|
הציבור מודאג [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
מרבית הציבור חושב שיש סיכוי משמעותי שיהיה מעורב בתאונה עם נפגעים, וכי בקרב צעירים החשש משמעותי יותר: 45% מקרב הנהגים בני 21-18 סבורים, שיש סיכוי גבוה עד ביטחון מלא, כי יהיו מעורבים בתאונת דרכים עם נפגעים, לעומת 36% מכלל הציבור.
כך עולה מסקר עמדות הציבור שעורכת מדי שנה עמותת אור ירוק. במסגרת הסקר נבדקות עמדות ותפישות הציבור לגבי נושא בטיחות בדרכים בישראל: מהו מצב הבטיחות בדרכים, מה הם הפתרונות הנתפשים לשיפור המצב, מודעות ועמדות כלפי גופים הפועלים בתחום ועוד. סקר הברומטר - עמדות הציבור למצב הבטיחות בדרכים - נערך עבור אור ירוק באמצעות מכון טלסקר TNS.
בסקר שנערך השנה, נשאל: "כאשר אתה חושב על הבעיות שמדינת ישראל מתמודדת איתן, וחשוב לטפל בהן באופן יסודי, מהי לדעתך הבעיה החמורה ביותר? ואלו עוד בעיות שחשוב לטפל בהן באופן יסודי, עולות בראשך"? 45% מהנשאלים דירגו את בעיית הביטחון במקום הראשון, ולאחריה כלכלה (38%), חברה (27%), חינוך (24%) ותאונות דרכים (20%).
לעומת זאת, כאשר נשאלו "באיזו מידה אתה מודאג או לא מודאג לגבי כל אחד מהנושאים הבאים?" רובם המכריע של הנשאלים ענו כי תאונות הדרכים והאלימות הן הבעיות המדאיגות ביותר - 95% ו-94% בהתאמה, כאשר מרבית המודאגים ציינו כי הם מודאגים מהן מאוד. מעט אחריהן מדורגים המצב הביטחוני והחינוך (84% כל אחד).
בתשובה לשאלה: "בהנחה שהמדינה תיתן תקציבים גבוהים יותר לטיפול בבטיחות בדרכים, האם לדעתך אפשר להקטין את מספר ההרוגים והנפגעים בתאונות דרכים או שאי-אפשר?" ענה רובו המכריע של הציבור (89%), כי הגדלת התקציבים לטיפול בנושא אכן תצמצם את מספר התאונות והנפגעים בהן.
"אנשים רואים בקטל בדרכים כפוגע יותר"
שמואל אבואב, מנכ"ל אור ירוק: "אנשים רואים בקטל בדרכים כפוגע יותר ויותר בביטחון האישי שלהם, ומציבים אותו ביחד עם האלימות באותה רמה של דאגה, יותר מהמצב הביטחוני. הציבור גם מצביע באופן חד-משמעי על הקשר החיובי בין הקצאת משאבים כלכליים לירידה במספר תאונות הדרכים, ונותר רק לקוות כי מקבלי ההחלטות יישמו את תוכנית שיינין המתעדכנת בימים אלה במלואה, עוד ב-2011".
כאשר התבקשו הנשאלים לציין את רמת שביעות הרצון שלהם מהפעילויות השונות הננקטות כיום למניעת תאונות, ניתן לראות כי תפישת רמת הטיפול בתאונות הדרכים בכלל נמוכה מאוד: הציבור מעניק ציון של 4.7 לשביעות הרצון הכללית בעוד שר התחבורה והבטיחות בדרכים מקבל ציון של 5 (בסולם של 10-1). גם שאר הנושאים אינם מקבלים ציונים גבוהים: נושא הענישה מקבל ציון של 4.8. הכשרת נהגים, חינוך לבטיחות ואכיפה זכו לרמה מעט גבוהה יותר של שביעות רצון (5.3-5).
בנוגע למידת הפוטנציאל של פעולות שונות להפחתת תאונות דרכים, החמרה בענישה, תשתיות וחינוך לבטיחות נתפשות כפעולות האפקטיביות ביותר. חלה עלייה חדה בתפישת האפקטיביות של שינוי בתהליך ההכשרה של נהגים צעירים (68% לעומת 58% בסקר הקודם, שנערך ב-2010), ועלייה מתונה יותר בתפישת האפקטיביות של האכיפה המשטרתית (69% לעומת 62% בסקר הקודם), והחמרה בענישה (73% לעומת 64% בסקר הקודם).
הסקר נערך באמצעות מדגם טלפוני ארצי מייצג של האוכלוסיה היהודית בישראל, בקרב 500 גברים ונשים בני 18 ומעלה בינואר 2011.