|   15:07:40
  יפעת גדות  
עיתונאית עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מתי ולמה נזמין עורך דין מתחום התעופה?
כתיבת המומחים
מהי חרדה דנטלית ואיך מתמודדים איתה?

מניפולציה שיווקית תקבע המשיכה המינית

מחקר של אוניברסיטת בר-אילן הראה שניתן על-ידי הפעלת מניפולציה שיווקית, להשפיע על רמת המשיכה שאישה תחווה כלפי הגבר אותו היא בוחנת
10/05/2009  |   יפעת גדות   |   חדשות   |   תגובות
רגש או רציונל? [צילום: פלאש90]

   יפעת גדות
הכרזת אהבה - המפתח למשיכה

   יפעת גדות
רגליים ארוכות - המפתח למשיכה

   יפעת גדות
משיכה מינית - הכל תלוי בקול

במחקר שבוצע על-ידי סטודנט לכלכלה מאוניברסיטת בר-אילן, ובהנחיית ד"ר שלום לוי מהמחלקה למנהל עסקים, הוכח שניתן על-ידי הפעלת מניפולציה שיווקית, להשפיע על רמת המשיכה שאישה תחווה כלפי הגבר אותו היא בוחנת.

הטריק או המניפולציה שהוחדרה באופן סמוי לניסוי ידוע בכינוי "אפקט הפיתיון", מוכר בדרך כלל מעולם העסקים ומכוון לתמרן צרכנים לרכוש מוצרים שהמשווקים מעוניינים למכור כדי למקסם את רווחיהם.

"משיכה בין גברים לנשים תמיד הייתה דבר שקשה להסביר", אומר אשר דהן, עורך המחקר. "מצאנו טריק שיווקי שבדרך-כלל עובד על צרכנים וגורם למוצר מסוים להימכר יותר טוב וחשבנו להפעיל את אותו טריק על נשים כדי לראות האם גם כשהן באות לבחור בן זוג ניתן להשפיע על יכולת קבלת ההחלטות שלהן. הופתענו לגלות שמערכת קבלת ההחלטות המיניות של נשים חשופה לתמרונים בדיוק כמו של אותו צרכן שמסתובב בסופר ומתלבט איזה שמפו לקנות".

"אפקט הפיתיון" נחשף לראשונה בשנת 1961 בניסוי במסגרתו ניתנו לצרכנים 2 אפשרויות רכישה: מקרר א' שנחשב לאיכותי ובמחיר 2,000 דולר, ומקרר ב' שנחשב בעל איכות בינונית במחיר 1,500 דולר. הנבדקים בחרו כל אחד על-פי שיקול דעתו איזה מקרר הם היו מעדיפים לרכוש והתוצאות הראו ש-60% מהנשאלים בחרו במקרר הזול ובעל האיכות הבינונית (מיקרו ב') ו-40% בחרו במקרר היוקרתי ובעל האיכות הגבוהה (מיקרו א').

בשלב השני של הניסוי התבקשה קבוצה אחרת של נבדקים לבחור בין אותם המוצרים אך הפעם הוסיפו החוקרים פריט נוסף: מקרר ג' - בעל איכות גבוהה בדומה ל-א' אך במחיר 3,000 דולר. כמובן שהמקרר השלישי אינו כדאי מבחינה כלכלית ואינו אמור להשפיע על קבלת ההחלטות של הצרכן, אך החוקרים נדהמו לגלות את "אפקט הפיתיון" - כיוון שמקרר א' עכשיו עדיף בבירור על מקרר ג' והוא נתפס כבעל ערך גבוה יותר ממקודם. והתוצאות: 8% בחרו במקרר ג', 56% בחרו לרכוש את מקרר א', ורק 36% בחרו את מקרר ב' (בניגוד ל-60% בקבוצה הקודמת).

המוח האנושי - לא רציונלי

ישנן השערות רבות לגבי הסיבה שהמניפולציה הזו מצליחה להערים על המוח האנושי ולהשפיע על קבלת ההחלטה של צרכנים רבים. ההשערה העיקרית גורסת שהמוח האנושי לא מתנהג תמיד בצורה רציונלית וכשהוא מופגז במידע ומתבקש לחשב כמות רבה של משתנים הוא פונה לרגשות כדי לקבל החלטה והרגשות מושפעים מאפקטים יחסיים.

