כ-50,000 מבקרים הגיעו בחול-המועד סוכות האחרון למערת המכפלה. מדי שנה פוקדים את המקום כחצי מיליון יהודים מהארץ ומחו"ל. מספר כה רב של אנשים מתבטא גם בפקקים, וכך דרך שאמורה להימשך כשעה בלבד מתארכת ונוסעים נאלצים להחליף שלושה אוטובוסי של
אגד כדי לצאת מחברון.
השבוע חנך שר התחבורה ישראל כ"ץ את הכביש שמוביל מקריית ארבע למערת המכפלה. בשלב הראשון אין מדובר בכביש שמוביל אל המערה, אלא בהרחבתו ובשיפוצו של הכביש הישן והלא-בטיחותי המחבר את כביש 60 לקריית ארבע, בתוך חצי שנה. סלילת כביש למערה תלויה באישור פלשתיני מעיריית חברון, שספק אם יינתן. אישור זה מחויב בשםל "הסכם חברון" עליו חתומה ישראל. למרות זאת, ניתן לסלול את הכביש בהכרזה של שר הביטחון עליו כ"כביש מבצעי".
בטקס ב"דרך הבנים" אמר השר כ"ץ: "אין כוח בעולם שיכול להפיא את הקשר בין עם ישראל לאבותיו". רבה של קריית ארבע דוב ליאור אמר לשר: "להיסטוריה נכנס לא מי שמקפיא ומפריע להתיישבות, אלא מי שבונה, מפתח ומחזק את אחיזתנו בארץ-ישראל".
יו"ר הוועדה לפניות הציבור, ח"כ
אורי מקלב, כינס ישיבה בנושא צוואר בקבוק בתחבורה למערת המכפלה. בישיבה תארו מארגני האירוע שיראל בלייכר ואשי הורוביץ, אחראי האירועים במערת המכפלה מטעם הישוב היהודי בחברון, את דרך הייסורים שעובר האזרח הפשוט מירושלים למערת המכפלה בחול המועד: "משפחה שנסעה עם אוטובוס אגד עולה בבנייני האומה על מפרקית (אוטובוס אקורדיון) עד צומת המנהרות; שם עמדה וחיכתה לאוטובוס ממוגן ירי של אגד. כמובן שלכל מפרקית של 100 מקומות, צריך שני אוטובוסים. אחרי המתנה ודוחק בעלייה לאוטובוסים הגיעה לקריית ארבע. שם חוזר הסיפור – צריך לתפוס מקום באוטובוס למערת המכפלה. צה"ל העמיד לרשות העניין מספר מצומצם של אוטובוסים, אך לא איפשר להביא עוד אוטובוסים. אנשים נאלצו להמתין לעיתים 5-4 שעות(!). ואותו סיפור, ואף חמור יותר, בדרך חזרה. צה"ל מגביל מצד אחד את אגד בירידה לחברון ומצד שני לא נותן מענה בירידה ובחזרה, מה שיוצר צוואר בקבוק בכל המעברים האלה. זה היה בערב וזה היה במשך כל היום", סיפרו.
בתום דיון ממצה גובש פתרון: הרעיון היצירתי היה של קב"ט מועצת יש"ע, שלמה ועקנין, שהציע שהאוטובוסים הממוגנים שמשמשים בכל ימות השנה להסעות תלמידים ביהודה ובשומרון – ישמשו את אגד בימי הגודש האמורים להובלת המבקרים לחברון. מקלב שלח מכתב דחוף לשר התחבורה, וביקש לבחון רעיון חדשני זה. השר הנחה את אנשיו בהתאם, ובתוך זמן קצר סוכם, על דעת כל הגורמים, על תיגבור מערך האוטובוסים עד רמה של 90 אוטובוסים ממוגנים שיובילו את הנוסעים ישירות מבנייני האומה בירושלים – למערת המכפלה, במחיר מסובסד של 19 שקלים, כיאה לאתר מורשת לאומית היסטורי.