|
ייתכן ומדובר בתופעה רווחת
|
|
|
|
|
תחום היבוא האישי מתאפייין בזיופים רבים של מסמכים - אך טעות של משרד התחבורה איפשרה לשנות את הגיל של מכוניות מיבוא אישי ללא צורך לזייף מסמכים. מתברר כי מכוניות רבות נרשמו במכס כמשומשות והמס ששולם עבורן היה נמוך - ואז נרשמו במשרד הרישוי כחדשות יותר.
מקור הטעות הוא בתקנות משרד התחבורה שביטלו את שנת המודל והחליפו אותה בתאריך הייצור. תאריך הייצור של כל מכונית שמגיעה לישראל ביבוא סדיר נרשם, ואם היא לא נמכרת בתוך שנה מיום ייצורה היא נרשמת על שם היבואן. התאריך המופיע ברישיון הוא תאריך העלייה על הכביש - בין שהמכונית נמסרה לצרכן ובין שנרשמה בבעלות היבואן. ביבוא האישי נחשב התאריך שבו נרשמה המכונית בחו"ל כתאריך העלייה על הכביש. מתברר שפקידי הרישוי טעו והתייחסו לתאריך בו נרשמה המכונית בחו"ל כאל תאריך הייצור. כך נרשמה המכונית כחדשה יותר מכפי שהיא בפועל.
מתווכי היבוא האישי הרוויחו פעמיים - הם שילמו מסים על מכונית ישנה, ואז העבירו אותה בתהליך רישוי כמכונית חדשה יותר. בשיטה זו ניתן "להרוויח" שנה בגיל המכונית, ולחסוך פחת של כ-40 אלף שקלים ואף יותר במכוניות יוקרה, כמו ב.מ.וו x6. לא ברור כמה מכוניות עברו רישוי בשיטה זו, אך בידי משרד התחבורה הוכחות לכמה וכמה מקרים וייתכן שמדובר בתופעה רווחת.
תופעה זו מצטרפת לכשלים רבים ביבוא האישי לישראל. ההליך שנועד לאפשר חופש בחירה ומסחר לאזרחים נהפך לעסק ממוסד, שחלק מהעוסקים בו מזייפים מסמכים ורושמים מכוניות על שם רוכשים פיקטיביים.
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "מדובר במספר קטן של כלי רכב. מיד עם היוודע הטעות פעל משרדנו לתיקונה המיידי".