איגוד קרנות להשקעות משותפות בנאמנות בוחן משפטית את תיקון 19 לחוק השקעות משותפות בנאמנות, שהתקבל (יום ב', 11.7.11) בכנסת בקריאה שנייה ושלישית, ונועד לחייב את קרנות הנאמנות לממן את העיתונות המודפסת.
בישיבה קצרצרה של ועדת הכספים בשבוע שעבר, שפרוטוקול ממנה התפרסם רק במקביל לאישור החוק בכנסת, קבע ח"כ
משה גפני כי הצעתם שלו ושל חמשת חברי הכנסת החתומים על הצעת החוק -
ציון פיניאן,
ראלב מג'אדלה, פניה קירשנבאום, שי חרמש ו
אמנון כהן - קבילה מבחינה חוקתית. הצורך להודיע על כך התעורר בעקבות הודאתם בדיון קודם של כמה מחברי הכנסת כי החוק נועד לסייע לעיתונות הכתובה.
8-7 מיליון שקל בשנה
התיקון לחוק קובע חובה על מנהל קרן להשקעות לפרסם בהודעה בעיתון את כריכתו הקדמית של תשקיף. כדי למלא אחר החוק, יידרשו מנהלי הקרנות לרכוש שטחי פרסום בעיתונות המודפסת, שעלותם השנתית נעה בין 7 ל-8 מיליון שקלים בשנה(!).
בנאומו בכנסת, אמר יו"ר ועדת הכספים שבכריכת התשקיף נכללים פרטים מהותיים על התשקיף. הצהרה זו תמוהה לנוכח העובדה שבשנים האחרונות לא מופיעים פרטים מהותיים הכוללים בין היתר נתונים מספריים, נתונים השוואתיים ומדדים לביצוע. הוצאתם מן הכריכה נעשתה בהנחיית גורמי המקצוע ברשות ניירות ערך, שגם הביעו את התנגדותם המקצועית בוועדה לתיקון המוצע לחוק, ואמרו בדיון בוועדה כי אינם רואים כיצד ייטיב החוק המוצע עם המשקיע.
גפני ועמיתיו הח"כים חשבו הפוך מגורמי המקצוע. גפני: "ועדת הכספים סברה כי יש בפרסום משום הגנה על המשקיע, ומטרתה של הצעת החוק היא להבטיח מתן מידע מלא למשקיעים בקרנות נאמנות, שהמידע המקוון לא תמיד נגיש להם ואין בו גילוי מלא ונאות. במהלך הדיונים בוועדה, טענו קרנות הנאמנות ומנהליהן כנגד פרסום כריכת התשקיף. הוועדה דנה בטענותיהם כסדרן והגיעה למסקנה שתכלית ההצעה ראויה וחשובה, ושעלות הפרסום נמוכה ביחס לתועלת שהציבור עשוי להפיק ממנה. ועדת הכספים ביטאה עמדה זו גם ביחס לתקנות אחרות שהביאה רשות ניירות ערך, שביקשו לצמצם את חובת הפרסום, ולבסוף נמשכו בחזרה על-ידה".
אחת הטענות של איגוד קרנות להשקעות משותפות בנאמנות היא שהוא היחיד מבין החברות הציבורית, המחויב בפרסום הכריכה. על כך השיב גפני כי "הוועדה סברה שאין מקום להרחיב את תחולת התיקון גם ביחס לתשקיפים של חברות ציבוריות, שכן תשקיפים אלה מופצים בדרך כלל לציבור משקיעים מתוחכם יותר, שמכיר היטב גם את המגנ"א, שזה מערכת הגילוי הנאות המקוונת".
גלגולי התיקון במרס 2008 פורסם חוק ניירות ערך (תיקון מס' 35) - במסגרתו הוסף סעיף 55ב לחוק ניירות ערך, התשכ"ח-1968, שעניינו הסמכת שר האוצר, לפי הצעת הרשות לני"ע או לאחר התייעצות עמה, ובאישור ועדת הכספים של הכנסת, לקבוע בתקנות הוראות בדבר אופן פרסום מודעות בעיתונים.
ביוני 2008 נכנסו לתוקף תקנות ניירות ערך (פרסום מודעות בעיתונים), התשס"ח-2008 שהותקנו מכוח הסמכות שבסעיף 55ב.
ביולי 2010 העביר שר האוצר, לפי הצעת הרשות, לוועדת הכספים של הכנסת תיקון מוצע לתקנות הנזכרות לעיל. במסגרת התיקון, הוצע להקטין את הדרישות ביחס לגודל הגופן, הרווח וההדגשות הנדרשים בתקנות.
באוקטובר 2010 התיקון המוצע לתקנות נדון בוועדת הכספים של הכנסת. משרד האוצר לא התנגד להמלצת הרשות, למרות שהתעכב בהגשתה של ההצעה לוועדת כספים.
התיקון לחוק כאמור אושר השבוע בכנסת פה-אחד.