ביום שני אחר-הצהריים (13.6.11), יפרסם
מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור, את הדוח השנתי לשנת 2010 של נציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה.
גם בשנת 2010 נמשך הגידול במספר התלונות שהוגשו לנציבות תלונות הציבור. השנה מדובר בשיא של כל הזמנים, כ-14,000 תלונות חדשות. מאז 2005 נרשם גידול של כ-44%(!) במספר תיקי התלונה שפתחה הנציבות.
שיעור התלונות המוצדקות גבוה בישראל לעומת המקובל בעולם והוא עומד על כ-30%. בין הגופים ששיעור התלונות המוצדק עליהם היה גבוה מהממוצע, בולטים:
רשות השידור - כ-45%;
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים - כ-42%; משטרת ישראל - כ-39%; חברת דואר ישראל - כ-35%; עיריית חיפה - כ-31.6%.
נציבות תלונות הציבור, הפכה לכתובת המרכזית במיוחד עבור אוכלוסיות חלשות ובהן עולים חדשים, קשישים, בני מיעוטים, בעלי צרכים מיוחדים ובעלי הכנסה נמוכה, שמתקשים לשכור עו"ד.
68 צווי הגנה על חושפי שחיתות
מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור
מיכה לינדנשטראוס אומר כי הוא מייחס חשיבות רבה להגנה על עובדים שחשפו שחיתות במקום עבודתם ובשל כך מתנכלים להם. גם בנושא זה נמשך בשנת 2010 הגידול במספר הפונים לנציבות לקבל הגנה - 68 לעומת 58 אשתקד. בעניין זה יש סמכות לבית הדין לעבודה וניתן לפנות אליו לקבלת סעד.
עם זאת, הניסיון לדבריו מלמד כי לעיתים אין די בצווי הגנה. וכי ראוי לשפר את הנורמות בחברה הישראלית כך שחושף השחיתות לא יחשב כ"בוגד" בקרב חבריו לעבודה והממונים עליו.
מדינת ישראל היא היחידה בעולם שבה מבקר המדינה הוא גם נציב תלונות הציבור. לשילוב ייחודי זה יש תועלת רבה. כאשר בירור תלונה בנציבות תלונות הציבור חושף ליקוי כללי, הטיפול בנושא עובר גם לביקורת המדינה לבדיקה מקיפה.