מנכ"ל משרד התשתיות, אלי רונן, יבדוק אם יש מקום להמליץ בפני שר התשתיות להיענות לבקשת המועצה לצרכנות וגופים נוספים, לבטל את הצו שהתיר העלאה של 6 אגורות לליטר בנזין מאוקטן 95 ו-96 במאי 2002.
דברים אלה מסר (יום ג', 13.5.03) אלי רונן, למנכ"לית המועצה הישראלית לצרכנות, גלית אבישי, במסגרת פגישה שהתקיימה ביניהם. הפגישה נערכה ביוזמת אבישי, בעקבות מסקנתו הקטגורית של מבקר המדינה, בדוח שפרסם לאחרונה - כי לא היתה הצדקה להעלאה זו של מחיר הדלק. אבישי פנתה לשר התשתיות, יוסף פריצקי, בבקשה לבטל את הצו.
הדברים נחשפו ב-Nfc כבר לפני כשנה, בסידרת מאמרים אותם פרסם יואב ארמוני, לשעבר ראש מינהל הדלק במשרד האנרגיה.
דוח מבקר המדינה מדגיש, כי כלכלנית משרד התשתיות, איריס צמח, התנגדה לצו, אשר מאז חיקוקו כבר הזרים עשרות מיליוני שקלים לכיסי חברות הדלק.
פניית המועצה ובדיקת מבקר המדינה בנושא, באו בעקבות תחקיר שערכה המועצה לצרכנות, ממנו עלה כי בהתנהלות ועדת המחירים של משרד התשתיות שהמליצה על הייקור חלו פגמים רבים ומהותיים, וכי ההחלטה על הייקור נעשתה ללא נימוק סביר, תוך חריגות חמורות מהראוי ומהמקובל בועדות מחירים. מסקנות התחקיר הועברו על-ידי המועצה לצרכנות למבקר המדינה באוקטובר 2002, לאחר שנואשה מפניותיה למשרד התשתיות לבטל את הצו.
חישובי המועצה לצרכנות מעלים, כי המשמעות הכספית של העלאת המחירים הבלתי מוצדקת היא הזרמת 160 מיליון שקלים בשנה, מכיסי הצרכנים, לקופתן של חברות הדלק. לפי אומדן משרד מבקר המדינה - העלאת מרווח השיווק תגדיל את הכנסת חברות הדלק בכ- 150 מיליון שקלים בשנה.
המועצה לצרכנות מבהירה, כי מסקנות המבקר מאשרות את מסקנות המועצה מהתחקיר שערכה. בתחקיר גילתה המועצה, כי המלצת הוועדה באה בניגוד מוחלט להמלצת היועץ הכלכלי של הוועדה, דר' אשר בלס, אשר מונה על-ידי הוועדה עצמה, וקבע כי למעשה אין הצדקה כלכלית להעלאת מרווח השיווק, אלא ראוי היה אף לשקול הפחתת מחיר הבנזין.
המועצה הבהירה, כי טרם פנייתה למבקר המדינה פנתה שוב ושוב למשרד התשתיות, כדי לברר את הנימוקים שעמדו בפני הוועדה כאשר המליצה לאשר העלאת תעריפי הדלק בניגוד להמלצתו המפורשת של היועץ הכלכלי לוועדה. ואולם, ממשרד התשתיות לא התקבלו תשובות מספקות כלל ועיקר. המועצה לצרכנות מסרה, כי אי אפשר להותיר את כספי ציבור הצרכנים הפקר.
מבקר המדינה אימת את טענות המועצה לצרכנות, לפיהן שלוש חברות הדלק הגדולות ביקשו להעלות את מרווח השיווק, אולם רק "פז" ושתי חברות קטנות העבירו למשרד התשתיות נתונים לבדיקת טענת החברות בדבר שחיקה ברווחיותן, כשלטענת היועץ הכלכלי - גם נתונים אלה היו חסרים. בנוסף פירט היועץ הכלכלי בדוח שהכין לוועדה, רשימה ארוכה של נימוקים השוללים את העלאת מרווח השיווק.
המבקר טען עוד, כי המשרד לא פעל על-פי סמכותו החוקית לקבל מהחברות האחרות את כל הנתונים הדרושים, כדי שהחלטתו על גודל המרווח תתבסס על נתונים בדוקים ועל המלצתו של היועץ הכלכלי. המבקר קבע, כי מנכ"לי משרדי התשתיות והאוצר החליטו לנקוט באמצעים משפטיים וכלכליים נגד החברות שלא מסרו נתונים, "אך החלטה זו נשארה אות מתה – החברות האחרות לא מסרו נתונים, אך ההחלטה לא נאכפה".
משרד מבקר המדינה קבע, כי מכיוון שהחברות הן שהיו מעונינות בעידכון המרווח, והן שפנו בבקשה לעדכנו - אם כי לא שיתפו פעולה ולא מסרו את הנתונים הקשורים לבקשתן, לא היה כלל מקום להעלות את המרווח.
בעקבות פגישת אבישי עם מנכ"ל משרד התשתיות, העבירה המועצה לצרכנות למשרד בשנית ריכוז מכלול הפרטים בנושא, כולל חוות דעת משפטית, הקובעת חד-משמעית את סמכותו של משרד התשתיות – כמו גם חובתו המשפטית והציבורית –לבטל את הצו, ולגרום להפחתה במחירי הדלק.