|   15:07:40
  ענבל בר-און  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי

ביהמ"ש: 'הטרדה מינית' תיבחן בהקשר הנסיבות והתרבות

בית הדין האזורי לעבודה קבע כי מפקח עבודה אשר הציע חזור והצע לעובדת אשר כפופה למרותו להיות ה"חברה שלו" הטריד אותה מינית, שכן מהקשרם של הדברים ברי כי ההצעה נשאה אופי מיני
24/04/2010  |   ענבל בר-און   |   חדשות   |   תגובות
הטרדה מינית? ההקשר והנסיבות יקבעו

ארגוני הנשים מבקשים להצטרף לתביעה נגד עופר גלזר
ענבל בר-און
עופר גלזר הורשע במעשים מגונים באחות סיעודית שעבדה בביתו * האחות הגישה תביעה * כעת מבקשים שלושה ארגוני נשים להצטרף לתביעה משפט
לרשימה המלאה

עובד רשות השידור שנחשד בהטרדה מינית יושעה
ענבל בר-און
בית הדין האזורי לעבודה בירושלים קבע כי ההשעיה תקפה חרף סיום כהונתו של הוועד המנהל של רשות השידור וחרף העובדה כי הועד המנהל נתן את החלטתו בהרכב חסר * השופטת פרוז'ינין: "החלטה בעניין השהיית עובד החשוד בהטרדה מינית צריכה להנתן בדחיפות כדי להגן על המתלוננות"
לרשימה המלאה

וירט-לבנה: חוק להטרדה מינית מקשה על עובדות
רותי אברהם
ביקורת על כשלים בחוק להטרדה מינית בפי שופטת בית הדין הארצי לעבודה ורדה וירט-ליבנה - בכינוס השנתי של לשכת עורכי הדין * וירט-ליבנה: להגדיל את סכום הפיצוי על עוגמת הנפש
לרשימה המלאה

פורום לממונות על מניעת הטרדה מינית ברשויות הערביות
שני סוקול
- הודעה מטעם עמותת כייאן
לרשימה המלאה

פיצוי בסך 15,000 ש"ח בגין הטרדה מינית בעבודה
עו"ד אלי דורון, עו"ד יפעת גוטמן
בית הדין ציין, כי התובעת סיפקה פרשנות מוגזמת, או למצער קיצונית משהו, לביטויי התנהגות שונים שהוצגו כלפיה, ושבהתאם לנסיבות, לאישיותה ולסגנון הופעתה המערביים רחוקים מ"הטרדה מינית". אולם עם זאת, גם התנהגות הנתבע כלפיה נתונה לפרשנות
לרשימה המלאה

2004: 56 תלונות על הטרדה מינית בשירות המדינה
רנית נחום-הלוי
כך עולה מדוח המתפרסם בוועדה לקידום מעמד האישה מטעם נציבות שירות המדינה * חלה ירידה קלה במספר התלונות
לרשימה המלאה

"מקובלת עלינו מסקנתו של בית הדין האזורי, כי התנהגותו של המפקח בהקשר של החוק, הוא מסוג ההטרדות "הקלות" בהן הוכחו הצעות חוזרות ונשנות בעלות אופי מיני. משנמצא כי הוכחו יסודותיה של ההטרדה המינית, על-אף שאין מדובר במקרה חמור של הטרדה מינית, צדק בית הדין האזורי בקביעתו, כי המפקח אכן הטריד מינית את העובדת כמשמעו בחוק. ההגיון המונח, בין היתר, ביסוד מסקנה זו עניינו בחשיבות הנודעת לכך שעובדות ועובדים במקום עבודה יהיו חופשיים מהצעות חוזרות ונשנות העולות כדי הטרדה מינית, מתוך זכותם לכבוד וההגנה על פרטיותם". כך קבעה (יום ב', 12.04.10) שופטת בית הדין הארצי לעבודה, ורדה וירט לבנה, בערעור על מסקנותיו של בית הדין האזורי לעבודה בגין הטרדה מינית.

