פרסום של סיגריות ומוצרי טבק ייאסר לחלוטין, למעט בחנויות המוכרות רק מוצרים אלו וברשימות דיוור למי שיבקשו במפורש להיכלל בהן. כך קובע תזכיר הצעת חוק שהפיץ משרד הבריאות לתגובות הציבור.
התזכיר בא בעקבות החלטת הממשלה בנושא מחודש מאי השנה, אשר אימצה המלצות של ועדה ציבורית שהוגשו בחודש ינואר. במרכז ההצעה עומדת הקביעה, לפיה בעוד שכיום החוק קובע היכן אסור לפרסם סיגריות - מעתה האיסור יהיה גורף והחוק יקבע היכן מותר לפרסם אותן. לדברי משרד הבריאות, דגש מיוחד הושם על מניעת פרסום סיגריות וטבק לבני נוער, שכן הפרסומת "מייצרת תדמית חיובית ומושכת לעישון".
למרות הפגיעה בחופש העיסוק ובחופש הביטוי
התזכיר ממשיך ואומר: "אמנם איסור על פרסומת למוצרי טבק פוגע בחופש העיסוק וחופש הביטוי של חברות הטבק, אך בהתחשב בנזקים הכבדים לבריאות הציבור וההשלכות של נזקים אלה, האיסור הכללי המוצע על פרסומת מסוג זה והמגבלות על שיווק מוצרי טבק, הינם מידתיים. יובהר כי על-מנת שלא לפגוע בעיסוק של חברות הטבק מעבר לנדרש, לא מוצע איסור מוחלט של פרסומת למוצרי טבק וכי מוצע להתיר מספר מצומצם של ערוצי פרסומת הממוקדים בציבור המעשנים בלבד, שייחשפו לפרסומת באופן רצוני".
על-פי ההצעה, ייאסר על יצרנים ומשווקים של סיגריות וטבק גם פרסום עקיף, כגון מתן חסות לאירועים. כמו-כן, ייאסר השימוש בתמונות של פירות וצמחים בפרסום למוצרים אלו, לנוכח השימוש הנעשה בהן כיום לפרסום נרגילות, הגורם להטעיה כאילו מדובר במוצר מסוכן פחות מאשר יתר מוצרי הטבק. היצרנים והמשווקים גם יחויבו לדווח למשרד הבריאות על ההרכב של מוצריהם, ומשרד הבריאות יפרסם אותן תוך השמטת סודות מסחריים. לאזהרות הקיימות כיום על המוצרים יתווספו אלמנטים גרפיים כדי למשוך את עיני הקונים.
הפרסום המותר יכלול את הערוצים הבאים: פרסום שנמסר בדואר או ברשת האינטרנט לממוען בגיר שנתן הסכמה מפורשת מראש לקבלת פרסום למוצר טבק או פרסום לשם מסחרי; פרסום בתוך חנות למכירת מוצרי טבק ואביזרים לעישון בלבד, בתנאי שאינו גלוי לעין מחוץ לחנות; פרסום במסגרת העיסוק בסחר במוצרי טבק, הנמסר לאדם אחר העוסק בסחר במוצרי טבק; רשימה בה שמות מוצרי הטבק למכירה ומחיריהם, בעסק בו מוכרים מוצרי טבק, שגודלה אינו עולה על 21 על 30 סנטימטרים.
הנוסח המוצע גם קובע לראשונה קנסות שיוטלו על מי שיפר את הוראותיו. בחלק מן המקרים הקנס יהיה 226,000 שקל ליחיד ו-452,000 שקל לתאגיד, ובמקרים אחרים - 75,000 שקל ליחיד ו-150,000 שקל לתאגיד. אומנם מדובר בסכומים נמוכים יחסית למחזור המכירות של הסיגריות והטבק, אך ייתכן שניתן יהיה להכפיל אותם במספר העבירות (למשל: בגין כל מודעה בפני עצמה).
להצעת החוק צפויה התנגדות קשה לא רק מצד יצרני הסיגריות (ובראשם דובק) והיבואנים שלהן, אלא גם מצד אמצעי התקשורת, הנהנים כיום מתקציבי פרסום לסיגריות, ואולי גם מצד רשתות השיווק, שאף הן לא יוכלו לפרסם אותן. אולי בשל כך מציע כבר כעת משרד הבריאות, כי חלק מההוראות המכבידות יותר - כגון האיסור על פרסום עקיף - ייכנסו לתוקף רק שלוש שנים לאחר קבלת החוק.