|
מצויה תחת איום סביבתי. הדיונה באשדוד [צילום: החברה להגעת הטבע]
|
|
|
|
|
מפת האיומים על השטחים הפתוחים בישראל בתחום התכנון והבנייה שערכה החברה להגנת הטבע, מראה (יום ג', 18.1.11) עלייה רציפה במרוצת השנים במספר האיומים, מ-81 איומים בסקירת החברה לשנת 2009, דרך 93 בסקירת שנת 2010 ועד 98 איומים על השטחים הפתוחים בסקירה הנוכחית לשנת 2011, מהם 23 איומים חדשים אשר נוספו השנה, ומעידים על הלחצים ההולכים וגוברים על השטחים הפתוחים בישראל.
בין האיומים החדשים על השטחים הפתוחים שנופסו השנה: שמורת נחל שגור (קניון בית הכרם), גשר נחל כזיב, מתקן התפלת מים מליחים בכפר מסריק, הרחבת הישוב תמרת לגן לאומי, שריפות יער ותוכניות שיקום וממשק למזעור נזקי שריפה בפארק כרמל, התייבשות נחל סעדיה בחיפה, תוכניות פיתוח לבנייה, סלילה ותשתיות בחולות קיסריה, ועוד.
בין האיומים שמומשו בשנה החולפת, מציינת הסקירה את זו הנוגעת לחולות ראשון לציון/פלמחים, ולמתקן ההתפלה שורק. לדברי החברה להגנת הטבע, הוועדה לתשתיות לאומיות החליטה לממש את החלופה הגרועה ביותר סביבתית להקמת המתקן - תוך הרס שטחי חולות ערכיים, וקיטוע רצף השטחים הפתוחים בין חולות ראשון לציון לחולות פלמחים.
סקירת בשמירה על השטחים הפתוחים בישראל בתחום התכנון והבנייה לשנת 2011 של החברה להגנת הטבע מראה, עם זאת, כי בשנה האחרונה חלה התקדמות משמעותית ביישום מדיניות בת קיימא בכל הקשור לשימוש מושכל במשאב הקרקע. בסקירה מצוין כי 15 מאבקים סביבתיים הסתיימו השנה בהצלחה ומספר דומה של מאבקים נמצאים במגמה ברורה של שיפור. בין השאר, מדובר על מאבקים פורצי דרך כדוגמת המאבק על חוף פלמחים ועמק ססגון בבקעת תמנע, דרך שינוי לתוכניות כבישים שאיימו לחצות את המרחבים הפתוחים של פארק השרון והפולג ועד ליוזמות פיתוח שאיימו לפגוע בנהר הירדן ובנחל נטוף שנבלמו. התקדמות זו, לטענת מחברי הסקירה, מעידה מצד אחד על בגרות של מערכת התכנון שמשכילה ליישם מדיניות בת קיימא המנסה לאזן בין צרכי הפיתוח לצרכי השימור ומצד שני על התחזקות משמעותית של ארגוני החברה האזרחית הפועלים בתיאום רב יותר.
דוגמה לאיום סביבתי שהתמתן מעט שהופיע בסקירה נוגע לחלקו הצפוני של כביש 6 (חוצה ישראל), המתוכנן להתפצל מהמחלף המתוכנן באזור תל קשיש לשתי זרועות: זרוע צפונית-מזרחית הנסמכת על הדרכים 722 ו-77 וזרוע צפונית-מערבית - דרך צומת העמקים וצומת סומך. החברה להגנת הטבע, בשיתוף ארגונים מקומיים וארציים, פעלה במשך שנים לקידום חלופות לכביש, כגון שדרוג מערכת הכבישים הקיימת. חלופת שדרוג הדרך שנבחנה במסגרת תסקיר ההשפעה על הסביבה הראתה השנה כי מידת הפגיעה של חלופת שדרוג כביש 70 עולה על חלופת תמ"א 3 המציעה סלילת דרך חדשה - שהוחלט לאחר דיונים רבים בוועדה המשותפת לתחבורה יבשתית כי תהיה ברובה במנהרה וללא המחלף שתכנן במקור בחיבור שבין דרך 672 לדרך מס' 6. ההישג המשמעותי של חלופה זו הוא בכך שהיא מצמצמת את הפגיעה בשמורת הטבע אלונים ושער העמקים ועוד נדרשת להמשך קידומה אישור המועצה הארצית והממשלה.