|   15:07:40
  ענבל בר-און  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

חגיגה מצולמת

פרסמו תמונות מהחינה בלא הסכמת הזוג - וישלמו

חברה שצילמה טקס משפחתי הייתה צריכה להעריך מראש את הפגיעה האפשרית בפרסום הצילומים באינטרנט
13/04/2010  |   ענבל בר-און   |   חדשות   |   זכויות אדם   |   תגובות
הכרה בעצם הפגיעה בפרטיות התובעים תשקף הכרה בערך הרב-תרבותיות [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

עולם החקירות הפרטיות בישראל - תחום פרוץ
דני פרץ
האם אתה רוצה להיות חוקר פרטי? האם כדי להיות חוקר פרטי אתה צריך להירשם לקורס כלשהו? התשובה כיום הינה חד-משמעית - לא!
לרשימה המלאה

הזכות לפרטיות - העלובה שבזכויות
עו"ד משה גולדבלט
פרטיותו של אדם נפגעת על-ידי כלי תקשורת * באיזה מסלול תביעה יבחר? האם במסלול של תביעה מכוח איסור לשון הרע או שמא במסלול של תביעה מכוח חוק הגנת הפרטיות? ההגנה המשפטית על הזכות לפרטיות במשפט הישראלי - דלה, חלשה, עלובה ואינה מספקת
לרשימה המלאה

כתובות מייל פרטיות בפייסבוק נחשפו לעיני כל
סוכנויות הידיעות
"ניסיתי להוריד את הכתובת כי יש איזה מטורף שמטריד אותי, אבל לא הצלחתי"
לרשימה המלאה

"ערוץ 2 פגע בפרטיותי"
עידן יוסף
הגישה תביעה נגד הערוץ בסך 200 אלף שקלים * העילה: פרסום קלטת בה צולמה בלא ידיעתה בה חשפה פרטים אינטימיים
לרשימה המלאה

AIG הפרה פרטיות לקוח
אלעזר לוין
לקוח מסר נתונים לצורך ביטוח נסיעות, ופתאום קיבל הצעה לביטוח משכנתה * "התנהגות AIG מפרה את חוק הגנת הפרטיות"
לרשימה המלאה

מועצת הגנת הפרטיות עוקפת: פונה ישירות לרה"מ
עידן יוסף
המועצה הציבורית להגנה על הפרטיות אינה מסתפקת בפנייה לשר הממונה ליו"ר ועדת חוקה, וכותבת גם לראש הממשלה: "המאגר הביומטרי - סכנת אבטחה שתעלה מיליארדים"
לרשימה המלאה

הארץ פגע בפרטיותו של חרדי
משה ריינפלד
בית המשפט העליון קיבל ערעור על ביטול חיובו של העיתון לפצות חרדי שצולם למרות מחאותיו על-רקע תמונת ענק של אישה לבושה במכנסונים הדוקים
לרשימה המלאה

לשכת עו"ד: מאגר ביומטרי יפגע קשות בפרטיות
רותי אברהם
לשכת עוה"ד ביקשה משר המשפטים לעכב אישור הצעת חוק להקמת מאגר מידע ביומטרי לאזרחי המדינה * הלשכה: המאגר יפגע באופן הרסני בזכות לפרטיות * בהצעה: לראשונה יחוייבו נשים מוסלמיות בצילום פניהן
לרשימה המלאה

"לדעתי, בנסיבות תובענה זו לא ניתן לאמר כי היה בפני הנתבעים מצע עובדתי מניח את הדעת שממנו עולה שבני הזוג נתנו הסכמה מרצון מודעת לפרסום תמונותיהם באתר האינטרנט, ואני סבור כי בנסיבות אלה לא היו רשאים להניח קיומה של הסמכה כאמור. אשר על כן, אני קובע כי הוכח כי לא ניתנה הסכמת בני הזוג לפרסום תמונותיהם באתר האינטרנט". כך קבע (יום ה', 8.4.10), שופט בית משפט השלום בראשון לציון, רפי ארניה, בתובענה שהגיש זוג מוסלמי שזה עתה נישא, נגד צלמי טקס ה'חינה' שערך, בשל פרסום תמונות מן הטקס באינטרנט, בלא הסכמת בני הזוג ובלא הסכמת הוריהם.

