|   15:07:40
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
מעצרו בחברון של המחבל חוסיין קוואסמה [צילום: AP]
עליית מדרגה בפעילות חמאס לביצוע פיגועים

הותר לפרסום: סוכל פיגוע התאבדות בירושלים

שירותי הביטחון חשפו ועצרו 13 התארגנויות טרור שתכננו בין היתר לחטוף חייל או מתנחל ולפוצץ תחנת הסעה בשכונת פסגת זאב
07/09/2011  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   תגובות
פיגוע האוטובוס בירושלים במרס השנה [צילום: פלאש 90]

שירות הביטחון הכללי חשף בארבעת חודשים האחרונים מספר התארגנויות טרור ביהודה ובשומרון, שאנשיהן היו בשלבים שונים של מוכנות לביצוע פיגועי טרור נגד ישראל. אחר-הצהריים (יום ד', 7.9.11) הותר לפרסום כי צה"ל והמשטרה עצרו את המחבלים.

בכך מנעו כוחות הביטחון פיגוע התאבדות בתחנת הסעה בשכונת פסגת זאב בירושלים, שתוכנן להתבצע ב-21 אוגוסט. פיגוע אחר שבוצע מול בנייני האומה בבירה במרס השנה, שבו נהרגה תיירת ונפצעו 47, לא הצליחו כוחות הביטחון לסכל מבעוד מועד.

במסגרת חשיפת התארגנויות הטרור, נעצרו עשרות פעילי חמאס, שהשתייכו ל-13 התארגנויות טרור. חקירותיהם בשב"כ מצביעות על מאמץ מרוכז של חמאס לשקם את התשתיות הצבאיות של הארגון ביהודה ובשומרון, ולהפעילן לביצוע פיגועים נגד יעדים ישראלים.

מימון טורקי

למאמצי הטרור שותפים גורמים שונים בחמאס ובהם החמאס ברצועת עזה המסייע בהכוונה, במימון ובניסיונות להעברת אמצעי לחימה; וכן מפקדת חמאס בחו"ל, המשמשת כדרג מפקדה ומספקת מימון והכשרה. היא פועלת בעיקר מסוריה, מערב הסעודית ומטורקיה, שבחודשים האחרונים עלתה לכותרות בכל הקשור ליחסיה עם ישראל.

המפתיע שבגורמים אלו הוא דווקא הכלא הישראלי. אסירים ביטחוניים החברים בחמאס מדרבנים את חבריהם בשטח לפעילות, כאשר האינטרס הראשון במעלה הוא מימוש פיגוע חטיפה. פעילים שהשתחררו מהכלא משולבים ומובילים את הפעילות בשטח. לא ברור כיצד הצליחו לפעול תחת אפם של הסוהרים הישראלים.


מן ההנחיות, שהועברו למחבלים, ניכר כי דגש מיוחד הושם על האפשרות לבצע פיגוע חטיפה, לצורך מיקוח על שחרור אסירים.

למעלה מ-20 פעילי חמאס מרחבי יהודה והשומרון, רובם אסירים לקראת תום ריצוי עונשם בכלא קציעות, גויסו, טרם שחרורם מהכלא, והונחו לבצע פיגועי טרור בשטחים, בדגש על פיגוע חטיפת חייל, לצורך מיקוח על שחרור אסירים. מימון הקמת התשתית ופעילותה הגיע בחלקו מגורמי חמאס ברצועה.