במסגרת המחקר הנוכחי שנערך בפאבים באזור תל אביב, נדגמו עשרות נשים והוצגו בפניהן שתי תמונות של דוגמנים מובילים [ראה תמונה מטה]. הנשים ניסו להעריך את רמת המשיכה שלהן כלפי דוגמנים א' וב' שהוצגו בפניהן ונתנו לכל אחד מהם ציון בסולם של 1 עד 10. בשלב השני של הניסוי הוצגו לנבדקות אחרות אותן תמונות אך הפעם בסיוע "אפקט הפיתיון": אל סט התמונות המקורי התווספה תמונה נוספת. תמונתו של דוגמן א' עברה ניתוח פלסטי באמצעות תוכנת פוטושופ ופרצופו היפה הושחת למימדים מעוותים עד שנוצר דוגמן ג'. בחלק הזה של הניסוי הוצגו לנבדקות 3 תמונות: דוגמן א', דוגמן ב' ודוגמן ג' וגם פה התבקשו הנבדקות לדרג את העדפותיהן.

מתוצאות המחקר עולה כי ברגע שהוצג ה"דוגמן המכוער" בתוך סט התמונות עלתה דרגת הפופולריות של דוגמן א' ב-14%, בעוד שהפופולריות של דוגמן ב' ירדה ב-6%.

"אנו משערים כי כשהנשים קיבלו נקודת ייחוס כלשהי, הן מצאו את דוגמן א' מושך יותר כי הוא ללא ספק בחירה טובה יותר מהגירסה המכוערת שלו וזה נתן לו ערך גבוה יותר באופן סובייקטיבי. אם ננסה להסיק מסקנות מעשית, ניתן לצפות שגברים שמעוניינים להעלות את הפופולריות שלהם בקרב בנות המין היפה ירצו להקיף את עצמם באופציות פחות אטרקטיביות מהם", דברי דהן.

תאריך:  10/05/2009   |   עודכן:  10/05/2009
יפעת גדות
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מניפולציה שיווקית תקבע המשיכה המינית
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יש מיש
10/05/09 12:19
2
על נחש :)
10/05/09 13:05
3
נטורי קרתא
10/05/09 13:16
4
בקר טוב אליהו
10/05/09 14:27
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ארבעה עובדי בנק לאומי בעבר תובעים מהבנק כחצי מיליון שקלים כל אחד, בגין הפליית גיל, שכן לטענתם, על-פי החלטת הבנק, כל עובד מבוגר (מעל גיל 55) המתחיל את עבודתו בבנק, מחויב לחתום על הסכם לא חוקי המכונה "הסכם קשישים".
10/05/2009  |  איריס בר-טל  |   חדשות
התאחדות התעשיינים פועלת לשימוש מקסימלי בתוצרת כחול-לבן בפרויקט מעבר בסיסי צה"ל לנגב. כך מסר (יום א', 10.5.09) מאיר בר-אל, סמנכ"ל התאחדות התעשיינים ומנהל מטה "מיוצר בישראל" (כחול-לבן) בהתאחדות התעשיינים.
10/05/2009  |  איריס בר-טל  |   חדשות
למרות כל התוכניות וקרנות הסיוע של הממשלה, 7 מתוך 10 מפעלים קטנים ובינוניים עדיין סובלים ממצוקת אשראי. כך טוען (יום א', 10.5.09) צבי אורן, יו"ר הוועדה למפעלים קטנים ובינוניים בהתאחדות התעשיינים.
10/05/2009  |  עופר וולפסון  |   חדשות
המנהיגים הדתיים בירדן הביעו את אכזבתם כי האפיפיור בנדיקטוס ה-16, בפנייתו אל המנהיגים המוסלמים בשבת, לא הביע את התנצלותו על הדברים שאמר בעבר כלפי האיסלאם.
10/05/2009  |  יפעת גדות  |   חדשות
בימים האחרונים בוחנים בכירי האוצר חלופה למימון הגרעונות הגדולים שאליה הגיעה ממשלת ישראל. בניגוד לגזירות שפורסמו עד היום ואשר נגעו לאוכלוסיות החלשות, מדובר הפעם בגזירות מכוונות הישר לכיסיהם של אנשי האלפיון העליון.
10/05/2009  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
אחרי 7 באוקטובר הדרישה של ראשי מערכת הביטחון שנסמוך עליהם בעיניים עצומות וניתן להם שיק פתוח היא לא לגיטימית    העמדה הזו שהם הכי חכמים והיחידים שיודעים ותמיד צודקים ואנחנו לא מבינים...
דרור אידר
דרור אידר
הפארסה בביה"ד בהאג חשפה אותנו לשאלה שנמנענו ממנה עד כה: מה אחריות בית המשפט למחדל ה-7 באוקטובר וכיצד עזר לבנות את הקונספציה שהתנפצה
דן מרגלית
דן מרגלית
מונחת לפני נתניהו הצעה יקרה מפז לנורמליזציה עם ערב הסעודית והוא מסכן את עם ישראל להחמיץ אותה ולהשאיר את החזית מול אירן פרוצה וחדירה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il