הפרשה החלה בטקס החינה של התובעים, אשר התקיים בראשית יוני 2007, שלכבודו הזמין הזוג צלמים. בטופס ההזמנה, אשר שם התובע אינו חתום עליו, נכתב בין היתר כי: "צ'יק צ'אק אולפני צילום בע"מ רשאית לפרסם תמונות ואירועים מקטעי וידאו ובכלל זה פרסום באתר האינטרנט של צ'קי צ'אק אולפני צילום בע"מ ללא קבלת אישור המזמין מראש".

ואכן, חברת הצילומים פרסמה באינטרנט את התמונות מהחינה, עד לאוקטובר שנת 2007, אז גילו התובעים את קיומן של התמונות ודרשו להסירן לאלתר, והתמונות אכן הוסרו. הזוג הצעיר והורי הכלה לא הסתפקו בכך והגישו תביעה על סך 400,000 שקלים.

לטענת התובעים, טקס החינה הינו טקס אשר מתקיים בנוכחות נשים בלבד, ומלבד החתן המיועד נאסר כליל על גברים לנכוח בטקס, ועל כן האישה מרשה לעצמה ללבוש בגדים חושפניים יותר, ולכן פרסום התמונות באינטרנט גרם לתובעת ביזוי והשפלה. התובעים גורסים כי בכך עברה חברת 'צ'יק צ'אק' על הוראות סעיפים 2(4) ו2(6) לחוק הגנת הפרטיות הקובעים כי פגיעה בפרטיות הינה בין היתר "פרסום תצלומו של אדם ברבים בנסיבות שבהן עלול הפרסום להשפילו או לבזותו" וכן "שימוש בשם אדם, בכינויו, בתמונות או בקולו, לשם רווח". לטענת בני הזוג, התמונות שפורסמו ללא הסכמתם משפילות אותם בקרב בני קהילתם - המוסלמים המתגוררים בג'ועריש.

השופט ארניה: "הזכות לפרטיות היא זכות ראשונה במעלה"

להגנתם טענו הנתבעים כי בינם לבין התובעים שררו יחסים מקצועיים ארוכי שנים וכי התובעים הזמינו אותם פעמים רבות בעבר, באירועים שונים, לצלם אירועים משפחתיים, אשר הנתבעים, מצידם, פרסמו באתרי האינטרנט. השופט ארניה דחה גרסה זו, שכן הנתבעים נמנעו מלהציג צילומים שכאלו, ובכל מקרה, קבע השופט ארניה, בכך לא די, שכן "הזכות לפרטיות הינה ראשונה במעלה" והמבקש להפר אותה, צריך לקבל את הסכמת המופרים בריש גלי ובאותיות קידוש לבנה. במקרה הנדון, חתימתם של התובעים אינה מופיעה על 'תניית הויתור על הזכות לפרטיות', ובכל מקרה, כך קבע השופט ארניה, "ההסכמה לפרסום התמונות באתר האינטרנט אינה מופיעה בטקסט בולט וברור בהזמנה, במובחן משאר פרטי ההזמנה, אלא מובלעת בתוך התנאים הכלכליים של ההתקשרות החוזית". "סבורני", כותב השופט ארניה, "כי לצורך הוכחת הסכמה על זכות מן המעלה העליונה כגון הזכות לפרטיות, יש לשכנע את בית המשפט כי התובעים ויתרו על הזכות באופן ברור ומודע". השופט ארניה מציין כי "מבט רוחב על הפסיקה מגלה כי מקום שמתבקשת מסקנת ויתור על זכות חוקתית, הפסיקה דורשת כתנאי להסקת מסקנה זו רמה פרובטיבית גבוהה ביותר".

