|
פחות זיהום אוויר [צילום: עומר שיקלר]
|
|
|
|
|
מיקי לוי, מנכ"ל אגד תעבורה [צילום: עידן יוסף]
|
|
|
|
|
נהג שלא ידומם את מנוע האוטובוס בעת חניה עלול לספוג קנס של 500 שקלים, והפעם גם מפקח עירוני. יוזמה ברוכה של משרד התחבורה, עליה חתם השר ישראל כ"ץ, מבקשת לשנות את העונש הקיים לעבירה, המוגדרת כיום כהזמנה לדין, לעבירת קנס.
על-פי תקנה 72 א' לתקנות התעבורה, חל איסור על הפעלת מנוע של אוטובוסים בזמן חניה. התקנה מאפשרת הפעלת מנוע של אוטובוס בזמן חניה למשך 10 דקות לכל היותר, לפני העלאת נוסעים לאוטובוס או במקומות שאינם מאוכלסים. "התקנה אינה נאכפת כלל כיום", אמר השר כ"ץ, "קביעת התקנה כעבירת קנס תאפשר לראשונה את אכיפתה על-ידי פקחים עירוניים של הרשויות המקומיות".
הפעלת מנוע בזמן חניה פוגעת באיכות חייהם של התושבים, הנאלצים לנשום את אדי זיהום האוויר הנפלט מהאוטובוסים בזמן חנייתם במקומות הסמוכים לאזורי מגורים.
אגד תעבורה הצליחה לחסוך מאות אלפי שקלים
מלבד הנזק הסביבתי קיים גם נזק כלכלי בשל השימוש המיותר בדלק. נהגים יושבים באופן ממושך באוטובוסים קודם לנסיעה ומדליקים מזגן. מנכ"ל אגד תעבורה, מיקי לוי, למשל, הורה לנהגי החברה לדומם את המנועים שלא בשעת נסיעות, וכך הצליח לחסוך מאות אלפי שקלים בשנה. נהג העובר על התקנה נקנס.
התקנה טעונה אישור של ועדת הכלכלה של הכנסת. אישורה עשוי לעודד את חברות התחבורה הציבורית להדק את הפיקוח על הנהגים.