|   15:07:40
  יואב יצחק  
מו"ל ועורך ראשי News1
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע
נתניהו. לא נתנצל [צילום: פלאש 90] ארדואן. דורש התנצלות

אוירה של משבר בין ישראל לטורקיה

נתניהו מאמץ דוח פאלמר <br>למעט הסתייגויות צ'חנובר

ישראל קיבלה הכשר להמשך הטלת המצור על רצועת עזה במטרה לחסום הזרמת כלי נשק ותחמושת לרצועה נתניהו שב והדגיש: אנו מביעים צער על מותם של 9 מהמתפרעים, אך לא נתנצל על שמימשנו זכותנו להגנה עצמית
03/09/2011  |   יואב יצחק   |   חדשות   |   פרשת המשט לעזה - ההסתבכות   |   תגובות
עופר וולפסון
טורקיה מאיימת: "צעדינו מהיום - רק המהלך הראשון"

איציק וולף
ההסכמים הביטחוניים מושעים; השגריר יגורש

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע כי הוא מאמץ את דוח פאלמר שפורסם רשמית על-ידי מזכ"ל האו"ם, למעט כמה הסתייגויות כפי שאלה נקבעו גם על-ידי נציג ישראל בוועדה, יוסי צ'חנובר [ראו ההסתייגויות בהמשך]. הודעת ראש הממשלה ניתנה לאחר שורה של התבטאויות מצד טורקיה - נוכח סירובה של ישראל להתנצל כדרישת טורקיה - ובראשה החלטתה להשעות את כל ההסכמים הביטחוניים עם ישראל.

משרד ראש הממשלה קובע כי הדוח שבחן את אירועי משט המרמרה ביום 31 במאי 2010 "מהווה מסמך מקצועי, רציני ומעמיק". עם זאת, ישראל הרשמית דוחה את שנטען בדוח, כאילו ההחלטה לעצור את פעילי המרמרה נעשתה באופן "מופרז ולא מתקבל על הדעת" - דבר שגרם להרג מיותר של חלק מהפעילים. משרד ראש הממשלה הביע הסתייגות מחלקים נוספים בדוח, שאותם פירט כאמור צ'חנובר.

בישראל מביעים סיפור מהדוח המאשרר את זכותה של ישראל להטיל מצור על רצועת עזה כדי למנוע הברחת נשק. "במשט המדובר היה ניסיון בוטה לפרוץ את הסגר הימי על עזה", נאמר בהודעת משרד ראש הממשלה. "דוח פאלמר מאשרר את חוקיות הסגר הימי על עזה, ואת זכותה של מדינת ישראל לאכוף אותו גם במים בינלאומיים. הסגר הימי הוטל במטרה למנוע הברחת טילים ונשק אחר לידי חמאס, ארגון טרור ששולט בעזה ונתמך על-ידי אירן. חמאס שיגר יותר מ-10,000 טילים ופצצות מרגמה במטרה לפגוע באזרחים ישראלים בשנים האחרונות".

במהלך אכיפת הסגר הימי ישראל חסמה את מעברם של כלי שייט רבים לרצועת עזה ללא נפגעים. באירועי משט המרמרה עלו חיילים ישראלים על סיפון הספינה כשברשותם אמצעי אל-הרג. נטען, כי לחיילים על הסיפון לא הייתה כוונה לפגוע באיש. "משהותקפו החיילים הישראלים באכזריות על-ידי עשרות פעילים אלימים של ארגון הIHH, החמושים באלות, סכינים וצינורות פלדה", נאמר בהודעה, "נאלצו החיילים להגן על עצמם. לאחר שרבים מהם נפצעו במהלך הפעולה, נהרגו 9 מהמתפרעים של ארגון הIHH, אשר סיכנו את חיי חיילי צה"ל".

על-אף ההתבטאויות החריפות מצד מנהיגי טורקיה עושה ממשלת ישראל מאמץ להוריד את גובה הלהבות. בהודעת נתניהו נאמר, כי "כממולץ בדוח, ישראל מביעה שוב את צערה על אובדן החיים, אך לא תתנצל על פעולות ההגנה העצמית של חייליה. לישראל, כמו לכל מדינה, זכות לגיטימית להגן על אזרחיה ועל חייליה. ישראל מכירה בחשיבותם של הקשרים ההיסטוריים בעבר ובהווה בין העם הטורקי לעם היהודי. לאור זאת, עשתה מדינת ישראל ניסיונות רבים בחודשים האחרונים ליישב את המחלוקת בין המדינות, אך לצערנו אלו לא צלחו".

