איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות הגיש (יום ד', 1.6.11) בקשה לבית הדין לעבודה בירושלים, למתן צווי מניעה נגד הנהלת הרכבת הקלה בירושלים.
ההסתדרות מבקשת, באמצעות עו"ד מיה פרי-אלתרמן, עו"ד אמיר בשה ועו"ד מורן פרידמן, מהמחלקה המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי, להחזיר לעבודה שלושה עובדים שפוטרו לאחרונה בחברה. ההסתדרות טוענת כי הפיטורים הם על-רקע התאגדותם של עובדי הרכבת הקלה בהסתדרות והקמת ועד.
כמו-כן, מבקשת ההסתדרות מבית הדין צווי מניעה נגד הפגיעה המתמשכת לטענתה, שנעשית על-ידי ההנהלה בעובדים, על-רקע אותה התארגנות. לטענת ההסתדרות, מהרגע שהעובדים התאגדו והקימו ועד, החלה ההנהלה לפגוע באופן שיטתי בעובדים.
ההסתדרות, שהכריזה בשבוע שעבר על סכסוך עבודה ברכבת הקלה, קיימה ביום ראשון האחרון פגישה במשרדי איגוד עובדי התחבורה בבית ההסתדרות בתל אביב עם הנהלת הרכבת. בפגישה השתתפו אבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, ונציגי ההסתדרות והעובדים. מטעם הנהלת הרכבת הקלה השתתפו מנהלת משאבי אנוש, טלי דואק, סמנכ"ל התפעול, רענן מור, ועו"ד אלישע שור. ההסתדרות אומרת כי ביקשה שהפגיעה בעובדים עוד לפני המשא-ומתן על הסכם קיבוצי תיפסק. לדבריה, ההנהלה לא נענתה.
בהסתדרות הביאו כדוגמה שינוי בשיטת תשלום השכר של העובדים כאחד מהכלים בהם נקטה ההנהלה לפגוע בהם. כך, מתכונת תשלום השכר שונתה משכר יומי לשכר שעתי, הפוגע לדברי ההסתדרות בשכרם הכולל של העובדים. כמו-כן, נטען, צמצמה ההנהלה את מתכונת ההסעות, כך שהעובדים נאלצים לדאוג בעצמם להסעה מישובים הסמוכים לקו התפר עד כדי סיכון ביטחונם האישי. "ההנהלה אף הגדילה לעשות ומטילה על עובדים חדשים עבודות בלתי ראויות לרבות עבודות נקיון", אמרו בהסתדרות.
ההסתדרות מבקשת מבית הדין להחזיר את המצב לקדמותו. אבי אדרי אמר היום כי "מדובר בצעדים חמורים ביותר של ההנהלה כלפי העובדים ואנחנו מקווים שגם ביה"ד לא ייתן יד להמשך הפגיעה בחופש ההתארגנות ולהפרת חוק".
עובדי הרכבת הקלה הצטרפו להסתדרות בתחילת חודש מאי, אז חתמו יותר משליש מכ-80 נהגים המועסקים באמצעות החברה הקבלנית וויאולה ישראל (קונקס), המתפעלת את הרכבת, על הסכם ההצטרפות. עם הצטרפותם הפכה ההסתדרות לארגון היציג של העובדים ומינתה ועד פעולה.
בשבוע שעבר מסרה סיטיפס, זכיינית הרכבת הקלה בירושלים, כי החברה המעסיקה את הנהגים היא חברת כאמור חברת קונקס. "סיטיפס תפעל מול קונקס לבדיקת הנושא", נמסר.