הפורשים בתוכניות הפרישה לעובדים לשנים 2005 ו-2007 ברשות שדות התעופה היו מעטים מהמצופה, ומן הבחינה הזאת לא הושגו מטרותיהן. בין אלו שכן פרשו, נמצאו חריגות מהתוכניות שאישר הממונה על השכר. כך קובע (יום ג', 11.5.10) מבקר המדינה, השופט (בדימ.)
מיכה לינדנשטראוס, בדוח הביקורת שפרסם לשנת 2009.
ראו: הנוסח המלא של הדוח משרד מבקר המדינה בדק בחודשים אפריל-ספטמבר 2009 את סדרי פרישת העובדים מהרשות ואת הליך הקמתה של קופת גמל מרכזית לקצבה. הבדיקה נעשתה ברשות, ובדיקות השלמה נעשו באגף הממונה על השכר במשרד האוצר.
הבדיקה נעשתה על-רקע הצעת הנהלת רשות שדות התעופה מינואר 2005, אז פנתה לעובדים בני 63-50 בתוכנית לעידוד פרישה, שלפיה אם יפרשו 50 עובדים לפחות הם ייהנו מתנאים משופרים. לפי נתוני הרשות, רק 31 עובדים פרשו במסגרת תוכנית הפרישה לשנת 2005. הנהלת הרשות לא בחנה מדוע לא הושגו יעדי התוכנית לשם הפקת לקחים לעתיד. בינואר 2007 הציעה הנהלת הרשות תוכנית פרישה חדשה לעובדיה, ולפי הערכותיה היו אמורים לפרוש במסגרתה 35 עובדים לפחות. בפועל פרשו חמישה עובדים בלבד.
לפי התוכנית שאישר הממונה על השכר, מתן דרגת פרישה הותנה בגובה שכר העובד יחסית לשכר הממוצע במשק ובאי-קבלת דרגה בשנת העבודה שקדמה למועד הפרישה. בדיקת 13 תיקי עובדים שפרשו במסגרת תוכנית הפרישה העלתה שהרשות העניקה לשמונה מהם תוספת של דרגה אחת או שתיים אף שלא עמדו בתנאים לקבלתן. הרשות נתנה לכל הפורשים הטבות נוספות שלא נכללו בתנאי התוכנית.
כמו-כן, הביקורת של המבקר העלתה כי הסדרי הפרישה של שבעת העובדים הבכירים ברשות, שפרשו בשנים 2008-2005, כללו תשלומי פרישה (ובכלל זה סכומים שהפרישה עבורם לקופת גמל) בסך כ-84,000 ש"ח עד 1.44 מיליון ש"ח, שהם שווי-ערך לתשלומי פרישה של 82% עד 248% משכר של חודש עבור כל אחת משנות עבודתו של העובד.
"סדרי האישור של תנאי פרישה של עובדים המועסקים לפי הסכמי עבודה אישיים, לרוב עובדים בכירים, מעידים על תפקוד ארגוני לא תקין של הרשות", קובע המבקר בסיכום הבדיקה. "הדבר התבטא בעיקר בהיעדר אמות מידה ונהלים לקביעת תנאי פרישה שאינם מתחייבים מההסכמים האישיים. לדעת משרד מבקר המדינה, על הנהלת הרשות לגבש מדיניות בעניין זה וכללים ברורים לכל שלב ושלב בהליך הפרישה של העובד".
המבקר ציין עוד כי הפורשים בתוכניות הפרישה לעובדים לשנים 2005 ו-2007 היו מעטים מהמצופה, ומן הבחינה הזאת לא הושגו מטרותיהן. נוסף על כך, קובע המבקר, הרשות לא מילאה את התנאים שנקבעו בהן ואושרו בידי הממונה על השכר. אשר על כן, לדעת משרד מבקר המדינה, על הרשות לבחון מדוע לא הושגו מטרותיהן של תוכניות אלה ולהעריך מראש את מידת השגת המטרות של תוכניות שיוצעו בעתיד.