|
אליעזר שקדי [צילום: סיון פרג´]
|
|
|
|
|
חברת התעופה אל-על הפסידה הפסד נקי ברבעון השני של שנת 2011 שהסתכם ב-19.7 מיליון דולר, בהשוואה לרווח נקי של כ-14.8 מיליון דולר ברבעון השני של שנת 2010. כך עולה (יום ד', 17.8.11) מפרסום דוחותיה הרבעוניים.
ההפסד התפעולי של החברה הסתכם ב-23.2 מיליון דולר, לעומת רווח תפעולי של כ-25 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. ההפסד נבע בעיקר מעלייה ניכירת בהוצאות ההפעלה ברבעון, שהסתכמו ב-470.2 מיליון דולר, לעומת 400.9 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד - גידול של כ-17%. שיעור הוצאות ההפעלה מהמחזור עלה מכ-79.8% ברבעון השני של שנת 2010 ל-88.6%. עיקר הגידול נרשם בהוצאות הדלק הסילוני, שהסתכמו ב-183.5 מיליון דולר, והיוו ככ-34.6% מהמחזור, בהשוואה ל-155.6 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, אז הן היוו רק 31% מהמחזור. הוצאות החברה עבור דלק סילוני גדלו בעיקר כתוצאה מעלייה של כ-47% במחיר הממוצע של הדלק הסילוני ביחס לרבעון המקביל אשתקד, מ-227.4 ל-334.6 סנט לגלון. מחיר חבית מסוג ברנט התייקר בתקופה זאת בכ-49% מ-78 ל-117 דולר לחבית. מחיר חבית הנפט מסוג זה נכון לאתמול עמד על כ-109.6 דולר.
ההכנסות ברבעון הנוכחי הסתכמו ב-530.5 מיליון דולר לעומת 502.4 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, גידול של כ-6%. ההכנסות מנוסעים גדלו בכ-6% כתוצאה מהגידול בתשואת נוסע-קילומטר. גם ההכנסות מהובלת מטענים גדלו ב-6% והסתכמו ב-51.3 מיליון דולר, כתוצאה מהגידול בתשואה לטון-קילומטר. יצויין, כי בשוק המטענים רשמה החברה גידול בהכנסות למרות ירידה בשיעור של כ-2% בכמות המטענים בנתב"ג. שיעור התפוסה בטיסות החברה עלה ברבעון השני של 2011 לכ-81.1%, לעומת 77.7% בשאר הטיסות הסדירות בנתב"ג.
הקו לברזיל נסגר
אליעזר שקדי, מנכ"ל אל על, מסר בתגובה: "התחרות המתגברת באה לידי ביטוי בתוספת קיבולת מושבים של כ-25% ביחס לרבעון המקביל לפני שנתיים ובכ-13% ברבעון המקביל בשנה האחרונה. אנו פועלים במרץ כדי להתאים את מצב החברה לנסיבות העסקיות, ובמסגרת זו אנו מיישמים תוכנית לצמצום עלויות. כחלק מההתמודדות שלנו בבחינה מחודשת של רשת הנתיבים, הודענו החודש על סגירת הקו לסאו-פאולו, כאשר בכוונתנו לנצל את מטוס הדגל שלנו – ה-777 החסכני והיעיל – המתפנה לטובת קווים אחרים. במקביל אנו בתהליך של הוצאה משירות של מטוסים ישנים. מטען מדגם 747-200, ונוסעים מדגם 767-200 ו- 757) והתקנת כנפוני קצות כנף במטוסים שבשירות החברה, כחלק מהמאמצים להקטנת הוצאות ולהתייעלות וחיסכון בדלק".
שקדי הוסיף כי "אל על נאלצת להתמודד עם הוצאות ביטחון כבדות שאינן מושטות על חברות אחרות בעולם ולהתמודד עם תאגידי ענק ומיזוגים, אשר אינם פועלים על-פי המגבלות הרגולאטוריות המכבידות הפועלות בישראל באופן לא הוגן ולא שוויוני".