באותה פרשה הגישה עובדת בחברה ששמה נאסר לפרסום (לצורך מניעת זיהוי העובדת עצמה מתוך שם החברה, ככל הנראה) תביעה כנגד החברה וכנגד המפקח הישיר שלה, בטענה ולפיה הוטרדה מינית, סבלה מהתנכלות מצד המפקח לאחר שהשיבה בשלילה לחיזורים הבוטים מה, ופוטרה שלא כדין עקב סירובה זה לשתף פעולה עם ההטרדה המינית. בית הדין האזורי קבע כי נתקיימה הטרדה מינית אמנם, אולם ב'רף התחתון של ההטרדות המיניות' (המפקח הציע לעובדת חזור והצע להיות ה"חברה שלו", ביטוי אשר במגזר הערבי השמרני, ובאותן נסיבות, כוון ל"חברות" במובן המיני), אולם פיטוריה של העובדת נגרמו על-רקע עבודתה וללא כל קשר לדחייתה את חיזוריו האגרסיביים של המפקח.

מהי הטרדה בעלת אופי מיני

כאמור, שני הצדדים ערערו, ובערעורו גרס המפקח כי ההצעות אשר הוא הפנה כלפי העובדת, "להיות חברתו" לא נשאו כלל וכלל אופי מיני. בית הדין הארצי לעבודה נדרש לבדוק מהי הצעה בעלת אופי מיני: הוא קובע כי:

"האם הצעותיו של המפקח לעובדת הן "הצעות בעלות אופי מיני"? אין חולק, כי ניסוחם של הדברים על-ידי המפקח לא היה בעל אופי מיני בוטה ומפורש אלא נאמרו בצורה מנומסת יותר, בלשון "אני רוצה שתהיי חברה שלי". נוסח כזה של הדברים, לעתים, יכול להשתמע בשני פנים - הפן של הצעת ידידות תמימה ללא אופי מיני והפן השני - הצעה של חברות בעלת אופי מיני וכאשר המילים משתמעות לשני פנים, הרי שיש לבחון את הנסיבות הסובבות את האמירה ואת ההתרשמות הישירה של הערכאה הדיונית מן העדויות. בית הדין קמא אכן ביטא את ההתלבטות שעמדה בפניו בפרשנות של המילים ומשום החובה המוגברת של בעל המרות, קבע כי הכף נוטה לכיוון הקביעה, כי הייתה כאן הטרדה מינית מצידו של המפקח כלפי העובדת".

ביה"ד הארצי לעבודה פסק כי דווקא מהקשרם של הדברים, כפי שבאו לידי ביטוי בתגובתה של העובדת, ניתן ללמוד כי ההצעות היו בעלות אופי מיני:

"אם נתייחס לתגובותיה של העובדת אין ספק בעינינו, כי הדברים לא נאמרו באופן שניתן לפרשו כהצעה תמימה לחברות וידידות שבין שני חברים לעבודה. ראיה לכך ניתן למצוא בדבריה שלה אל המפקח, כי היא מעוניינת ביחסי הידידות עימו כ-אח. אם אכן ההצעה הייתה בעלת אופי תמים ולא בעלת אופי מיני לא הייתה לעובדת כל סיבה לסרב להצעה זו, שהרי היא הייתה מעוניינת בחסותו המקצועית עליה ובקשרי חברות עמו. דווקא סירובה העיקש להצעות אלה מלמדות על אופי ההצעות והדרך בה נאמרו. ואף התנהגותו של המפקח כלפיה לאחר שעמדה בסירובה מלמדת כי הצעותיו נשאו אופי מיני וכוונתו בהצעת החברות הייתה "חברות" בעלת אופי מיני".

ביה"ד הארצי לעבודה מחזק את מסקנתו כי מדובר בהצעות בעלות אופי מיני גם מכך שהמפקח העיר לה כי "יש לה גוף יפה" וכי היא "מתלבשת יפה" וכי "אם יגיעו למצב אינטימי, ידעו כיצד להתנהג".

