|
פער הריביות מתרחב גם בבנקים הקטנים
|
|
|
|
|
הריבית הבנקאית בשנה האחרונה היא נקודה כואבת. למרות הפחתות הריבית של בנק ישראל הריבית בבנקים עדיין גבוהה ולא אטרקטיבית עבור הלווים ואלו שבמשיכת יתר. מן הצד השני, מי שיש לו כסף דווקא מרגיש את ההפחתות. עבורו, התשואה על הפקדונות והחסכונות תהיה קרובה לאפסית.
בחברת מ.א בקרה וניהול, המתמחה בחישובי ריבית ובדיקת חשבונות בנק, מעריכים כי ב-2009 מגמה זו תימשך ואולי אף ביתר שאת. כלכלני החברה חושפים (יום א', 8.2.09) כי למרות שב-26 בינואר הודיע הנגיד על הפחתה נוספת בריבית ל-1% בלבד, בשני בנקים דווקא העלו את הריבית הבנקאית על הלוואות ומשיכת יתר.
תוספות בגין סיכון
בבנק איגוד הודיעו היום כי הם מעלים את תוספת הסיכון ללקוחותיהם, ואלו ישלמו 14.9% ריבית על משיכת יתר במדרגה הראשונה ו-16.4% עבור המדרגה השנייה. בגין חריגה מהמסגרת ישלמו הלקוחות הפרטיים לא פחות מ-20.9% לשנה. כלכלני החברה מציינים כי קודם לעלייה שילמו הלקוחות הפרטיים של איגוד 13.55% על המינוס בכל המסגרת.
גם הלקוחות העסקיים של איגוד ישלמו יותר, ע"פ הבדיקה: עבור המדרגה הראשונה הריבית תעמוד על 12.4% ועבור המדרגה השנייה - 13.9%. על החריגה מן המסגרת ישלמו הלקוחות העסקיים 18.4% לשנה. ריביות אלו נקבעו בהשוואה לריבית 11.05% השנתית על כל המסגרת.
עלייה של 32% בריבית משיכת היתר במרכנתיל
גם בבנק מרכנתיל ריבית החובה במגמת עלייה. במהלך חודש ינואר העמידו בבנק את הריבית על המינוס עבור הלקוחות הפרטיים, מקבלי המשכורת, על 12.2% לעומת 9.2% בעבר - עלייה של כ-32%. על החריגה ישלמו הלקוחות הפרטיים 22.25%. לקוחות העו"ש המסחרי ישלמו על הריבית 18.1% בהשוואה ל-14.85%. גם הלקוחות העסקיים של מרכנתיל ספגו הרעה של 0.9% בריבית החובה והם משלמים כעת 14.75% לשנה.
במ.א בקרה וניהול מציינים כי מעבר לייקור הריבית של בנק איגוד, הבנק עובר לראשונה לשיטה הנהוגה במרבית הבנקים בארץ של קביעת מדרגות ריבית בהתאם לניצול מסגרת האשראי. בבנק מרכנתיל, טרם עברו לשיטה זו ושם עדיין נוהגים בשיטה של ריבית אחידה לכל מסגרת האשראי.
דוד אברון, מנכ"ל מ.א בקרה וניהול, אומר בתגובה כי "לא ברור מדוע הבנקים ממשיכים להגדיל בצורה עקבית את הריבית על חשבונות חובה, בניגוד למגמה אליה שואף בנק ישראל". הוא מוסיף כי הדברים שאמר לאחרונה רוני חזקיהו, המפקח על הבנקים, על כך שהבנקים הורידו את הריבית במהלך 2008 בשיעור של 1.3% מהווה נתון סטטיסטי בלבד. בפועל, לדבריו, היא אינה מורגשת בקרב הלקוחות.