לעומת השנים הקודמות, היקפי היבוא האישי בתחום הרכב בשנת 2009 גדלו בשיעור מתול של 5%. כך עולה (יום ד', 17.3.10)
מסקירה על מגמות בתחום שפרסמה רשות המיסים.
בשנים 2008-2006, כמו גם במחצית השנה הראשונה של שנת 2009, חל גידול מהיר ביותר בהיקפי היבוא האישי. ברשות המיסים אמרו כי ייתכן ונתוני הייבוא של 2009 מאפשרים להניח בזהירות שמגזר זה הגיע לבשלות. עוד נמסר מהרשות כי סביר להניח שמקטע זה יושפע גם לאור הרפורמה ביבוא המקביל שאושרה בכנסת בחודש שעבר.
כלי הרכבים המיובאים: מזהמים ויוקרתיים
התפלגות רכישות הרכב ביבוא אישי על פני השנה כולה מראה "קפיצה" חדה בחודש יולי 2009 וירידה בכמויות מייד לאחר מכן. זאת, בשל המטרה הברורה של המייבאים להקדים את הרכישה ולחסוך בתשלומי מס קניה, כתוצאה מהרפורמה ב"מיסוי ירוק", אשר נכנסה לתוקף בתחילת אוגוסט 2009. בעקבות הרפורמה, עלו מיסי הקנייה החלים על כלי רכב יקרים ומזהמים, לצד הירידה במיסי קנייה על כלי רכב "נקיים" יחסית. מכיוון שמרבית כלי הרכב ביבוא אישי משתייכים לקטגוריה הראשונה, רמת המיסוי עליהם עלתה בעקבות הרפורמה.
כמו בשנת 2008, מרבית כלי הרכב המיובאים ביבוא אישי הם כלי רכב יקרים יחסית: רכבי יוקרה, ג'יפים ורכבי ספורט. הדגמים השכיחים ביותר ביבוא אישי הינם ג'יפים גדולים ומכוניות פאר: ג'יפ גרנד צ'רוקי, ב.מ.וו X5 ו-X6, דגמי מרצדס רבים, טויוטה קאמרי עם מנוע היברידי וקונבנציונלי, סובארו טריבקה וכדומה. בדגמי יוקרה מסוימים, כמו הסובארו טריבקה, כמות כלי הרכב ביבוא האישי אף עלתה על זו שביבוא העסקי. יצויין כי בשנת 2009, בניגוד לירידה ברכישות של רכבי מרצדס ביבוא סדיר, נרשמה עלייה ברכישותיהם ביבוא אישי. בהשוואה לשנת 2008 חלה גם עלייה משמעותית ביבוא גי'פי גרנד צ'רוקי לסוגיהם, ואילו פולקסוואגן טוארג רשם ירידה גדולה.
המובטל רכש מרצדס
גם בשנת 2009 נמשכה התופעה לפיה תחום היבוא האישי מקבל אופי מסחרי האסור על-פי חוק. בשוק קיימות חברות רשומות ומשגשגות, אשר חלקן פועלות בגלוי ומפרסמות את שירותיהם בכל הדרכים, לרבות שלטי פרסומת ואמצעי תקשורת. בשל המגבלה החוקית של יבוא אישי עד שני כלי רכב בשנה, סוחרים אלה משתמשים לעתים קרובות ב"אנשי קש" לרישום הרכב על שמם.
לראיה, אומרים ברשות המיסים כי גם בשנת 2009 לכ-30% מאלה שייבאו רכב ביבוא אישי כלל לא היו מקורות מדווחים של הכנסה ממשכורת או מעסק, ו-10% נוספים השתכרו פחות משכר מינימום. סממן נוסף של רישום פיקטיבי על שם איש קש הוא שאותו בעל הכנסה נמוכה לעיתים כלל לא החזיק רכב לפני רכישת הרכב המפואר, או שהחזיק ברכב "עממי" ישן ולא מכר אותו הגם ש"רכש" מרצדס.
כמו-כן, ניכרת תופעה של יבוא "אישי" באופן "סדרתי", כאשר אותם אנשים מייבאים שנה אחרי שנה רכב אחד או שניים על שמם, וכך עושים בני/בנות זוגם. על-אף האיסור להעביר בעלות במשך שנתיים על כלי רכב ביבוא אישי, כבר בתחילת שנת 2010 חלק מכלי הרכב שיובאו ביבוא אישי במהלך 2008, החליפו ידיים - הגם שאין מדובר בתופעה גורפת.
לאחרונה מפעילים עובדי המכס אמצעי בקרה מחמירים בכל הנוגע לעבירות ביבוא האישי, כגון הצהרות כוזבות עם הנמכת מחירי יבוא. זאת, לאחר שנמצא כי אובדן ההכנסות ממיסים כתוצאה מיבוא אישי הגיע להיקף של עשרות מיליוני שקלים לשנה. במקביל, הוחלט על עריכת בדיקות הכנסה במקרים בהם לכאורה לא מתקיימת התאמה בין היקף ההכנסות המוצהר לרשות המיסים לבין עלות הרכב המיובא. בנוסף, אומרים ברשות כי נדרשת פעולה מצד משרד התחבורה על-מנת להחזיר, באמצעים משולבים, את היבוא האישי למה שנועד להיות על-פי הכוונה המקורית.