בהודעה הודגש, כי מעבר לאישור חוקיות הסגר, הדוח קובע שלא הייתה בעיה הומניטרית בעזה, וכי כל המעוניין לשלוח סיוע הומניטרי לרצועת עזה, צריך לעשות זאת בתאום עם ישראל והרשות הפלשתינית, דרך המעברים היבשתיים". בהודעתו מביע נתניהו תקווה, "שתימצא הדרך להתגבר על המחלוקת ותמשיך לפעול למען מטרה זו".

באשר להחלטת טורקיה להפחית את היחסים הדיפלומטיים נמסר: "אשר לשגריר ישראל בטורקיה, הוא סיים ממילא את כהונתו לפני מספר ימים וכבר נפרד מעמיתיו הטורקיים וממילא אמור להגיע לארץ בימים הקרובים. כמו-כן ישראל מניחה שטורקיה תכבד את כללי המשפט הבינלאומי בכל הנוגע לשייט בים התיכון".

מסמך: ההסתייגויות של צ'חנובר
צ'חנובר. נציג ישראל בוועדה [צילום: יח"צ]

יוסץ צ'חנובר, הנחשב מזה שנים רבות לאחד הבכירים במערכת הביטחון בישראל, שימש נציגה של ישראל בפאנל של ועדת פאלמר. צ'חנובר המליץ לראש הממשלה לאמץ את הדוח, אך הביע הסתייגויות מחלקים אחרים בדוח. המלצותיו התקבלו. להלן סיכומו והסתייגויותיו (ציטוט):

כנציגה של מדינת ישראל בפאנל הזה, אני מצטרף ליו"ר ולסגנו באימוץ הדוח. ישראל מעריכה את העבודה החשובה של הפאנל ומודה לסר ג'פרי פאלמר ולמר אלוורו אוריבה על הנהגתם. מאמציהם צריכים לשגר מסר לקהילה הבינלאומית שיש צורך לבדוק את כל הצדדים אם יש ויכוח, ולהימנע משיפוט מוקדם של אירועים לפני שכל העובדות ידועות.

לישראל הסגות לגבי מספר נקודות בדוח כפי שמצוינות להלן, אך היא מברכת על קבלת ההשקפה הישראלית ש"הסגר הימי היה חוקי" שהוא "הוחל כאמצעי ביטחון לגיטימי כדי למנוע הכנסת נשק לעזה דרך הים", שאכיפת הסגר "עמדה בדרישות החוק הבינלאומי", ושלישראל הייתה "זכות לעלות ולבצע חיפוש בכלי השיט ואף להחרים אותו אם נמצא כמפר את הסגר", כולל במים בינלאומיים. הדוח, שמעלה תהיות מוצדקות לגבי "התנהגותם, טבעם האמיתי ומטרותיהם של מארגני המשט, במיוחד IHH", מציין שהם תכננו "מראש להתנגד באופן אלים לכל ניסיון לעלות על הסיפון" ומגדיר את ההחלטה לפרוץ את הסגר כ"פעולה מסוכנת ופזיזה" ש"הייתה בה פוטנציאל להסלמה מיותרת". ישראל מחשיבה גם את תמיכת הפאנל בעמדתה מזה שנים רבות, ש"על כל הארגונים ההומניטריים שרוצים לסייע לאוכלוסיית עזה, לעשות זאת בהליכים המקובלים ודרך המעברים היבשתיים המיועדים לכך, תוך תיאום עם ממשלת ישראל ועם הרשות הפלשתינית".

יחד עם זאת, ישראל אינה מסכימה עם תיאורו של הפאנל שההחלטה לעלות על הספינות נעשה באופן "מופרז ולא מתקבל על הדעת". לפאנל סופקו ראיות לאזהרות החוזרות ונשנות שניתנו לספינות בנוגע לכוונות לעלות על סיפונן. ישראל סבורה שהפאנל לא שקל מספיק את ההגבלות המבצעיות שקבעו את אופן העלייה לכלי השייט לרבות הצורך בהשתלטות מוסווית שנועדה להפחית למינימום את הסיכון להתנגדות על הסיפון.