לתובעים נגרמו ביזוי והשפלה

על סמך עדויות התובעים, ובראשם מר טאלב אבו גנאם אשר מהווה את דובר המשפחה ברמלה, לוד ורהט, השתכנע השופט רפי ארניה כי לתובעים נגרמה השפלה. הוא תיאר כיצד לאחר פרסום תמונות החינה באינטרנט, הורחק אבי הכלה מוועד הפעולה של הקהילה הבדואית, הוחרם בקהילה, ואף האימאם נשא דרשה בגנות המשפחה. גם נשות המשפחה הוחרמו על-ידי נשות הכפר. השופט ארניה אמר: "סבורני, כי נוכח האמור הוכח ברמה המספיקה במשפט האזרחי כי בעקבות פרסום התמונות באתר אינטרנט ירדה קרנם של בני הזוג ובני משפחתם הקרובים בכפר...". טענתם של הנתבעים כאילו הרושם השלילי שיצרו בני משפחת אבו-גנאם בכפר נוצר ממניעים אחרים, נדחתה בהיעדר ראיות.

השופט ארניה ציין כי אין נפקא מינה שלו הייתה התובעת חילונית, הייתה נחשבת השמלה בה צולמה כשמלה "שמרנית למדי" והמבחן הקובע הוא מבחן סביבתו הקרובה של התובע, ובעיני סביבה קרובה זו התמונות עולות כדי ביזוי והשפלה.

השופט רפי ארניה פונה לדיון רב-תרבותי ושואל האם ראוי להגן, במסגרת תביעה מכוח חוק הגנת הפרטיות, על ערכיה של קבוצת מיעוט מקום בו אלו נפגעים במסגרת הפגיעה בפרטיות?

השופט ארניה משיב בכן רבתי, שכן המוסלמים אינם "קבוצת מיעוט" במדינת ישראל אלא כ-18% מאוכלוסייתה, אשר ממילא מהווה אוכלוסיה רב-תרבותית, והערך המוגן, ערך הצניעות, אינו פוגע בתקנת הציבור של המשפט הישראלי (שאלה אחרת הייתה עולה לו היה נדרש בית המשפט להגן על ערכים כגון מילת נשים או חילול כבוד המשפחה). כן קבע השופט כי עומדת לתובעים העילה המנויה בסעיף 2(6) לחוק הגנת הפרטיות ולפיה פרסמו הנתבעים את הפרסום הפוגע בפרטיות "לשם רווח" (שכן פרסום צילומי חתונות/טקסי חינה וכולי באתרם נועד למשוך אליהם לקוחות פוטנציאלים). השופט ארניה מאזכר את ה"זכות להיעזב לנפשך", בהקשר זה.

השופט ארניה: על הנתבעים היה לדעת כי הפרסום יפגע בתובעים

לאחר שהשופט ארניה קבע באופן חיובי כי הנתבעים הפרו את סעיפים 2(2) ו-2(6) לחוק הגנת הפרטיות, הוא נפנה לשאלה באם עומדת לנתבעים אחת מן ההגנות אשר מצויות בסעיף 18 לחוק? אחת מהן היא הגנת תום הלב, והשופט ארניה קבע כממצא שבעובדה כי בהסתמך על היחסים ארוכי השנים בין "צ'יק צ'אק אולפני צילום בע"מ" לבין משפחת אבו-גנאם, ניתן להניח כי הנתבעים פעלו בתום לב, אך מנגד, על הנתבעים היה לצפות את הפגיעה בתובעים שכן עצם העובדה שהם הכלילו תניית הסכמה לפרסום התמונות באינטרנט, מעידה כי הם ידעו כי יש בעייתיות בנושא זה, ועצם העובדה כי לא זימנו את הזוג עצמו ולא ביקשו את הסכמת הזוג באופן אישי, מעידה כי הם ידעו על הפגיעה האפשרית הטמונה בפרסום הטמונות באינטרנט, אך לא עשו די למונעה. חיזוק למסקנתו מוצא השופט ארניה בכך שזוגות רבים ביקשו שתמונתם לא תופיע באינטרנט ועצם העובדה שהנתבעים ידעו על אפשרות אי-ההסכמה, ולא טרחו לבררה מראש, שומטת מתחת רגליהם את ההגנה האמורה.

