המועצה הישראלית לצרכנות השעתה את כוונתה להגיש תובענה ייצוגית נגד חברת הכבלים - מת"ב. זאת לאחר שהתחייבה מת"ב להעניק לדיירי בית אבות 'אידר' של משען בחיפה, הנחה בגין דמי המנוי החודשיים לתקופה של חמש שנים בשווי כולל של למעלה ממיליון ש"ח.
המועצה לצרכנות מסרה, כי ההסדר אינו מונע מהצרכנים שנפגעו לתבוע את מת"ב בגין יתרת הנזק.
דרישת המועצה לצרכנות באה בעקבות תלונת דיירת בבית האבות, אשר ציינה כי מת"ב נמנעה מלפעול על-פי הוראות זיכיון ההפעלה שקיבלה ממשרד התקשורת, אשר מחייבות אותה לגבי השנים 1992-2002 להעניק לדיירי בתי אבות הנחה של כ-70% מדמי המנוי החודשיים.
מהתלונה התברר, כי למרות ההוראה המחייבת של הזיכיון, נמנעה מת"ב במשך כל השנים ממתן ההנחה המיוחדת לדיירי בתי אבות והסתפקה במתן הנחה זניחה שאותה נתנה לכל הפנסיונרים בשיעור של כ-12% בלבד.
יצוין, כי למתלוננת נודע, כי זכויותיה קופחו בעקבות פרסומים בתקשורת בדבר עתירה שהגישה המועצה לצרכנות לבג"צ נגד משרד התקשורת וחברת הכבלים ערוצי זהב בעניין דומה - הימנעותה של החברה ממתן הנחה לדיירי בתי אבות בהתאם לתנאי הזיכיון והימנעותו של משרד התקשורת מאכיפת הזיכיון על החברה המפרה אותו.
ערוצי זהב הגיעה להסדר פשרה לכל הצרכנים שנפגעו משנת 1992 והשיבה לכל צרכן כ-14 אלף ש"ח - סה"כ למעלה מ-10 מיליון ש"ח.
יודגש, כי מאז דצמבר 2000 פנתה הצרכנית מספר פעמים למת"ב ובהמשך פנתה גם למשרד התקשורת בדרישה, כי המשרד ידרוש מן החברה למלא חובתה על-פי תנאי הזיכיון, תוך ציון דחיפות הביצוע בשל פטירת דיירים. אך למרות פנייתה, הדבר לא עזר. המועצה לצרכנות ציינה, כי היא בודקת חשד שהתנהלות זו של מת"ב חזרה על עצמה גם לגבי כל דיירי בתי האבות שבאזור השידורים.
ההטבה המוענקת לדיירי בית האבות אידר, בעקבות ההסדר עם המועצה לצרכנות היא הנחה של 54.5% על דמי המנוי לתקופה בת 60 חודש והיא מהווה חלק מסך כל הסכום שנגבה מהצרכנים ביתר בתקופה האמורה. בעקבות ההסדר ישלמו דיירי בית האבות סכום חודשי של כ-77.35 ש"ח למשך 60 חודשים בגין חבילת הבסיס האנלוגית במקום 127.5 ש"ח. זאת אומרת, הדיירים יקבלו הטבה ששווייה סה"כ כ-3,000 ש"ח ומעלה. מת"ב התחייבה בנוסף, להעניק הנחה של 50% בגין צריכת שירותים נוספים לחבילת הבסיס למנויי הממיר הדיגיטלי.
מנכ"לית המועצה לצרכנות, גלית אבישי, ציינה כי היא רואה בחומרה את גזלת ההנחה מדיירי בתי אבות על-ידי חברות הכבלים הללו, וכן חמורים מחדליו של משרד התקשורת שמתפקידו לאכוף על החברות את קיום הוראות הזיכיון שהוא עצמו נתן להם.
אבישי אמרה, כי בכתב ההגנה שהגיש משרד התקשורת לבג"צ טען משרד התקשורת כי חברות הכבלים מחויבות במתן ההנחה בהתאם לתנאים הקבועים בזיכיונותיהן, תוך שהוא קובע כי עמדתו מבוססת היטב בדין ומתחייבת ממסמכי ההתקשרות בין הצדדים.
משרד התקשורת הדגיש, כי עמדתן של חברות הטלוויזיה בכבלים עלולה לשלול מקשישים, בני קבוצת אוכלוסייה שהיא מן החלשות וקשות היום בחברה הישראלית את אחת מההנאות הבודדות שנותרו להם.
יצוין, כי מבקר המדינה עמד בדו"ח 52 ב' (2001) בעניין פטור או הנחה למוסדות ציבור ובהם בתי אבות, וציין שבמשך שנים נמנע משרד התקשורת מלדרוש מחברות הכבלים מתן הנחות בדמי המנוי למוסדות הציבור הזכאים (ביניהם מוסדות חינוך, בתי חולים מלכ"רים ובתי אבות) וכי לדעת משרד מבקר המדינה היה על משרד התקשורת לפקח ברציפות וזמן רב לפני כן על מתן ההנחות כנדרש בזיכיונות.
מת"ב מסרו בתגובה לעניין, כי הם ישקלו החלת ההסדר עם כל בתי האבות שבאזור השידור שלהם וכי סוגיית הפרשנות להוראות הזכיין לעניין הזכאות להנחה בבתי אבות עומדת כיום בהליך משפטי. המועצה לצרכנות ציינה, כי המדינה הבהירה עמדתה במסגרת אותו הליך כי חברת הכבלים מחויבת במתן ההנחה, תוך ביסוס משפטי של עמדתה.
המועצה לצרכנות קוראת לציבור דיירי בתי האבות הנוספים באזור השידורים של מת"ב לבדוק אם הם מקבלים את ההנחה המגיעה להם על-פי תנאי הרשיון שניתן למת"ב.