התעשיות הביטחוניות הישראליות יוכלו להשתלב בייצור מטוס הקרב האמריקאי העתידי 35-F בכ-4 מיליארד דולר - כך מסרו אתמול מקורות בתעשיות הביטחוניות ל-TheMarker. לדבריהם, בכירים במשרד הביטחון דיווחו בשבועות האחרונים לראשי התעשיות הביטחוניות על הבנה ברוח זו, שגובשה עם התעשיות האמריקאיות המעורבות בפיתוח המטוס ובייצורו, בראשן לוקהיד מרטין, כחלק מהמגעים לרכישת מטוסי 35-F על ידי חיל האוויר של ישראל. מדובר בעסקה חסרת תקדים בהיקפה לתעשיות הביטחוניות.
מקורות בתעשיות הביטחוניות הביעו שביעות רצון מההסכם, שגובש לאחר דיונים ממושכים על שילוב ישראל בפיתוח המטוס ובייצורו. את הדיונים הובילו שר הביטחון,
אהוד ברק, ומנכ"ל משרד הביטחון,
אודי שני. השניים שמו להם למטרה להגדיל את נתח הייצור הכחול-לבן בפרויקט. לפי ההסכם, ישראל תייצר חלקים מכל מטוס שיימכר בעתיד. ההערכות הן כי ככל שיגדל מספר המטוסים שיימכרו - יגדל גם החלק הישראלי והוא עשוי להיות גבוה מ-4 מיליארד דולר.
בישראל מעריכים כי התעשיות שיוכלו להשתתף בייצור הן התעשייה האווירית, שהשתתפה כבר בייצור כנפיים למטוסים קודמים של לוקהיד מרטין; אלביט מערכות, שתייצר את קסדת הטייסים; וכן רפאל ותעש.
ישראל צפויה לרכוש עד 20 מטוסים מדגם 35-F תמורת כ-2.75 מיליארד דולר. העסקה עוררה מחלוקת בקרב מומחים ביטחוניים בשל העלות הגבוהה של כל מטוס, שעשויה להגיע ל-200 מיליון דולר - פי שניים ממטוס הקרב החדש שמפתחת חברת בואינג. עם זאת, 35-F מצויד בתכונה ייחודית של חמקנות ממכ"ם אויב, ומסיבה זו אין לו מתחרים. תכונה זו חיונית במיוחד לתקיפות פתע. לכן חיל האוויר החליט להצטייד במטוס חרף הביקורת, אך צימצם מ-75 לכ-20 את מספר המטוסים שיירכשו. מימון הרכישה יהיה מכספי הסיוע הביטחוני האמריקאי המגיע לכ-3 מיליארד דולר בשנה. בין היתר יהיה המטוס מצויד במערכות אלקטרוניות לאיסוף, שילוב והפצה של מידע בזמן אמת.
35-F ייוצר בשלושה דגמים: האחד יהיה בעל יכולת המראה ונחיתה רגילות; השני בעל יכולת המראה ונחיתה אנכיות, בדומה למסוקים; והשלישי יותאם לצורכי הצי האמריקאי, בעיקר לשימוש על נושאות מטוסים. ישראל מעוניינת לשלב במטוסים מערכות שליטה ובקרה ומערכות לוחמה אלקטרונית מתוצרתה, וכן חימוש ייחודי.
פיתוח המטוס החל ב-2003. ישראל הוזמנה להשתתף בפיתוח, אבל מכיוון שהעלות התקציבית הגיעה לכמה מאות מיליוני שקלים ממשלת ישראל לא אישרה אותה. כתוצאה מכך משתתפת בפיתוח במעמד בכיר בריטניה ובמעמד משנה איטליה, אוסטרליה, דנמרק, הולנד, נורווגיה, קנדה וטורקיה. סינגפור קיבלה מעמד זוטר בפיתוח. כתוצאה מאי השתתפותה בפיתוח החמיצה ישראל הזדמנות לשלב מערכות ייחודיות מתוצרתה במטוס. ההסכם שגובש באחרונה מהווה סוג של פיצוי לתעשייה הישראלית.
מטוס 35-F נחשב למטוס המאויש האחרון שיפותח וייוצר בתעשיות הביטחוניות. ההערכות בקרב מקורות ביטחוניים הן כי מטוסי הקרב העתידיים יהיו בלתי מאוישים ויוכלו לבצע משימות תקיפה ויירוט. ישראל נחשבת לאחת המדינות המובילות בעולם ביכולת פיתוח מטוסים בלתי מאוישים.
ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "איננו מתיחסים לעסקות שנמצאות במשא ומתן".