"שיקולים לפה ולשם"

בבואו של השופט ארניה לאמוד את גובה הפיצוי הוא נטל בחשבון, ראשית, את העובדה, שלנתבעים לא הייתה כל כוונת זדון לפגוע בתובעים, וכי מיד כשנדרשו להסיר את הפרסום הפוגע, הם עשו כן. שנית, קובע השופט ארניה, הגם שהתובעת נודתה בכפר, הנידוי בוצע בעיקר מטעם הגורמים הדתיים בכפר והיא עדיין מקובלת על הגורמים החילוניים בכפר ועובדת בכפרה כמורה. על כן פסק השופט ארניה לזוג התובעים סכום של כ-40 אלף שקל.

מנגד, מצא השופט ארניה, כי בעוד שבעיני בני הכפר התובעת עצמה לא נתפסה כ"אשמה" בפרסום התמונות, שכן "היא לא זו אשר מנהלת את ענייני המשפחה", האשם העיקרי בפרשה נתפס כאבי התובעת, אשר נתפס כאחראי על ענייני המשפחה כמו גם על ה"סטייה מעיקרי האיסלאם", ואשר בעקבות הפרשייה הודח מועד הפעולה של הבדווים באזור ונודה חברתית בקהילה.

לשיטת השופט ארניה, הגם שלצד ג' לא עומדת עילת תביעה בגין פגיעה בפרטיות כלפי מי שפגע בפרטיותו של צד א', עדיין עומדת לאבי התובעת עילת תביעה מכוח חוק איסור לשון הרע, התשכ"ה - 1965, עילה אשר יש לדחות בשל ההגנה העומדת לנתבעים מכוחה של ההגנה המנויה בסעיף 15(1) לחוק איסור לשון הרע ולפיה הנתבעים עשו את הפרסום בתום לב בנסיבות שבהן "לא ידעו ולא היה עליהם לדעת על קיום הנפגע, או על הנסיבות שמהן משתמעת לשון הרע או התייחסותה לנפגע כאמור בסעיף 3".

השופט ארניה קבע כממצא שבעובדה, כי חברת "צ'יק צ'אק" לא הכירה את אבי התובעת, לא הייתה מיודעת בדבר מעמדו הרם בקהילה הבדווית, כמו גם לא הייתה יכולה לדעת על אפשרות הפגיעה בו.

על כן קבע השופט ארניה כי הסכום בו ישאו הנתבעים יעמוד על סך של כ-40,000 שקל בלבד, וזאת בשל פגיעתם בזוג עצמו, אך לא בהורי התובעת. כן הושת על הנתבעים תשלום שכר הטרחה של התובעים בסך של כ-8,000 שקל.
ת"א 409-08 אבו גנאם ואח' נ' צ'יק צ'אק ואח' (ניתן: יום ה', 8.04.10)
נתקבלה תביעתם של בני זוג מוסלמים כנגד חברת צילומי וידאו אשר העלתה את צילום טקס החינה שלהם לאתר האינטרנט, בניגוד להסכמתם, תוך שנגרם להם נזק חברתי ותדמיתי בעדה הבדווית. עם זאת, חרף הנזקים החריפים שנגרמו לאב התובעת, לרבות נידויו מן הקהילה ולרבות הדרתו מוועד הפעולה של העדה הבדווית, הוא לא פוצה שכן נקבע כי לצד ג' אין מעמד בתביעה מכוח חוק הגנת הפרטיות, וגם אם תבוסס התביעה על עוולת לשון הרע, עומדת לנתבעים ההגנה של אי ידיעה על קיומו של האב או על האפשרות לפגיעה בו.

