תאונות הדרכים עולות למשק הישראלי כ-16 מיליארד שקל בשנה. כך עולה מדוח 'עלות תאונות הדרכים למשק הישראלי', אשר הוכן עבור עמותת אור ירוק, העמותה לשינוי תרבות הנהיגה בישראל.
הדוח, שהוצג במסיבת עיתונאים שכינסה (יום א', 10.5.09) העמותה, מוכיח כי צמצום תאונות הדרכים יחסוך לא רק סבל וחיי אדם, אלא גם הון עתק.
הדוח מעריך את עלויות תאונות הדרכים למשק הישראלי בשנה בערכים מעודכנים, על-פי כל אחד מהפרמטרים המקובלים בעולם בתחום זה.
בין הנתונים המוצגים בדוח:
עלות תאונות הדרכים הקטלניות - למעלה משני מיליארד שקלים בשנה; עלות תאונות הדרכים הקשות - למעלה מארבעה מיליארד שקלים בשנה; עלות תאונות הדרכים הקלות - למעלה משני מיליארד שקלים בשנה; הנזק לרכוש כתוצאה מתאונות הדרכים עולה על שלושה מיליארד שקלים בשנה; עלות תאונות הדרכים לרשויות המדינה - למעלה מ-2 מיליארד שקל בשנה והנזק בשל עיכובי דרך כתוצאה מתאונות - למעלה ממיליארד וחצי שקלים בשנה.
עוד מציין הדוח כי בין השנים 2005-2007 נחסכו למשק הישראלי לא פחות מ-900 מיליון שקלים כתוצאה מהירידה במספר ההרוגים בתאונות הדרכים.
מנכ"ל אור ירוק, שמואל אבוהב, אמר במסיבת העיתונאים כי על שר התחבורה מוטלת אחריות אישית עליונה לצמצם את מספר ההרוגים בכבישים.
"אנו עדים בשנים האחרונות להתמוססות המאבק בתאונות הדרכים בין הרשויות השונות, בהעדר אחריות אישית של גורם מסוים להורדת מספר ההרוגים. היום יש כתובת, הכתובת היא שר התחבורה, ישראל כץ. כאשר יש מחדל בתחום הביטחון, מדינת ישראל מקימה ישר וועדות חקירה, הנושא באחריות הוא בראש וראשונה השר האחראי - שר הביטחון. ואילו בנושא תאונות הדרכים לא נמצא עד היום אחראי. אנו מצפים מהשר להתחייב אישית להורדת מספר ההרוגים ל-375 איש בשנת 2009, על-פי היעדים שקבעה ממשלת ישראל. הציבור ישפוט את שר התחבורה לפי המדד המספרי", אמר.
עוד הוסיף כי השלב הראשון בתוכנית הפעולה הוא ביטול הקיצוץ המתכונן בתקציב הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.
"המאבק בתאונות הדרכים דורש הקצאת משאבים משמעותית. ואולם, במקום הגדלת התקציב, אנו עדים לאחרונה לקיצוצים חוזרים ונשנים בתקציביהם של הגופים העוסקים בתאונות דרכים: הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, החברה הלאומית לדרכים, המשטרה ועוד. הקיצוצים אינם נובעים בשל טענה כי המאבק בתאונות הדרכים אינו חשוב או דורש פחות משאבים. נהפוך הוא - הכול מכירים בחשיבות המאבק ובצורך להפנות אליו יותר משאבים. הטענה, המועלת כנימוק לקיצוץ, היא מחסור בכסף", אמר.