עדת הכלכלה של הכנסת, בראשות היו"ר החדש ח"כ כרמל שאמה-הכהן (ליכוד), אישרה (יום ד', 22.12.10) כהוראה קבועה את התקנה לאחסנת כלי רכב מוחרמים במגרשים.
הוועדה דנה בבקשת השר לביטחון פנים,
יצחק אהרונוביץ', להפוך את הוראת השעה המאפשרת למשטרה להחרים רכבים של נהגים עבריינים ולהעבירם למגרשי אחסנה, להוראת קבע.
לבקשת הוועדה נבחנו דרכים אחרות לביצוע ההשבתה, כמו סינדול הגלגל, על-מנת לחסוך בעלויות לנהגים שרכבם הושבת. אולם, השר כתב לוועדה כי באגף התנועה של המשטרה הגיעו למסקנה כי כל דרך אחרת להשבתת רכבים תהייה בעייתית וקשה ליישום. לפיכך, כתב השר, "סבורה המשטרה שיש להשאיר את ההשבתה המנהלתית במתכונתה", ולכן הוא ביקש להפוך את הוראת השעה להוראה של קבע.
היו"ר שאמה-הכהן ביקש במהלך הישיבה לקבל נתונים בדבר מספר כלי הרכב שהוחרמו, העבירות שבגינן הוחרמו הרכבים והעלות של ההחרמה לעומת החלופה של סנדול. ראש מחלקת התנועה במשטרה, ניצב-משנה מאיר אור, השיב כי תקופה של חמש השנים בהן התקנות נמצאות בתוקף היא מספקת בשביל לראות שהן יעילות.
לדבריו, עד דצמבר השנה הוחרמו כ-8,100 רכבים, כאשר הממוצע השנתי עומד על 10,000 רכבים מוחרמים. קרוב ל-50% מההחרמות בוצעו בגין עבירות שכרות והשאר בעיקר בגין נהיגה בפסילת רישיון ונהיגה ללא רישיון כלל.
העלות המקסימלית של החרמת רכב פרטי, אמר נצ"מ אור, עומדת על 55 שקלים ליום. "75% מתוך 8,100 הרכבים שהוחרמו אחסנו את כלי הרכב בחניון בעלות של 11 עד 14 שקל ליום ושילמו פחות מ-500 שקל לכל החודש", הוסיף נצ"מ אור. לדבריו, באילת העלות גבוהה יותר מכיוון שקיים מגרש אחד ואין לו מתחרים, ועומדת על 45 שקלים ליום. אולם, הוסיף נצ"מ אור, בעל הרכב יכול לבחור היכן לאחר את רכבו ואפילו לנסוע לבאר-שבע, שם העלות נמוכה יותר.
באשר לאפשרות של סנדול הרכבים הסביר נצ"מ אור כי למשטרה אין די כוח אדם כדי לפקח על הנושא. לדבריו, העלות של סנדול אף עשויה להיות גבוהה יותר, שכן התקן סנדול עולה כ-1,000 שקלים וביצוע הסנדול וההסרה יעלו עוד כ-500 שקלים. "אם 75% מהנהגים משלמים היום פחות מ-500 שקל אז אין בסנדול שום כדאיות כלכלית", אמר.
היו"ר שאמה-הכהן סיכם את הדיון וביקש כי במהלך השנתיים הללו יבוצעו בדיקות השוואתיות ביחס לנהוג בעולם, כדי לוודא שאכן אין חלופה טובה יותר מלבד האחסנה במגרשים. ביחד עם ח"כ חמד עמאר, הודיע שאמה-הכהן כי השניים ישקלו את האפשרות להגיש הצעת חוק פרטית כדי לאפשר דרכים נוספות להשבתת כלי רכב, בהן האפשרות של סנדול הרכב.