ההקשר המיני של המילים תלוי גם בהקשר התרבותי

בית הדין לעבודה המשיך וציין כי בבואו של בית המשפט לבחון אם אמירה מסוימת מהווה 'הטרדה מינית' יש לבחון אותה בהקשר רקעם התרבותי של הצדדים. אמירה כגון "תהיי החברה שלי" יכולה להתפרש הן כהצעת חברות תמימה, אפלטונית, והן כהצעת חברות אשר נושאת אופי מיני. בית הדין לעבודה הסיק כי לאור השתייכות העובדת והמפקח למגזר הערבי, שם השפה המדוברת הנהוגה מעודנת וביטויים בעלי אופי מיני אינם מושמעים בקול רם אלא באופן מוסווה, מרומז ומשתמע, הרי שבקודי השיח, השפה והתרבות של המגזר הערבי, ובהקשרם הקונקרטי של הדברים, הצעה כגון "תהיי החברה שלי" הינה הצעה מינית, שכן גבר מן המגזר הערבי לא יציע לאישה באופן ישיר "לשכב עימו" וכדומה. בית הדין הארצי לעבודה מחזק מסקנתו מהקשר הדברים:

"אנו סבורים, כי לפרשנות המילים יש להוסיף גם את התנהגות הצדדים, הנסיבות ואף את ההתייחסות למגזר אליו משתייכים שני הצדדים ואופיו. ובמה דברים אמורים? עצם העובדה שההצעה הייתה בלשון מנומסת ולא בלשון בוטה אין בה כדי להפחית מחומרת המעשה. כמו-כן, מקובל עלינו, שיתכן שבמגזרים ובתרבויות מסויימות, כמו המגזר הערבי אליו משתייכים העובדת והמפקח, הצעה מסוג כזה יש ותיעשה בלשון יותר מעודנת ופחות "חופשית" מן המקובל בחברה של היום. בנסיבות שכאלו, לשון "חברות" יכולה בקונוטציה או בחברה מסוימת להסתיר מאחוריה גם כוונה ליצור קשר אישי-אינטימי.

ביה"ד הארצי לעבודה: גם אם הפיטורין היו כדין, הייתה התנכלות

ביה"ד הארצי לעבודה קובע כי גם אם הפיטורין היו כדין, הרי שגם לפי הודאת המפקח הייתה התנכלות. העובדת מתארת כיצד, הגם שטיב וסוג העבודה המשותפת שלה עימו חייבה עמידה בקשר מילולי הדוק עימו בכדי לקיים את העבודה כהלכתה, הוא סירב ליתן לה מענה לשאלה מקצועית לאחר שהתלוננה כלפיו, ובכך גרם לה להצטייר באופן לא מקצועי כלפי אנשים אחרים:

"הוא היה מגיע לשטח ואומר לכולם שלום חוץ ממני, לא ענה לי לטלפונים, יום אחד התקשר אלי וירד עלי בקשר לתעלות שנשארו פתוחות בשכונות ניסן בחדרה שזו הייתה הוראה ממנו להשאיר את התעלות פתוחות, ניתן את הטלפון בפרצוף שלי, אחרי המקרה האחרון הוא פשוט הפסיק לענות לי לטלפון."

וכן:

"כשעבדתי באתר של לקוח, וביקשתי לקבל תשובות שהיו בסמכות המפקח, ולא יכולתי להשיגו, יצרתי קשר עם מר הורוביץ, פעולה שגררה תגובות נזעמות מצידו של המפקח"


ביה"ד הארצי מאמץ את קביעות ביה"ד האזורי לעבודה לעניין זה:

"ואכן, כפי שסבר בית הדין האזורי, דווקא על-רקע היחס יוצא הדופן של המפקח כלפי העובדת, רצונו להיות בקרבתה ויחס הדאגה והמסירות שהפגין כלפיה לא ניתן להסביר את השינוי הקיצוני ביחסו אליה. כל זאת, לאחר שהעובדת העידה שבמסגרת הצעותיו הבטיח "שיתמוך בי ויקדם אותי בעבודה". מתוך עדותה של העובדת בבית הדין האזורי ניתן ללמוד על המצוקה המקצועית בה הייתה שרויה, אך ממנה גם ניתן ללמוד על מעשי ההתנכלות מצידו של המפקח".