אסיר בן 30 מקלקיליה עסק באיתור מועמדים פוטנציאליים ובגיוסם, סייע בהעברת אימונים תיאורטיים למגויסים בהכנת מטעני חבלה, ופעל להשיג מימון. אסיר בן 25 מקלקיליה עבר הדרכות תיאורטיות בייצור מטעני חבלה. הוא הונחה לפעול, עם שחרורו, לרכישת אמצעי לחימה עבור חוליות טרור. כמו-כן קיבל הנחיות לחבור לחוליה, שתבצע פיגוע חטיפת חייל, ותציג דרישות לשחרור אסירים פלשתינים, בתמורה לשחרור החטוף. אסיר בן 22 מאידנא שליד חברון עבר בכלא אימון תיאורטי בהכנת מטעני חבלה. לקראת שחרורו הונחה להקים חוליה שתבצע פיגועי ירי, פיצוץ מטען וחטיפת חייל; לאתר מקום מסתור, בעל מספר פתחי מילוט, לצורך הסתרת החטוף; לבצע ירי לעבר ג'יפ צה"לי, במטרה לחטוף חייל, ולהביאו למקום המסתור. אסיר בן 22 מצוריף שליד חברון גויס בכלא. לאחר שחרורו הקים חוליה צבאית של חמאס, והחל בתכנונים להשגת אמצעי לחימה עבור חולייתו. בין היתר, שקל לגנוב כלי נשק של מנגנוני הביטחון הפלשתינים, לאסוף תחמושת משטחי אימונים של צה"ל, וכן לגנוב חומרי נפץ מבסיס צה"ל במחנה עציון. במקביל, תכנן לבצע פיגועים, ביניהם: פיגוע ירי לעבר ג'יפ סיור, העובר סמוך לגדר ההפרדה באזור מחסום ג'בעה (ליד גוש עציון) וחטיפת חייל מתוך כוח, אשר נכנס לכפר.

פיגוע החטיפה

חוליה נוספת של חמאס בחברון, אשר הייתה בשלבי הקמה מתקדמים, הופעלה בידי חמאס עזה. היא קיבלה הנחיות לביצוע פיגוע חטיפה של חייל או מתנחל, והייתה אמורה לקבל את אמצעי הלחימה לפעילותה מרצועת עזה באמצעות הברחה דרך סיני. ראש החוליה גויס לפעילות בסעודיה על-ידי פעילים של הזרוע הצבאית של חמאס – "עז אלדין אל-קסאם", שני תושבי הרצועה.

תושב חברון, בן 44, פעיל חמאס ששוחרר מהכלא הישראלי שימש כראש החוליה. הוא גויס והונחה לחטוף חייל לצורך מיקוח. בתמורה, הוא קיבל סכום של 10,000 דולר עבור הקמת החוליה וחימושה. המחבל צויד בחומרי רקע בנושאים צבאיים, לרבות בהוראות לייצור חומרי נפץ ואמצעי לחימה. עם חזרתו לחברון גייס לחוליה תושב אחר של העיר. המגויס, בן 42, היה חבר בעבר בחוליה צבאית של חמאס. הוא הונחה לפעול לגיוס צעירים נוספים מחברון לחוליה וכן להשיג אקדח. בחקירתו בשב"כ סיפר על תכנונים מתקדמים כיצד לשמור על חיי החטוף, או לחלופין לרצוח אותו ולנהל מו"מ על החזרת גופתו.

בשכ"ב אומרים כי חשיפת תשתיות החמאס באיו"ש, מצביעה, פעם נוספת, על המאמצים הבלתי נלאים שעושות מפקדות החמאס בסוריה, בכלא וברצועה לשקם את התשתיות הצבאיות של הארגון באיו"ש, ולפעול לביצוע פיגועים קשים בישראל: "החשיפות האחרונות מעידות על עליית מדרגה בפעילות תשתיות חמאס בשטח, על רמת מוטיבציה גבוהה לביצוע פיגועים, בדגש על פיגוע חטיפה, וכן על רמת מוכנות גבוהה למימוש פיגועים. סיכול התשתיות נמשך גם בימים אלה" דברי השב"כ.

תפילה אחרונה בהר הבית

חוליית חמאס נוספת, שבסיסה בחברון, תכננה לבצע מספר פיגועי הרג המוני וחטיפה. ביניהם: פיגוע התאבדות שתוכנן להתבצע ב-21 אוגוסט 2011, בשכונת פסגת זאב בירושלים. ההתארגנות הייתה בשלבים מתקדמים של תכנון חטיפה באזור גוש עציון וחברון וכן תכננה לבצע מספר פיגועי תופת נוספים.

