החל ב-1 בינואר 2011 תאסר תנועת משאיות וכלי רכב כבדים בשעות הבוקר בכניסות למטרופולין תל אביב, במסגרת ניסוי עליו הכריז היום שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כ"ץ.
בכינוס תחבורה ציבורית, שמתקיים היום (ד', 6.10.10) בסינמטק בתל אביב, הודיע השר כ"ץ כי במסגרת הניסוי תאסר נסיעת משאיות כבדות בצירי תנועה מרכזיים בגוש דן בין השעות 06:00 עד 09:00 בבוקר.
מדובר בין השאר בכביש מס' 4 בקטע שבין צומת בית ליד למחלף חולות, כביש מס' 5 בין מחלף גלילות למחלף מורשה, כביש מס' 20 (נתיבי איילון) בין מחלף גלילות למחלף חולות ובכניסות הראשיות לגוש דן דוגמאות דרך נמיר.
שר התחבורה ציין כי צוות היגוי מיוחד, שיכלול נציגים של כל הגופים הרלוונטיים, ילווה את הניסוי לכל אורכו ויאסוף את כל נתוני התנועה הנדרשים. בין השאר יבוצעו סקרים לפני הניסוי ולאחריו הכוללים סקרי ניטור זיהום אוויר וניטור רעש, במטרה לבחון את השלכות הניסוי.
סגירת הכבישים לתנועת משאיות בשעות הבוקר היא חלק מפרויקט ניסיוני עליו הוחלט במטרה להפחית את גודש התנועה בכבישים ולצמצם את זיהום האוויר בריכוזי האוכלוסיה הגדולים במטרופולין תל אביב.
שר התחבורה החליט על ביצוע הפיילוט בעקבות הצלחה חסרת תקדים שנרשמה לניסוי שנערך לאחרונה בכביש ירושלים-תל אביב, במסגרתו התקצר זמן הנסיעה הממוצע בכביש בעשרות אחוזים. בעקבות הצלחת אותו ניסוי, ולאחר עבודת מטה שנערכה בנושא, החליט כ"ץ לאסור באופן קבוע על נסיעת משאיות וכלי רכב כבדים בשעות הבוקר בכביש ירושלים תל אביב.
בשבועות הקרובים יוחל בהצבת שילוט מתאים האוסר כניסת משאיות בשעות הבוקר בכל קטעי הדרך שנאסרו לתנועה בשעות הבוקר במטרופולין תל אביב.
מען: החלטה פופוליסטית
מארגון העובדים "מען" נמסר כי מדובר בהבטחה פופוליסטית של השר, שכן נהגי המשאיות השכירים הרבים עובדים בין 12 ל-18 שעות ביממה, ואין על כך פיקוח ואכיפה בשל פרמיות ושכר מינימום אותו הם מקבלים. לדברי הארגון, אילו היו משלמים לנהגים לפי שעת עבודה, הם היו מסתפקים ב-8 שעות עבודה כמו באירופה.
"הנהגים יצטרכו לנהוג יותר בערב, יהיו פחות בבית, שעות העבודה הארוכות יתארכו עוד יותר וממילא העיפות ואתה תאונות הדרכים הקטלניות בלאו הכי שרק יתגברו. ישראל כ"ץ גם מתנגד לטכוגרף דיגיטלי ומכאן פותח פתח לעברות על החוק ונהיגה מעל 12 שעות" – דברי מען.