|
סטורג'ס. משחק משובח [צילום: עכבר העיר]
|
|
|
|
|
לפני כעשר שנים הוכרז בצפון אירלנד שלום, שנשמר בדרך כלל. אבל בלפסט בשנות ה-80, התקופה בה מתרחש הסרט "50 גברים מתים מהלכים", הזכירה אז את עזה של ימינו, ובמובן מסוים את המציאות בארץ ישראל כולה: עיר מחולקת בחומה, שפעולות גרילה אכזריות וכוחות משטרה וצבא קטלניים לא פחות כמעט מחריבים את החיים בה.
ההקבלה עזה-בלפסט חושפת בעיקר את חולשותיו של "50 גברים מתים מהלכים", ונדמה שבמיוחד לעיניים מזרח תיכוניות. סרטה של הבמאית קארי סקוגלנד אומנם מתיימר לנסח אמירה אוניברסלית על מאבקים לאומיים חסרי תוחלת, אבל מספק בעיקר אקשן עשוי היטב. הסרט מתקשה לנסח תובנות משמעותיות על הדרמה הלאומית שבה הוא מתיימר לעסוק, באופן שיעורר עניין אצל מי שנחשף למציאות מהסוג הזה גם מחוץ לבית הקולנוע. מי שמקבל בחיי היומיום שלו מינון גבוה של סחורה מטרידה כמו זו שמטלטלת את חייו של גיבור הסרט, המבוסס על סיפורו האמיתי של בחור צעיר שעל-אף תשוקתו העזה לחיים נורמליים נלכד במלחמה שהשתוללה סביבו, צפוי לדרוש סיבות טובות יותר כדי לצפות באותם חומרים גם בקולנוע.
האווירה של "50 גברים מתים מהלכים" היא של סרט פעולה, ומדובר בסרטי הז'אנר הכוללים גם קצת רומנטיקה נאיבית לעידון הסצינות האגרסיביות. כוחו הדרמטי העיקרי נובע מהבסיס האמיתי של האירועים, כשהתסריט נכתב על-פי האוטוביוגרפיה שפירסם הגיבור (שטען לאחר צאת הסרט לאי דיוקים בגרסה הקולנועית).
מרטין (ג'ים סטורג'ס, "מעבר ליקום") גדל בבית עני וללא אב, כמו רבים מהקתולים בצפון אירלנד, שניהלו חיים מנותקים ומנוכרים ביחס לשלטון הבריטי ושילמו על כך לעתים קרובות בחייהם. הוא שואף לשפר את איכות חייו, גולש גם לתאוות בצע מסוימת, והדרך היחידה שפתוחה בפניו היא להתמסר לכוחות המזוינים השולטים בעיר: הבריטים או יריביהם אנשי הצבא האירי הרפובליקני (IRA).
מרטין בוחר בשני הצדדים גם יחד ונשלח למשימת ריגול כפול. דמויות האב שפורשות עליו חסות בשני הצדדים רק מסבכות אותו יותר. במהלך העלילה גוברים האיומים על שגרת החיים הזעיר-בורגניים שהוא מנסה לשמר באדיקות נואשת - עם הנערה שהכניס בטעות להריון, ילדם הקטן והמכשירים החשמליים החדשים שהוא קונה בכספים הזורמים אליו בשפע משני היריבים הברוטליים.
ואולם "50 גברים מתים מהלכים" אינו פוער את הפצעים בחייו של מרטין מעבר לגודל הנוח לעיכול לצד הפופקורן. במסגרת הנוסחה של הסרט, הסכסוך הפוליטי מוצג כמעט כגזרת גורל, כזו שלאף אחד מהצדדים אין ממנה מוצא. הצופה אמור לראות במרטין בחור תמים, שנקלע להתרחשויות בעל כורחו, אולי רק באשמת תשוקתו לכסף. לכאורה אין למרטין כל דרך להשתחרר מהסחרחורת הכאוטית בכוחות עצמו, כך שהסרט משחרר אותו - ולמעשה את כל השותפים לסכסוך הדמים - מכל אחריות אמיתית.
בניגוד לעיצוב האנמי של הדמות בתסריט, הגיבור ניצל משממון בזכות ההופעה המרדנית והאנרגטית של סטורג'ס. השחקן המוכשר עדיין לא זכה לסרט שיחלץ ממנו הרבה מעבר לכריזמה מתוקה, אבל בכל סרט נוסף בהשתתפותו גוברת התחושה שכדאי לצפות לרגע הזה. גם ליהוקי המשנה מוצלחים, ובולטים בן קינגסלי בתפקיד המפעיל הבריטי האנושי של מרטין, ונטלי פרס כרעייתו האומללה של מרטין וסמל השפיות בחייו.