באשר לפעולותיהם של החיילים, בהקשר להחלטות הפאנל בנוגע להתנגדות שבה נתקלו החיילים כשעלו על סיפון ה"מאווי מרמרה", ברור שהייתה סכנת חיים ממשית ומיידית. לדוגמה, הפאנל מציין כי "חיילי צה"ל נתקלו ב התנגדות אלימה, משמעותית ומאורגנת מקבוצה של נוסעים כאשר עלו על סיפון ה'מאווי מרמרה'". הפאנל אימת את העובדה שקטעי וידאו הראו שהנוסעים לבשו "אפודי מגן חסיני ירי, ואחזו במוטות ברזל, קלעים, שרשרות ואלות" ושמידע זה "תומך בדיווחים על אלימות מפי חיילי צה"ל בחקירה הישראלית". הפאנל אישר עוד ש"שני חיילים נורו", "שלושה חיילים נתפסו וסבלו התעללויות והיו בסכנה" וש"שבעה חיילים נפצעו בידי נוסעים, חלקם באורח קשה".

לאור נסיבות אלה, החיילים הישראלים פעלו בבירור מתוך הגנה עצמית, והגיבו בצורה סבירה, באופן יחסי ותוך ריסון, כולל שימוש באמצעי אל-הרג כאשר היה אפשרי. תיאור הפאנל את הנסיבות שהובילו לתשעת ההרוגים על סיפון ה"מאווי מרמרה", אינה לוקחת בחשבון במידה מספקת את המורכבות של מה שהיה בבירור מצב לחימה כאוטי. במצב כזה, קשה מאוד, ואף בלתי אפשרי, לשחזר את השתלשלות האירועים באופן מדויק. נוכח הלחימה פנים מול פנים שהתרחשה בבירור על סיפון כלי השיט, פציעות מטווח קצר אינן מצביעות בהכרח על מעשה בלתי תקין של החיילים הישראלים.

הטיפול הישראלי במאות משתתפי המשט לאחר ההשתלטות על הספינות הייתה סבירה ועמדה בסטנדרטים בינלאומיים. ההסתמכות על הצהרותיהם של כמה מהנוסעים שהוצגו בדוח הטורקי כעדות לכך שבוצעו מעשי עוולה היא בעייתית במיוחד. ישראל הביעה ספקות אמיתיים לגבי אמיתותן ומהימנותן של חלק מההצהרות האלה.

למרות כל זאת, ישראל מכירה בהיסטוריה המשותפת, בידידות האמיצה בת מאות שנים, ובשיתוף הפעולה בין העם הטורקי לעם היהודי, ומקווה שעבודת הפאנל בחודשים האחרונים תסייע לישראל ולטורקיה למצוא שוב את הנתיב לשיתוף פעולה.

תאריך:  03/09/2011   |   עודכן:  03/09/2011
יואב יצחק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
נתניהו מאמץ דוח פאלמר למעט הסתייגויות צ'חנובר
תגובות  [ 10 ] מוצגות   [ 10 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
נתניהו צ'מברליין
3/09/11 04:13
 
אזרח בלתי מפלגתי
3/09/11 10:54
 
צנחן
3/09/11 11:05
2
כוח ועוצמה זה מה
3/09/11 08:07
3
השיט הבא עם חיל
3/09/11 10:41
4
פועה
3/09/11 13:49
 
yoni207
3/09/11 18:08
5
חשדנית
3/09/11 21:01
6
דני בז
4/09/11 00:26
7
יאצק
4/09/11 18:47
פורום: פרשת המשט לעזה - ההסתבכות כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נדיר למצוא בגרות נפשית כזו בקרב צעירים כיום, אך ארינה שסטופולוב-צנזור, בת ה-17, ניחנה בביטחון עצמי רב והישירה מבט בוטח לעבר מצלימות אנשי התקשורת. יתירה מכך - ביטחון עצמי כזה, היא הפגינה בעת שטיפלה בנתי חקקור, צעיר שנפצע כאשר טיל גראד התפוצץ לידו. לאחר שנפצע באורח קשה, קרוב לוודאי שחקקור היה מאבד דם רב והייתה נשקפת סכנה רצינית לחייו, לולא התושיה שגילתה ארינה באותן נסיבות. היא הצילה את חייו, למרות שנעדרה כל הכשרה פורמלית בנושא, במהלך בעקבות התפוצצות הטיל והמשך ירי של טילים באזור.
02/09/2011  |  מחלקה ראשונה  |   חדשות
הצמיחה בשוק העבודה האמריקני קפאה כליל בחודש אוגוסט, ושיעור האבטלה נותר גבוה יחסית, ברמה של 9.1 אחוזים. כך עולה (יום ו', 2.9.11) מנתונים שפרסם משרד העבודה האמריקני.
02/09/2011  |  עופר וולפסון  |   חדשות

