים גורמים בענף האנרגיה, ולא תצליח לסגור את הפערים מול פז בשליטת צדיק בינו, המובילה עליה בכל הפרמטרים.
סימנים ראשונים לפגיעה בפעילותה העסקית של דלק ישראל ניתן היה להבחין בתוצאותיה של החברה ברבעון השלישי, כשהרווח התפעולי התזרימי (בניכוי הוצאות ריבית, מיסים, פחת והפחתות) ב-11%, לעומת הרבעון המקביל, ל-107 מיליון שקלים.
לפידות גם הוא צריך להתכונן לעבודה קשה. הוא מקבל לידיו את הפניקס שתצטרך עד מאי להוציא כ-700 מיליון שקלים על-מנת לשלם לרוני בירם וגיל דויטש עבור מימוש האופציה שלהם למכירת יתרת אחזקותיהם (40%) בבית ההשקעות אקסלנס.
בנוסף להוצאה זו שתכביד על הפניקס, הפניקס צריכה לצלוח את המשבר הקרוב יחד עם כל ענף הביטוח, כאשר היא תתמודד עם הצורך לעמוד בדרישות ההון של הרגולטור, ההכנסות הקטנות מתחום ביטוח החיים, והתשואות השליליות הגבוהות שהציגה הפניקס לחוסכים בשנת 2008, והרכב תיק נוסטרו בעייתי ואגרסיווי.
דובר קבוצת דלק מסר בתגובה כי "קבוצת דלק איננה נוהגת להתייחס לשינויים פרסונליים".