תיק הנפץ, שיועד לביצוע פיגוע ההתאבדות בירושלים, הוסגר ב-20 אוגוסט, במהלך חקירתו של מוביל המתאבד. שני מטענים וחומרי נפץ, שיועדו לביצוע פיגועים נוספים, נתפסו בידי כוחות הביטחון במקום מסתור בחברון. המתאבד המיועד, חברוני שהוכנס לירושלים, נעצר בעיר ב-22 אוגוסט. תשתית זו, שכללה גם זרוע ירושלמית, הייתה האחראית לביצוע הפיגוע סמוך לבנייני האומה בירושלים, ב-23 מרס 2011, באמצעות תיק נפץ.

התשתית, הוכוונה על-ידי מפקדת החמאס בסוריה, שהעבירה לשטח, באמצעות שליח, כספים והנחיות לביצוע פיגועים, לרבות פיגוע חטיפה. חשיפתה התאפשרה בעקבות פעילות מודיעינית אינטנסיבית וחקירתו של שליח המפקדה בסוריה, אשר נשלח לבצע משימות ביהודה ובשומרון. גם הוא נעצר.

שליח מפקדת חמאס בסוריה הוא ירדני בן 39 הנושא תעודת זיהוי פלשתינית משום שבמוצאו הגיע מכפר בית אולא ליד חברון. הוא הופעל על-ידי פעיל צבאי בכיר במפקדת החמאס בסוריה, מטעמו ביצע פעילות מבצעית בזירות שונות בעולם, ביניהן: סין, סוריה וטורקיה. בסוריה עבר אימוני נשק והדרכה בייצור חומרי חבלה, שוגר לחברון כשליח מטעם המפקדה, והעביר כספים והנחיות לביצוע פיגועי תופת וחטיפה.

אסיר חמאס משוחרר בן 36, תושב חברון, המומחה לחבלה גויס לפעילות צבאית מטעם מפקדת חמאס בסוריה על-ידי מחבל השוהה בסעודיה, ומכווין פעילות צבאית של חמאס בשטחים. המחבל שימש כ"מהנדס" של התשתית והכין את מטען החבלה בו נעשה שימוש בפיגוע סמוך לבנייני האומה. בביתו נתפסו מטען נוסף ושק טריאצטון (TATP).

האחרון גם גייס את בנו, תלמיד תיכון בן 17. הבן סייע לאביו בהתכתבות האלקטרונית. הוא פתח מספר כתובות דואר אלקטרוני, ועסק בשליחת הודעות מהמפעילים בחו"ל ובקבלתן.

חמאסניק משוחרר אחר, בן 40 מחברון, שימש כגייס של החוליה. הוא היה מעורב בגיוסו של אצחאק ערפה, המחבל שביצע בפועל את פיגוע המטען סמוך לבנייני האומה, וכן היה מעורב בתכנון פיגוע ההתאבדות, שיועד להתבצע ב-21 אוגוסט 2011. ערפה, בן 23, תושב שכונת ראס אל-עמוד בירושלים חבר בחמאס ונושא תעודת זהות כחולה עד למעצרו עבד באולם אירועים בירושלים. פעל במסגרת גוף המכונה "שבאב אל-אקצה", המאגד צעירים המזוהים עם חמאס ומקיימים פעילות בהר הבית. ערפה הונחה לגייס פעילים ירושלמים נוספים לתשתית. הוא הרכיב יחד עם שולחו את מטען הנפץ של הפיגוע בבנייני האומה.

בהמשך הכניס בעצמו את המטען לירושלים, והניח את תיק הנפץ בתחנת האוטובוס, סמוך לבניני האומה. ערפה הסכים לסייע בפיגוע נוסף - פיגוע התאבדות בירושלים. הוא הכניס את המטען לירושלים והסתירו סמוך לביתו, אך המטען הוסגר. הוא אמור היה לקלוט את המתאבד במזרח-ירושלים ולהובילו ליעד הפיגוע בפסגת זאב. בחקירתו הודה ערפה כי החוליה תכננה לבצע בהמשך פיגוע חטיפה, וסיפר כי כבר ביצע תצפיות באזור צומת גוש עציון, לצורך בחינת האפשרות למימוש החטיפה במקום.

