|
צילום הדגמה של פעולת מטוס איזי ג'ט מצויד במערכת AVOID [צילום: יח"צ]
|
|
|
|
|
חברת התעופה הבריטית איזי ג'ט, חשפה (יום ו', 4.6.10) טכנולוגיה שלטענתה תצמצם עד למינימום מצב של ביטולי טיסות בשל ענן אפר וולקני.
החברה היא הראשונה שתבחן שימוש במערכת החדשנית AVOID, ראשי תיבות שמשמעותם "מערכת לזיהוי וגילוי חלקיקים וולקניים הנישאים באוויר". המערכת, שפותחה על-ידי ד"ר פרד פרטה מהמכון הנורבגי לחקר האוויר (NILU), משמשת כמכ"ם מזג אוויר לזיהוי אפר וולקני.
מערכת AVOID עושה שימוש בטכנולוגיית אינפרא אדום שמותקנת על המטוס ומספקת תמונות של ענן האפר גם לטייס וגם למרכז הבקרה התעופתי. התמונות מאפשרות לטייס לראות את ענן האפר ממרחק של עד 100 ק"מ מהמטוס ובגובה של 5,000 רגל ועד 50,000 רגל. יכולת גילוי זו תאפשר לטייס לבצע התאמות בנתיב הטיסה כדי להימנע ממפגש עם ענן האפר. הטכנולוגיה מאוד דומה למכ"מי מזג אוויר המותקנים באופן סטנדרטי במטוסים מסחריים.
המידע שיתקבל מהמטוס באמצעות טכנולוגיית AVOID יאפשר מיפוי מדויק של הענן הוולקני באמצעות נתונים בזמן אמת ובכך תתאפשר פתיחת אזורים נרחבים של מרחב אווירי לטיסות, שללא הטכנולוגיה הזאת אמורים להיות סגורים בזמן התפרצות וולקנית.
טיסת המבחן הראשונה של המערכת תבוצע על-ידי מטוס איירבוס 340 של איזי ג'ט בתוך חודשיים. בכפוף לתוצאות של בדיקות אלה, בכוונת איזי ג'ט לנסות את הטכנולוגיה במטוסיה.
מנכ"ל איזי ג'ט, אנדי הריסון אמר: "הטכנולוגיה פורצת הדרך הזאת מהווה פתרון מעולה שיהפוך מצבים של ביטולי טיסות המוניים בשל ענן אפר וולקני לנחלת ההיסטוריה. מערכת AVOID תאפשר למטוסינו לזהות את ענן האפר ולהימנע ממנו בדיוק כמו שמכ"ם מזג האוויר המותקן במטוס ומפות מזג אוויר הופכים סופות רעמים לנראות לעין".
ד"ר פרד פרטה ציין כי "AVOID מגבה את התיאוריה סביב ענני אפר וולקני עם נתונים חיים. איזי ג'ט התחייבה להוציא את הטכנולוגיה שלנו אל הפועל".
מנכ"ל רשות התעופה האזרחית בבריטניה (CAA), אנדרו היינס, הוסיף כי "הכרחי שקהילת התעופה תעבוד יחד לפיתוח פתרונות שיקטינו את ההפרעות במידה והענן הוולקני ישוב. רשות התעופה האזרחית מברכת על כך שחברות התעופה שוקלות פתרונות חדשניים כמו הפתרון הנוכחי ואנו נעשה ככל יכולתנו לסייע להן".