|
קוראי המונים לא מגיעים [צילום: אתר חברת החשמל]
|
|
|
|
|
רשות החשמל פונה (יום ד', 23.9.09) לציבור הצרכנים בבקשה כי יבחנו האם חשבון החשמל שבידם נעשה במדויק על ידי קורא מונים, או התבצע על ידי הערכת צריכה - ובמקרה זה לבחון האם הצריכה מדויקת ולהודיע על כך למוקד 103.
העובדה כי רבים מחשבונות החשמל מחושבים ע"פ הערכת צריכה בלבד ולא על-פי בדיקה בפועל התגלתה בדוח תלונות ופניות הציבור של הרשות לשנת 2008. שיעור הערכות צריכה הגבוה בולט על רקע העובדה כי רשות החשמל העמידה עבור חברת החשמל תקציב בסך 2% לשנה מדרישת ההתייעלות שלה, לצורך הוצאת המונים אל מחוץ לבתים.
הרשות התמקדה בדוח הנוכחי בנושא הערכות הצריכה והשלכותיהן על הצרכנים. מבדיקת הרשות עולה כי אחד מכל עשרה חשבונות מוגשים על בסיס הערכה מטעמים התלויים בחברה וביוזמתה, כלומר אי-הוצאת קוראי מונים לשטח. אחד מכל עשרים חשבונות מוגשים על בסיס הערכה מטעמים הקשורים בצרכן, כלומר חוסר גישה למונה, כגון מונים המותקנים בתוך חצרות ובתים.
מממצאי הדוח מתברר כי רבים מהצרכנים, שהגישה למונה שלהם חסומה, אינם פועלים למשש את זכותם לקריאה מדויקת. מנתונים שבידי הרשות לחשמל עולה כי 13.7% מן המונים מותקנים בתוך החצרות (בתוך שטח הבתים) ו-7% מתוכם לא נקראו במשך שנה ויותר. הרשות הנחתה את חברת החשמל, בעקבות זאת, לפעול מול מונים אלו כדי לקרוא אותם והודיעה לה כי היא רשאית לפנות אל הצרכן לצורך תיאום קריאה בזמנים שנוחים לו.
היקף התלונות בעקבות בעיית הערכות הצריכה הוא הגבוה ביותר מכלל התלונות המטופלות ברשות לחשמל: שנת 2008 אופיינה בעלייה של כ-100% בכמות הפניות המטופלות על ידי המחלקה בהשוואה לשנה קודמת. הגידול בכמות התלונות מושפע מפתיחתו של אתר הרשות לפניות צרכנים מקוונות, כשאחוז הפונים באמצעי זה הולך וגדל.
מירב יוסף, ראש אגף פניות הציבור ברשות החשמל, מסרה בתגובה כי "סוגיית הערכות הצריכה היא העיקרית בסוגיות שעומדות לבחינתנו ובהתייחס לגידול בכמות הדילוגים היזומים שמבצעת החברה מדובר בנתון מדאיג. הערכות צריכה אינן רצויות. הן גורמות להצטברות חובות צרכניים ובעטיין מתקיימות לחברה עלויות של תיקוני חשבונות, זיכויים, התראות ניתוקים וכיוצא בזה. מאחר והדילוגים היזומים הם בשליטת החברה, עליה לפעול לצמצום מיידי של היקף הדילוגים היזומים שהיא מבצעת".
לדבריה, יש לבצע חשיבה נוספת לבחינת הסיבות לגידול ולבחון את הצורך באיתור דרכי פעולה נוספות שתצמצמנה את היקף ההערכות הללו. "הערכות הצריכה מטבען אינן מדויקות ועלול להיווצר חוב בעד צריכת החשמל האמיתית - בין אם ביתר ובין אם בחסר", אמרה עוד.
לצמצום המקרים בהם נמנעת קריאת מונה בפועל, מורה אמת המידה שגיבשה רשות החשמל כי חברת החשמל תקרא את מוני החשמל אחת לחודשיים ובכל מקרה לא יעלה זמן אי-הקריאה על פרק זמן של שנה. הצרכן, מצידו, יפעל למניעת מצבים של חוסר גישה למונה.
בנוסף, הודיעה הרשות, לצרכן ישנה אפשרות לקרוא את המונה בעצמו ולמסור את קריאתו למוקד 103 של חברת החשמל - מה שיאפשר איזון של חשבונות מול צריכת החשמל.