ועדת הכלכלה של הכנסת דנה (יום א', 5.6.11) בהצעת הממשלה לתיקון פקודת מסילות הברזל, במסגרת הכנתה לקריאה שנייה ושלישית. מטרת ההצעה היא ליצור תשתית משפטית להפעלת רכבת קלה. כמו-כן נועד התיקון להתאים את הפקודה לשינויים בהפעלת מסילות ברזל ארציות, שהמרכזי שבהם הוא העברת הסמכויות מרשות הנמלים והרכבות, שאינה קיימת עוד, למנהל שממנה שר התחבורה והבטיחות בדרכים.
היו"ר כרמל שאמה הכהן אמר בפתח הישיבה כי הדיון כונס במיוחד, על-מנת לסיים את החקיקה הדרושה להפעלת הרכבת הקלה בירושלים. סגנית היועצת המשפטית של
משרד התחבורה, עו"ד חוה ראובני, הודתה לו ולוועדה, שהתגייסו על-מנת להוציא את הרכבת הקלה במועד מהתחנה. היא הסבירה כי עיקר הצעת החוק נוגעת להסדרה חוקית של פעולת הרכבת הקלה.
יו"ר סיטיפס, אברהם (בייגה) שוחט, אמר כי אומנם יש צורך לאשר אסדרה ובכלל זה ביקורת ופיקוח, אבל הצעת החוק רחוקה מכך. "הצעת החוק מגבילה זיכיון שקיבלה החברה", אמר. "נעשה כאן דבר שמערער את תמונת הזיכיון". הוא הסביר שלפי ההצעה יקום גוף נוסף, מלבד הגוף שהוקם מתוקף חוזה הזיכיון, שאמור לפקח על החברה. "בתנאים האלה הבנקים אומרים שהסגירה הפיננסית חווה רעידת אדמה", הוסיף שוחט.
נציגי הזכיינית סיטיפס הוסיפו כי נציגי משרד התחבורה כמעט שלא נפגשו איתם, ולא התייחסו להערות שהעבירו על הצעת החוק "הלקוח היחיד של החוק ב-7 השנים הקרובות היא סיטיפס, וראוי היה להתייעץ איתנו", אמר מנכ"ל החברה יהודה שושני. עו"ד ראובני השיבה ואמרה כי היו פגישות בין הצדדים ובכלל זה פגישה בשבוע שעבר אצל מנכ"ל המשרד דן הראל. "חלק לא קטן מההערות קיבלו מענה בפגישה אצל המנכ"ל", הסבירה.
הקנס לנוסע ללא כרטיס - 180 שקל
הוועדה אישרה שורה של הגדרות וכן את הסעיף הנוגע לאכיפה נגד נוסעים בלי כרטיס. נציגי משרד התחבורה הסבירו כי השר יקבע בתקנות שהקנס המוגדל בגין נסיעה בלי כרטיס יעמוד על 180 שקלים, כאשר הקנס המרבי שיוכל לקבוע השר יעמוד על 500 שקלים. נציגי משרד התחבורה וסיטיפס הסבירו כי אם לא תתבצע אכיפה מהיום הראשון יווצרו פרצות שלא יאפשרו הפעלה ראויה של המערכת.
היו"ר שאמה-הכהן התנגד לקביעת קנס מרבי של 500 שקלים, והציע כי הקנס המרבי יעמוד על 250 שקלים וכל בקשה להעלותו תצטרך לקבל את אישור הוועדה והצעתו אושרה. הוא הסביר כי צריך לדאוג שלא לפגוע יתר על המידה בכל מי שיעשו טעות
בתום לב בתקופת תחילת ההפעלה. כמו-כן ביקש היו"ר מנציגי המשרדים להציג לוועדה בישיבה הבאה את תוכנית ההסברה לנוסעים, על השימוש בכרטיסי הרכבת הקלה. נציג משרד האוצר בדיון, מיכה פרלמן, אמר כי לתקציב ההסברה לקראת תחילת הפעלת הרכבת הקלה הוקצו 20 מיליון שקל.