אחד המכשולים המרכזיים בפני תיקון הליקויים במערך הכבאות, הוא היעדר תקציב. משרד האוצר מתנה מזה שנים את העברת התקציב בביצוע רפורמה בשירותי הכבאות, לה מתנגדים הכבאים והרשויות המקומיות.
לדברי האוצר, "המבנה המבוזר והעדר גוף פיקודי מרכזי גורמים לקשיים בשליטה, בתכנון ובתיאום ההערכות והמענה המבצעי של שירותי הכבאות למצבי חירום לאומיים ושריפות גדולות... המבנה המבוזר אינו מנצל יתרונות לגודל ואינו מאפשר ניוד והסטות כוח אדם וציוד.
"התלות התקציבית של איגודי הכבאות ברשויות המקומיות יוצרת חוסר יציבות וקשיים כלכליים בחלק מהאיגודים, אשר אינם מקבלים את התקציביים הדרושים להם מהרשויות המקומיות... הקשר בין איגודי הכבאות לנבחרי השלטון המקומי עלול להביא לפוליטיזציה של שירותי הכבאות היכולה להשפיע, בין היתר, על קליטת עובדים, קידום עובדים ואיוש משרות מפתח.
"...האחריות הכוללת על מערך הכבאות מוטלת על משרד הפנים, לרבות בסוגיה התקציבית... למשרד הפנים מקורות תקציביים נוספים ולפיכך יכול היה לאורך השנים האחרונות לקבוע סדרי עדיפויות פנימיים ולהסיט משאבים מנושאים שונים לטובת מערך הכבאות".
לדברי האוצר, נוסף על כך שאישר לנציבות הכבאות לקלוט כבאים נוספים בשנים 2010-2008, אושרו למערך הכבאות תוספות תקציב בסך 21 מיליון שקל בשנת 2009, ובשנת 2010 משרד האוצר התחייב להקצות תוספת של 45 מיליון שקל לאיגודי הכבאות.
מבקר המדינה,
מיכה לינדנשטראוס, קובע: "תמונת המצב החמורה של היערכות שירותי הכבאות לעת חירום, מעידה שיש צורך להסדיר בדחיפות את הקצאת התקציבים למערך הכבאות. זאת ועוד, אף שמשרד הפנים ומשרד האוצר היו ערים למחסור החמור בציוד ובכוח אדם בשירותי הכבאות, הם לא פעלו בשיתוף לגיבוש ולתקצוב של תוכנית הכוללת לוח זמנים ברור להשלמת הפערים האמורים בטווח המיידי והקצר ובטווח הארוך, אף שברור כי הדבר חיוני לתפקודו של מערך הכבאות בעת חירום".
התניית הסיוע התקציבי בביצוע הרפורמה, מציין המבקר, מנעה הקצאת תקציב להשלמת המחסור במשאבים החיוניים להיערכות של שירותי הכבאות לעת חירום. לפיכך לא חוסל המחסור - לא גויסו כבאים ולא נרכשו רכבי כיבוי אש וציוד.
"גם לאחר שיתקבל התקציב הדרוש להשלמת המחסור, יידרש זמן מה כדי לחסלו ולהטמיע את הציוד בפעילות שירותי הכבאות. התניית השיפורים המידיים וההכרחיים במערך הכבאות בביצוע הרפורמה הארגונית, פוגעת בתהליך השיפור ומביאה למלכוד ולמצב בלתי-נסבל של העדר פתרון לשעת חירום".
בשולי הדיון בענייני התקציב מצא משרד המבקר, כי לשירותי הכבאות אין תקציב ייעודי לאימונים ולתרגילים, ועקב כך הם אינם משתתפים באימונים של פיקוד העורף בתחום ההתגוננות האזרחית. הסכום החסר: 2.5 מיליון שקל. עוד התברר, כי משנת 2007 ועד מרס 2010, מועד סיום הביקורת, לא דן משרד הפנים עם נציבות הכבאות בתוכנית האימונים ובתקציבים הנדרשים ליישומה.
נציב הכבאות, שמעון רומח, הודיע למשרד מבקר המדינה באוגוסט 2010: "עד לאחרונה הייתה הסכמה עקרונית של אגף התקציבים במשרד האוצר להקצאת 5 מיליון שקל בשנה המיועדים לאימונים. נכון להיום, אגף התקציבים חזר [בו] מהסכמה זו".