עידן אלחנדרו סאבלה נפתח ברגל ימין. אחרי ההדחה המביכה מרבע גמר הקופה אמריקה, נבחרת ארגנטינה תחת מאמנה החדש גברה היום (שישי) 0:1 על ונצואלה באצטדיון סולט לייק בקאלקוטה, במשחק היסטורי וראשון אי פעם בהודו בין שתי נבחרות זרות.

סאבז'ה עלה במערך זהה לזה של קודמו, סרחיו באטיסטה, כאשר ליונל מסי, גונסאלו היגוואין ואנחל די מאריה פתחו בשלישיה הקידמית. קון אגוארו ממנצ'סטר סיטי והרכש הטרי של פ.ס.ז', חאבייר פסטוריה עלו כמחליפים במחצית השנייה.


מי יצליח לעצור את הספרדים? תשובה קשה. נבחרת ספרד השיגה אחה"צ (שישי) את הניצחון השלישי שלה ביורובאסקט אחרי 69:86 על בריטניה והיא למעשה בשלב הבא. שוב היו אלה האחים גאסול שהיו המוציאים לפועל העיקריים כשפאו רשם 21 נק' ומרק הוסיף 18 ו-11 ריב'. בקיצור עוד יום עבודה במשפחת גאסול. הבריטים? הם עם הפסד שלישי ולא ישחקו בשלב הבא.

אחרי פולין ופורטוגל, גם הבריטים ראו את אלופת אירופה משאירה אותם מאחור וכבר בפתיחה, היא ברחה ל-2:9 כשפאו גאסול קלע את ה-4 הראשונות. דווקא אז לואל דונג נכנס לתמונה והשאיר את הקבוצות צמודות אחת לשניה בתום הרבע האחרון, 16:19. ריקי רוביו ופליפה רייס הצטרפו לגאסול ברבע השני וסידרו יתרון 9 נקודות שלאחר מכן ירד ל-6 בלבד בהפסקה, 38:32.


מעבר לתוצאה, באמת שלא ראינו הרבה מנבחרת ישראל היום (שישי). השחקנים, המאמן וגם יו"ר ההתאחדות אוהבים להזכיר ולדבר על חוסר פרגון מהתקשורת אבל כל מי שראה את ה-1:0 ליוון בבלומפילד יתקשה למצוא על מה בדיוק לפרגן. להלן הציונים, אתם מוזמנים לטקבק אם לדעתכם היינו חמורים מדי או לחלופין עדינים מדי.


02/09/2011  |  שירלי בר דיין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
נכס של החברה בדרזדן [צילום: ארגו פרופרטיז]
תומר קורנפלד
ארגו פועלת בתחום הנדל"ן למגורים לגרמניה וכבר רכשה כ-4,000 יחידות דיור במודל ייחודי והרבה פוטנציאל השבחה    ארגו נסחרת כיום לפי שווי של כ-1.3 מיליארד שקל - מעט מתחת להון העצמי החשבונ...
איתמר לוין
איתמר לוין
ע"פ 77/64, הירש ברנבלט נגד היועץ המשפטי לממשלה. השופטים יצחק אולשן, משה לנדוי וחיים כהן. 1 במאי 1964
דן מרגלית
דן מרגלית
ברמה המעשית לשנים הקרובות יכלה ישראל להגיע ליעדה האסטרטגי גם במהלך המלחמה הרעה הזאת אילו הסכים ביבי להעביר את השליטה ברצועת עזה למנהלה פלשתינית הכוללת גם את הרשות הפלשתינית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il