מהסקירה השנתית שהכינה רשות ההסתדרות לצרכנות לשנת 2010 עולה (יום ה', 30.12.10) כי למעלה משליש מתלונות הצרכנים היו נגד חברות התקשורת (טלפון קווי, טלפון סלולרי, אינטרנט, חברות הכבלים והלוויין), כאשר במקום הראשון עומדות תלונות הצרכנים נגד חברות הסלולר, כ-15% מכלל התלונות.
סקירת התפלגות תלונות הצרכנים מבוססת על מדגם של כ-5,000 תלונות.
רוב התלונות בענפי התקשורת השונים היו עקב מבצעים שונים אשר הובטחו לצרכנים ולא קוימו במלואם, פערים בין ההבטחות אשר הובטחו לצרכנים על-ידי סוכנים או מוכרים לבין חיוב הצרכנים בפועל, אי-משלוח הודעה על סיום תקופת המבצע, חיובים וקנסות מופרזים ועוד.
עוד עולה מהסקירה, כי כ-12% מהצרכנים התלוננו על חברות הלוויין והכבלים, לעומת 6% בשנה שעברה - נתון המהווה עלייה של 100% בתלונות הצרכנים. בנוסף, כ-12% מהתלונות היו נגד עוסקים בענף הרהיטים וכ-11% מהתלונות היו נגד חנויות מוצרי חשמל. 8% מהתלונות עסקו בהלבשה והנעלה, כ-8% בעסקות מכר מרחוק; תלונות נגד בעלי מלאכה שונים היו 5%, ותלונות עקב עסקות רוכלות ונגד
חברות אינטרנט היוו אחוז דומה, בכל תחום. תלונות הצרכנים בתחומי התיירות ונופש היוו 4% מכלל התלונות ושאר סוגי התלונות (למשל, על חנויות אופטיקה, קורסים, בנקים, כרטיסי אשראי, מכוני כושר ועוד) היוו עוד 15%.
"מציאות בעייתית בתחום הצרכנות בישראל"
מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות, עו"ד ירון לוינסון, אמר בתגובה כי "הממצאים מלמדים על מציאות בעייתית מאוד בתחום הצרכנות בישראל. אחד מכל שישה צרכנים נפגע מחברה סלולרית, אחד מכל שמונה צרכנים נפגע מחברות הלוויין או הכבלים או מהעוסקים בתחום הרהיטים. אני מקווה כי ההחלטות הרגולטוריות האחרונות בענף הסלולר, כגון צמצום קנסות היציאה, הכנסת מפעלים וירטואליים, הפחתת דמי הקישוריות ועוד, יביאו לצמצום התלונות בענף זה. לצערי, עליית התעריפים האחרונה שעליה הכריזו החברות הסלולריות מוכיחה כי יש לנקוט צעדים נוספים נגדן".
לוינסון הדגיש עוד כי מצב חמור במיוחד שורר בתחום השימוש בעסקות מכר מרחוק וניצולן לרעה נגד קשישים וחלשים: "קיימת תופעה בהיקף נרחב שחברות אשר מוכרות מוצרים באמצעות הטלפון מתקשרות לקשישים, ובדרכי פיתוי והטעיה גורמות להן לרכוש מוצרים שונים, שחלקם כלל אינם נחוצים להם. לאחר מכן, ועל-אף שהחוק מאפשר לבטל עסקה כזו תוך 14 ימים מיום קבלת המוצר, החברות הללו אינן מבטלות תמיד את העסקות, וממשיכות לגבות שלא כדין סכומים גבוהים מן הצרכנים", אמר לוינסון. "לרשות ההסתדרות לצרכנות הגיעו גם השנה עשרות רבות של תלונות כאלו. מדובר בתופעה שיש לעקור מן השורש - ובהקדם". הוא הוסיף, כי על התמ"ת לנקוט יד קשה נגד העוסקים שנוהגים כך.
לוינסון גם אמר, כי הוא מקווה שהתקנות החדשות בדבר החזרת מוצרים שנרכשו בחנויות ישפרו את מצב הצרכנים: "על כל הצדדים הנוגעים בדבר לנהוג באחריות, לטובת הצרכנים והסוחרים כאחד".