סקר דעת קהל שהזמינה המועצה הישראלית לצרכנות, בודק מה חושב הציבור על מצב הגנת הצרכן לישראל. הסקר נערך על-ידי מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה, בראשית השבוע, בקרב 500 נשאלים לקראת יום הצרכן הבינלאומי שיחול (יום שבת, 15.3.03).
על-פי הסקר, 20.5% סבורים שהצרכן הישראלי מוגן במידה טובה עד מצוינת. 34.6% סבורים שהצרכן מוגן ברמה בינונית, ואילו 36% סבורים שהמצב רע עד רע מאד.
הסקר מדד את עמדת הציבור באשר לגופים השונים הפוגעים בזכויותיהם: כך נמצא, שכ-21.5% סבורים כי גופים ממשלתיים וציבוריים הם הפוגעים יותר מאחרים בזכויותיהם; כ-11.4% העניקו תואר זה למונופולים וחברות גדולות;
16% הטילו את האשם על חנויות/בתי עסק קטנים; 5.9% על רשויות מקומיות; 5.7% על הבנקים; 4.1 הטילו האשמה על קופות החולים; 3.8% את רשתות המזון; 2.9% את חברות הכבלים; 1.9% את בתי המשפט ו-1.9% את חברות הסלולר.
רוב הציבור (68%) סבור, כי שיטת המשפט המכונה "פיצוי עונשי" (שאינה קיימת בישראל - המאפשרת לבית המשפט לחייב עוסק בפיצוי הצרכן בסכום העולה על סכום הנזק שנגרם לו בפועל) - עשויה להרתיע במידה רבה את העוסקים.
14% בלבד סבורים שהנהגת "פיצוי עונשי" לא תגביר את רמת ההרתעה. המועצה לצרכנות מבהירה, כי היא רואה חשיבות רבה בהנהגת אפשרות ל"פיצוי עונשי" גם בישראל, וכי היא מתכוונת לפעול במרץ לקידום הנושא.
נתון חשוב שעלה מהסקר מלמד, שנושא הגנת הצרכן חשוב מאד לציבור בישראל. למעלה מ-64% מעידים, כי שיפור ברמת ההגנה הצרכנית תשפר את תחושתם לגבי איכות חייהם. 19% מדברים על שיפור קל ורק 8% טענו, כי הגברת ההגנה הצרכנית לא תשפר את איכות חייהם.
עוד עולה מהסקר, שכ-49% חושבים שארגוני הצרכנים הם הגוף האחראי במדינת ישראל להעניש גופים שעוברים על חוקי הגנת הצרכן. רק כ-19% השיבו נכון, כי משרדי ממשלה שונים הם האחראים לנושא וכ-11% רואים את המשטרה ככתובת לעניין זה.
המועצה לצרכנות ציינה, כי הסקר הראה שחלק ניכר מהציבור רואה את ארגוני הצרכנים ככתובת העיקרית לטיפול בבעיות הגנת הצרכן. המועצה ציינה, כי שיעור המתלוננים למועצה נגד הפוגעים בזכויות צרכניות מגיע לכ-32,000 תלונות בשנה וזאת לעומת 6,000 תלונות בשנה שהגיעו לפני כשנתיים.
באשר לאכיפת חוקי הצרכן: כ-17% מרוצים ממנה עד מרוצים מאד, כ-32% מרוצים באופן בינוני, כ-31% אינם מרוצים, ולכ-20% אין דעה בנושא.
לפני כשנתיים הקימה המועצה מועדון חברים במטרה לשפר את רמת ידע הציבור אודות זכויותיו וליצור תשתית שתאפשר יזמות של "חרם צרכנים" כנגד בתי עסק הפוגעים באופן שיטתי בצרכנים. נכון להיות חברים במועדון 60,000 חברים.