- ת"א 409-08 אבו גנאם ואח' נ' צ'יק צ'אק ואח' (ניתן: יום ה', 8.04.10)
- בשם התובעים: עו"ד צבי גביש
- בשם הנתבעים: עו"ד אליעזר גריסרו
תאריך:  13/04/2010   |   עודכן:  13/04/2010
ענבל בר-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פרסמו תמונות מהחינה בלא הסכמת הזוג - וישלמו
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל הודיע (יום ג', 13.4.10) כי הוא ממשיך לפעול להקלת מעבר הלקוחות בין הבנקים, הפעם על-ידי הסדרת המעבר בין כרטיסי האשראי.
13/04/2010  |  עופר וולפסון  |   חדשות
בחודשים ינואר-מרס 2010 נרשמו כ-747 אלף כניסות תיירים לישראל. כך מסרה (יום ג', 13.4.10) הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.
13/04/2010  |  עופר וולפסון  |   חדשות
המוזיאון לאמנויות דקורטיביות של פריס ביטל את התערוכה של דוגמנית העל קייט מוס בשל סיבות כלכליות. כך מתגלה.
13/04/2010  |  יפעת גדות  |   חדשות
חברת דואר ישראל פרעה היום את חובה לקופת המדינה. כך הודיע (יום ג', 13.4.10) משרד האוצר. חוב החברה עמד על כ-285 מיליון ש"ח לטובת החשב הכללי באוצר - חוב שהוא בעצם תשלום למדינה על העברת נכסי הדואר, שהיו עד אז בבעלותה, לידי דואר ישראל. ההלוואה הייתה צמודה למדד ונושאת ריבית של 6.5%.
13/04/2010  |  עופר וולפסון  |   חדשות
מספר חברות מובילות בתעשיית המחשוב והתקשורת, כולל אינטל, מוטורולה וסמסונג, הכריזו אתמול על יוזמה חדשה בשם Wimax 2 Collaboration Initiative (בר"ת WCI) לקידום תקן התקשורת האלחוטית Wimax בגרסה 2 החדשה שלו, אשר תאפשר לגלוש במהירות של עד 300Mbps בסלולר.
13/04/2010  |  מערכת PCאון  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אם עד כה ראוי היה להציג את איתמר בן-גביר כעבריין לשעבר הרי שעכשיו הוא בלי לשעבר    רק, לכאורה, לפי שעה
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
גודריאן מלמד את היטלר ורומל את תורת לוחמת השריון בחזית; גודריאן מפר פקודה אסטרטגית; הפולנים לא ניצלו הזדמנות אסטרטגית; "התגברות על מכשול מים בלתי עביר"; חידוש הלחימה הגרמנית; שיתוף...
יורם אטינגר
יורם אטינגר
מפער של 6 לידות לטובת הפריון הערבי בשנות ה-60' לשוויון של 3.11 לידות לאישה ב-2015, ומאז שיעור הפריון היהודי גבוה מהערבי
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
הימין הקיצוני מסנדל את בנימין נתניהו וגורם לסירובו המוחלט לקידום מהלכים מדיניים, שעשויים לתרום לפדות מהגיהנום של האפלה במנהרות של עזה את החטופים, שעלולים להיהרג כתוצאה מהפצצות של צ...
חברון [צילום: משה מילנר/לע"מ]
שירה אדרי
בשנת 1929, במהלך מאורעות תרפ"ט (1929), הרבה לפני "הכיבוש", נשים וילדות יהודיות רבות נאנסו על-ידי הפורעים הערבים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il