במכתב ליו"ר הרשות לניירות ערך, פרופ' זוהר גושן, ולממונה על שוק ההון,
ידין ענתבי, מבקשת (יום ד', 23.9.09) חברת-הכנסת
שלי יחימוביץ' (עבודה) להתערב בדחיפות בעסקת בעלי העניין שאישר דירקטוריון אי.די.בי פיתוח, בשליטת
נוחי דנקנר, ואשר במסגרתה תרכוש אי.די.בי את גנדן תיירות, המחזיקה בין היתר בחברת התעופה ישראייר ובחברות אחרות בתחום התיירות.
יחימוביץ' מפרטת במכתבה את מצבה של גנדן ואת ההתחייבויות "הנדיבות באופן מפתיע", לדבריה, שנטלה על עצמה אי.די.בי במסגרת העסקה. מכתבה של יחימוביץ' שוגר לרשות על-אף שזו אישרה מבעוד מועד את ביצוע העסקה.
יחימוביץ' מציינת במכתבה כי "בעל השליטה העיקרי באי.די.בי הוא נוחי דנקנר, שמחזיק את הנתח הגדול ביותר בגנדן - 47% מן הבעלות.
יחימוביץ' שיגרה העתקים ממכתבה גם למשקיעים המוסדיים הגדולים, וציינה כי "הרשימה המפוארת של המשקיעים המוסדיים הפועלים באי.די.בי, משקפת באופן-חד את עומק המעורבות של הציבור הרחב בחברה: מגדל, אקסלנס, אנליסט, הלמן-אלדובי ועוד". יחימוביץ מבקשת מאותם משקיעים מוסדיים ומהרשות לעצור את כל ההליכים לביצוע העסקה, לבצע הערכת שווי מעמיקה, עדכנית ונטולת פניות של גנדן, "ולגונן על הציבור מפני ניצול נפסד שכזה".
תחילת הפרשה בחודש שעבר. אז הודיע דירקטוריון קבוצת אי.די.בי אחזקות ודירקטוריון אי.די.בי פיתוח כי הם אישרו את רכישת גנדן. על-פי משרד רואי החשבון של יצחק סווארי, אשר ביצע הערכת שווי לעסקה, שווי הסינרגיה במיזוג בין גנדן וחברת כלל תיירות, האחרונה מקבוצת אי.די.בי, עומד על כ-64 מיליון ש"ח. בסוף אוגוסט אישרה רשות ניירות ערך את מתווה המיזוג החברות. במתווה החדש, שהוריד את עלות רכישת החברה בחצי מיליון דולרים נוספים, נמסרו לראשונה ההפסדים של ישראייר בשנתיים האחרונות. את שנת 2008 סיימה ישראייר בהפסד של כ-37.5 מיליון דולר ואת שנת 2007 - בהפסד של כ-14.8 מיליון דולר.
קבוצת אי.די.בי. מסרה את התגובה שלהלן:
"קבוצת אי.די.בי. נוהגת בכל פעילויותיה באחריות ציבורית ובשקיפות מירביים. הקבוצה פועלת בעסקי תיירות ותעופה, אחת התעשיות החשובות במדינה, מזה עשרות שנים.
"במהלך כל שלבי אישור העסקה נוהגת הקבוצה באמות המידה המחמירות ביותר בפיקוחה של רשות ניירות ערך. הערכת השווי, המידע שסופק וחוות הדעת שניתנו בוצעו על-ידי מיטב המומחים. העסקה אף אושרה על-ידי הרשות להגבלים עסקיים.
"הקבוצה בטוחה כי מיזוג פעילויות כלל תיירות וגנדן תיירות ישיא ערך לבעלי מניותיה ויצור קבוצת תיירות מובילה לתועלת עובדיה וציבור הלקוחות".
בנוסף לתגובה הנ"ל ציינה אי.די.בי. את חוות הדעת שנכתבה על-ידי מחלקה המחקר של בנק הפועלים מיום 17.09.09, שם נאמר, בין היתר (ציטוט):
"אי.די.בי אחזקות נסחרת בפרמיה קלה על השווי הסחיר של אחזקותיה (בהתאם להתנהגות ההיסטורית), אולם בחסר על השווי הכלכלי כפי שהערכנו על-פי שווי החברות הבנות. אנו מעלים המלצתנו למניית אי.די.בי אחזקות ל'תשואת יתר', עם מחיר יעד של 110 ש"ח, כ-30% מעל מחירה בשוק. עסקת גנדן, בה מתמזגות פעילויות גנדן תיירות וזרוע התיירות של אי.די.בי (כלל תיירות) אינה מהותית מבחינת סכומים (כ-5 מיליון דולר) אולם יש בה כדי ליצור גוף גדול וחזק, אשר כבר היום הינו בעל מחזור מכירות של מעל 3 מיליארד ש"ח והמיזוג הנ"ל צפוי לחסוך עשרות מיליוני שקלים. אנו מעריכים כי IDB תשכיל להשתמש בידע הקמעונאי הרב שנצבר בקבוצה, ובשילוב היעילות התפעולית הצפויה, תהפוך לחברה מוצלחת ורווחית".