במושב הפתיחה של ועדת הכלכלה של כנסת ישראל ה-16, נכחו אתמול (יום ב', 24.3.03), רק שני חברי כנסת: יו"ר הוועדה, ח"כ שלום שמחון (העבודה-מימד), וח"כ מלי פולישוק-בלוך (שינוי).
בוועדה חברים כיום 15 חברים, ולמען ההגינות יש לאמר, כי למעשה לא רק שני חכי"ם השתתפו בישיבת הבכורה הבלתי חגיגית, כי אם "שניים וחצי" חכי"ם שלמים: לאולם הרחב והריק הגיחו במרוצה ונעלמו כלעומת שבו, ח"כ גלעד ארדן (ליכוד), וח"כ אבשלום (אבו) וילן (מר"צ).
נעדרו כליל: צבי הנדל (האיחוד הלאומי), גילה גמליאל (ליכוד), דניאל בנלולו (ליכוד), דוד טל (עם אחד), רוחמה אברהם (ליכוד), אחמד טיבי (חד"ש), יחיאל חזן (ליכוד), אברהם רביץ, יצחק וקנין (ש"ס), אילן ליבוביץ' (שינוי) ואיתן כבל (העבודה – מימד).
תחומי העיסוק של ועדת הכלכלה, כוללים תחומי משק רחבים וחשובים: מסחר ותעשיה, תיכנון ותיאום כלכלי, פיתוח זיכיונות המדינה ואפוטרופסות על רכוש הערבים הנעדרים, רכוש היהודים מארצות האויב, חקלאות ודיג וכן התחבורה על כל ענפיה.
ועדות המשנה של ועדת הכלכלה עוסקות האחת בהשבת הרכוש היהודי, והשנייה במאבק בתאונות הדרכים. ח"כ שמחון אמר, כי בקרוב מאוד ימנה יו"ר לוועדת המשנה לתאונות הדרכים, אשר הדיון בעינינה חנך אתמול את מושב הוועדה הראשית, בראשה עמד עד כה שר הפנים הנכנס, אברהם פורז.
מזכירת הוועדה הוותיקה והטובה, לאה ורון, זימנה לישיבה את צמרת משטרת התנועה הארצית (ניצב יעקב רז, ראש אגף התנועה, ואנשיו), משרד התחבורה (מנהל אגף הרישוי, אנשי הרשות לבטיחות), מועצת המובילים, מורי נהיגה ונציג לשכת עורכי הדין. כולם התייצבו לסדר.
ניצב רז סקר שעה ארוכה את הצלחות משטרת תנועה במניעת תאונות דרכים, ובכך הוציא את הרוח ממפרשי המאבק בתופעה לשמה גוייס. כיון שהורגל בשמיעת ביקורת כנגד אנשיו, יצא רז להגנתם - בנאמנות הכורתת בהתמדה את הענף עליו הם יושבים. בהעדרו של בר פלוגתו המוצהר, ד"ר משה בקר (אשר לא הצליח להתברג למקום ראלי ברשימת שינוי לכנסת), לא סתר איש מהנוכחים את נתוניה המעובדים של המשטרה.
בהסח דעת ציין רז, כי כ-50 מכ-2,000 אנשיו עוסקים במתן תשובות ל-300 אלפי תלונות הציבור, וצמד חברי הכנסת הנוכחים עטו על נתון זה כמוצאי שלל רב. נצ"מ משה בן-זיקרי המקצועי והרהוט ניסה כרגיל להחלץ לעזרת הבוס, ובעיקר לעזרת חבריו השוטרים, אך ניכר שמאוחר מדי היה לתקן את הדברים שנישאו בחלל האולם.
במהלך הסקירה עלה בצוק העיתים, כי הכוונה להפריט גם מצלמות המהירות האלקטרוניות, אף שהרעיון טרם גובש סופית. השר ליברמן שוב דיבר על כך השבוע, אך אמיר נאור מהרשות הלאומית סיפר כי המכרז תקוע. מרבית העמודים ימשיכו לשמש אם כן כ"דחלילים", בעגה המשטרתית, קופסאות שאינן מצדיקות אף חבלה אזרחית.
רפ"ק רונית בנך גילתה, כי תריסר מכשירי הואסקר למדידה תוך כדי נסיעה ואכיפה אלקטרונית, זכו סוף סוף לאישור מכון התקנים. הן יצטרפו ל-110 הממלזי"ם האימתניים.
יו"ר מועצת המובילים דרש אחריות שילוחית משולחי המשאיות לכבישים, ובעיקר מאלה שאינם מאוגדים תחת שרביטו. כעת הוא נילחם מגבעת הכנסת בקציני הבטיחות בתחבורה, וחזקה עליו כי יצליח לגייס את המימסד לעזרתו.
עו"ד שי גלעד מלשכת עורכי הדין, קרא למדינה לקחת אחריות על נושא המאבק בתאונות הדרכים. עו"ד גלעד מחה על העדרות נציגי משרד האוצר מהישיבה, אף ששאול מרידור מאגף התקציבים אמור היה להשתתף. לדיברי גלעד: "לימון המשטרה כבר ניסחט כמעט עד תום", ונותר לראות מה המדינה יכולה לעשות למען אזרחיה, ולא כרגיל, להיפך. "תמיד מאשימים את הנהג, בואו נראה מה יקרה אם המדינה תיבנה לו כיכרות מעגליים במקום צמתים מסוכנים."
היו"ר שמחון הפגין בדברי הסיכום ידע נירחב מזה שחשף במהלך הדיון. הוא הגדיר את המאבק כ"מלחמה אמיתית על הבית," והבטיח לעשות עוד בהמשך הדרך. לדבריו, המדינה גובה בשם המאבק יותר כספים משהיא מעבירה לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. מהאזרח ניגבים 3.6% מפרמיית ביטוח החובה לרכב, אך תקציב הרשות הלאומית ניצב השנה על 120 מיליון שקלים בלבד.
40 מיליון שקלים נוספים גוייסו במסגרת "ועדת השר", אותה ועדת שרים לנושא תאונות הדרכים, בה הופיע רק שר התחבורה דאז, אפרים סנה.
אחוזי ההתייצבות לא היו שונים אם כך בהרבה בימי הכנסת ה-15.