הוא קובע:

"מקובלת עלינו מסקנתו של בית הדין האזורי, כי המפקח לא הסית ולא התסיס את חבריו לעבודה כנגד העובדת, שכן כל האירועים הנוגעים ליחסיה העכורים של העובדת עם עובדים אחרים התרחשו עוד קודם לסירובה האחרון של העובדת להצעות המפקח. כמו-כן, מקובלת עלינו מסקנתו של בית הדין האזורי, כי המפקח לא היה זה שגרם לפיטוריה של העובדת, שכן אין יסוד להניח שלמפקח הייתה השפעה רבה כל כך עד שכל שרשרת הניהול של החברה הונחתה על-פי רצונו.

יחד עם זאת, אנו סבורים כי מעשי ההתנכלות, ההתנכרות והפגיעה בעובדת מצידו של המפקח עולים כדי "התנכלות" עקב סירובה להיענות להצעותיו החוזרות בעלות האופי המיני. לפיכך, יש מקום לטעמנו להעלות את גובה הפיצוי שנפסק לזכותה של העובדת".


בנסיבות אלו, כאשר בית הדין האזורי לעבודה ראה את ההטרדה ביתר חומרה, הוא פסק לעובדת סכום פיצוי הגבוה בכעשרת אלפים שקלים מזה שנפסק לה בערכאה דלמטה.

עע (ארצי) 454/08 פלונית נ' חברה פלונית (ניתן: 12.04.10).
- בשם המערערת: עו"ד אמנון שילה
- בשם החברה: עו"ד דוד גלס
- בשם המפקח: עו"ד נידאל עואודה
תאריך:  24/04/2010   |   עודכן:  24/04/2010
ענבל בר-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ביהמ"ש: 'הטרדה מינית' תיבחן בהקשר הנסיבות והתרבות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נשיא הרשות הפלשתינית, אבו מאזן, נחוש שלא להתחיל את המו"מ כל עוד נמשכת הבנייה בשטחים.
24/04/2010  |  תלם יהב  |   חדשות
מזה תשעה חודשים עצורים באירן שלושה מטיילים אמריקנים, ללא כל ייצוג משפטי ומבלי שהואשמו באף עבירה.
24/04/2010  |  תלם יהב  |   חדשות
ארגון אמנסטי הבינלאומי יוצא בקריאה לארגון החמאס לאפשר לגלעד שליט לפגוש את משפחתו ואת נציגי הצלב האדום.
24/04/2010  |  תלם יהב  |   חדשות
ראש הממשלה הפלשתיני, סלאם פייאד, השתתף אתמול במרוץ למרחק של 5 ק"מ ברמאללה, שכל מטרתו גיוס כספים לבי"ח לילדים.
24/04/2010  |  תלם יהב  |   חדשות
במכבי חיפה ממשיכים לעקוב בדריכות אחר מצבו של דקל קינן לקראת משחק העונה מול הפועל ת"א. כזכור, הבלם נפצע בקרסול באימון יום שישי והוא עדיין בספק ליום שני אם כי בינתיים קיימת אופטימיות זהירה אצל הירוקים, זאת מאחר שהתברר כי בפציעתו לא נגרם נזק לרצועות.

כשירותו של קינן הינה קריטית לירוקים זאת מאחר שז'ורז' טקשיירה, הבלם הפותח, מורחק ועלי עותמן, שיכול לתפקד כבלם לשעת חירום, מוצהב. קינן העלה לאימון היום (שבת) עם קיבוע מיוחד ועדיין והתאמן עם יתר חבריו. ההחלטה בנוגע למצבו תתקבל כנראה רק בסמוך לפתיחת המשחק.


24/04/2010  |  תומר לוי  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלון קוחלני
אלון קוחלני
לראשונה בעולם פורסם מחקר המציע אמת מידה להטלת אחריות פלילית על קציני ציות    יש הכרח לנקוט בדרך אחרת כדי להגן על אינטרס הציבור
דן מרגלית
דן מרגלית
אם למרות הכל עסקת החטופים לא תצא לפועל - האם בני גנץ יפרוש?    האם ביבי יודח?    זה סוף שלטון הליכוד?
יורם אטינגר
יורם אטינגר
מפער של 6 לידות לטובת הפריון הערבי בשנות ה-60' לשוויון של 3.11 לידות לאישה ב-2015, ומאז שיעור הפריון היהודי גבוה מהערבי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il