רפורמה מקפת בכל דיני התעבורה בישראל, עבודה משפטית מהמקיפות שנעשו בתחום אי פעם בארץ, עלולה לרדת לטימיון. כך עולה נוכח מסמך - הצעת חוק התעבורה, אשר הגיע בלעדית בתקשורת לידי "מחלקה ראשונה".
הצעת החוק אמורה היתה להיות מוגשת לכנסת ה-15, והיא מבוססת על עבודה משפטית שנעשתה במהלך מרבית חודשי השנה. המיסמך כולל את תחומי התעבורה הבאים: כלי רכב (סחר ברכב מנועי ואופנועים, סדרי בטיחות), נהגים (רישוי והוראת תלמידים חדשים), אוטובוסים (חובות בעל הרשיון, הנהג והנוסעים), משאיות (הגבלות על הסעת נוסעים והובלת מטען), מוניות (קוי שירות והיתרים), דרכים ותנועה (כבישים, גרירה, רכב בטחון, הולכי רגל), משפט – בדיקות שכרות, שפיטה, סידרי דין, מעצר וברירת קנס, פסילת רשיונות ואיסור שימוש ברכב, עבירות ועונשין.
המדובר ברשימה קצרה, חלקית ומייצגת בלבד, מתוך הצעת החוק החדשה המסדירה נושאים העומדים כעת על ראש סדר היום הציבורי של משק התחבורה הישראלי. המסמך המקורי כולל מאות עמודים, שהוגשו לנשיא המדינה, משה קצב, בצמוד לדוח הסיכום של עו"ד וח"כ (עד לשבוע הבא) נחום לנגנטל.
הבסיס המשפטי עליו ניצב כיום משק התעבורה בישראל הינו מיושן ובלתי מעודכן. חלקו הגדול מעוגן בתנאי תשתית וחוק, ששררו בארץ בתקופות המנדאטורית והעתומנית (ראה מסילות ברזל). מציאות מוטורית שהיתה נכונה לפני עשרות שנים, עדיין מאצילה ולו על הטרמינולוגיה בה מתבטאות הוראות החוק הנוכחי. הצעת החוק החדשה באה לעדכן את העיסוק המשפטי ולהתאימו למציאות המודרנית.
דוח הסיכום של ועדת החקירה הפרלמנטרית לנושא תאונות הדרכים כמעט וירד כבר לחלוטין מסדר היום הציבורי. עתה עלול להידחות ואולי אף להתבטל, גם הטיפול בקודפיקציית דיני התעבורה - לה אף טרם ניתנו - עד כאן, כל פירסום או חשיפה פומביים.
דוח ועדת החקירה הפרלמנטרית הועלה לאתר האינטרנט של הכנסת, והוא מקושר ישירות מכניסתו הראשית של מישכן הכנסת. צפוי כי בשבוע הבא יועלה לאתר הכנסת גם מימסך הצעת החוק החדשה, ואז אולי תוכל להתגבש לו הצלה באמצעות תמיכה ציבורית.
למישכן נשיא המדינה הגיעו השבוע רק שניים מתוך תשעת חברי הכנסת שהתחייבו בתחילת השנה לחקור את תאונות הדרכים: לח"כ לנגנטל התלווה רק ח"כ יאיר פרץ (ש"ס), אשר הבטיח באותו מעמד לנשיא קצב, כי ינסה להמשיך במאמץ להעברת הטיפול בכנסת הבאה. הניסיון שניצבר עד כה מלמד כי הסיכויים לכך, מפוקפקים.
תיקוות רבות ניתלו בתחילת הדרך בח"כ אברהם פורז (שינוי), אך משקיפים מאוכזבים העלו ספק אם ממנו יבוא הפתרון: פורז לא טרח להגיע למרבית ישיבות ועדת החקירה, וגם כשל ונסוג מכוונתו לערוך רפורמה מקפת בענף ייבוא הרכב. התמונה יכולה היתה להשתנות, אם ח"כ פורז היה ממשיך לעמוד בראש ועדת הכלכלה.
אכזבה רבה הובעה כלפי כל יתר הפוליטיקאים אשר התחייבו לנושא בתחילתו: נחמה רונן הביעה בישיבות הוועדה עניין מסוייג וידע מועט, נעמי חזן אף לא הביעה עניין, אברהם הירשזון הוכיח כי אם רק היה רוצה יכול היה לשנות דברים אך לא עשה כך, אורי יהודה אריאל התייחס לדברים באופן ציני והומוריסטי, אבי יחזקאל לשעבר סגן שר התחבורה – שהופקד בלעדית על הטיפול בתאונות נהג להתמרמר כי לא מסייעים לו - אך בעצמו לא סייע בדבר, מוחמד ברכה – בא מדי פעם, בעיקר לדיוני המשטרה ומרדכי משעני צדק בדיעבד, בספק שהביע אם יבחר בשנית במסגרת גשר.
משעני אמר דברים אלה תוך הבעת תיקווה להמשך פעילותו של לנגנטל, ממש דקות ספורות בטרם לנגנטל עצמו הודיע על פרישתו המפתיעה מהכנסת ומהחיים הפוליטיים. במהלך השנה נערכה העבודה המשפטית הנדונה בסיועה של היועצת המשפטית לוועדה, עו"ד מיכל לוצקי, אשר נותרה עתה חסרת כל סיוע פרלמנטרי בנושא.
ועדת החקירה העבירה את המיסמך לעיונם של גורמים מקצועיים רבים, ובינם מנהל הרשות לאומית לבטיחות בדרכים, ולעו"ד ירון זינגר ז"ל, מבכירי המתמחים בתחום משפטי התעבורה בארץ. עו"ד זינגר היה מעורב גם בהצעת חוק הנהיגה הספורטיבית, החוק להסדר ענף מרוצי הרכב בישראל,
אשר עתידו לא ברור לנוכח השינוי במעמדו הסטוטורי של משרד הספורט, ושל השר לשעבר, אלוף (מיל.) מתן וילנאי. עו"ד זינגר נהרג לפני זמן קצר, כאשר הוא רכוב על אופנועו. מכונית שנסעה לפניו ביצעה פניית פרסה פתאומית, וגרמה למותו.
המנכ"ל יצחק אשל, נאבק בימים אלה לחיזוק מעמדה של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. ראש הממשלה, אריאל שרון, אף הבטיח כי יעשה להעברתה אל סמכות משרדו, ולהוציאה ממשרד התחבורה אשר הוציא השבוע הודעה תמוהה בתגובה לדוח ועדת החקירה, בה ניקבע כי "דוח לנגנטל מהווה חזרה על מסקנות שהוגשו למשרד בעבר," דהיינו, אנו מודעים לסיבות הגורמות להרג בדרכים, אך איננו עושים דבר בנדון !
ההודעה הוצאה בהעדרו מהארץ של מנכ"ל משרד התחבורה, בן-ציון סלמן, אשר צפוי לחזור ארצה לקראת יום הבחירות.