מחבל חמאס בן 20 מחברון הוא זה שאמור היה לבצע את פיגוע התאבדות בפסגת זאב, לאחר שייפגש במזרח ירושלים עם ערפה, יקבל ממנו את המטען ויובל על ידו למקום המיועד לביצוע הפיגוע. הוא נעצר בהר הבית בשעה שנשא את התפילה אותה חשב לאחרונה בחייו.

פעיל חמא אחר בן 22 מחברון שימש כמאתר מרכזי של החוליה. הוא היה מעורב בגיוסם של ערפה ושל המתאבד. הוא תכנן להסתיר את החטוף המיועד בבית סבו. במהלך מעצרו נמצא ברשותו מהלום ("שוקר"), וכן הסגיר בחקירתו אקדח.

כוחות הביטחון תפסו אצל המחבלים תיק נפץ, שאמור היה לשמש לביצוע פיגוע ההתאבדות בירושלים התיק הכיל ממטף כיבוי, שמולא בחומר נפץ מסוג TATP, במשקל 6 ק"ג, וסביבו הודבקו כדוריות רסס. כן נתפסו מטען נוסף וחומרי נפץ.

תאריך:  07/09/2011   |   עודכן:  07/09/2011
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הותר לפרסום: סוכל פיגוע התאבדות בירושלים
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
פלא יועץ
7/09/11 17:32
2
רחב מיריחו
7/09/11 18:09
3
צפנת
7/09/11 18:12
4
סבא של נעמה
7/09/11 22:49
5
קידוש השם
7/09/11 22:59
6
האלה אחרת מזמן
9/09/11 00:42
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רשת שופרסל שוקלת להשתמש במאמן האישי אלון גל כפרזנטור בפרסומיה. הרשת מקיימת בימים אלו סקר דעת קהל כדי לבחון את עמדות הציבור לגבי גל, בטרם תקבל החלטה סופית. כך נודע ל-News1.
07/09/2011  |  איתמר לוין  |   חדשות
אדירה אנרגיה הודיעה (יום ד', 7.9.11) על אומדן משוער של היא 277 מיליוני חביות של נפט ברישיון גבריאלה, וברישיון יצחק - אומדן משוער של כ-20.4 מיליון חביות נפט נוספות. האומדן מלמד גם על כמויות גז גדולות בתחומי רישיון יצחק, בהיקף של 28 מיליארד מ"ק.
07/09/2011  |  עופר וולפסון  |   חדשות
מאה רבני ערים, המכהנים בתפקידים ציבוריים בעריהם, קובלים על שחיקת שכרם ותובעים לשלם להם תוספת-יוקר מלאה, כמו לכל השכירים במשק, כפיצוי ליוקר המחיה המאמיר.
07/09/2011  |  ראובן לייב  |   חדשות
המחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה הגישה לבית המשפט העליון ערעור על עונשו של הקטין שהורשע ברצח עו"ד ענת פלינר ז"ל. הרוצח נדון בבית המשפט המחוזי בתל אביב ל-18 שנות מאסר בלבד.
07/09/2011  |  איתמר לוין  |   חדשות
המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה ופרקליטות מחוז ת"א (מיסוי וכלכלה) הגישו (יום ד', 7.9.11) לבית משפט המחוזי בירושלים כתב אישום כנגד שמונה נאשמים בפרשת קריסת חברת הבנייה חפציבה. כתב האישום מייחס לנאשמים, בין היתר, עבירות של גניבה, מירמה, רישום כוזב במסמכי תאגיד, הלבנת הון ועבירות על חוק ניירות ערך.
07/09/2011  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
הגאון היהודי בסדר גודל בלתי נתפס, שזכרו הלך ונשתכח מאז פטירתו, אשר חי ומת תחת מעטה סמיך של מסתורין, חוזר בימים אלה למודעות הציבור בזכות שני מפעלי מחקר וזכרון שנחשפים עכשיו: ספר חדש...
חיים רמון
חיים רמון  |  
כל עוד אנשים כמו יעלון, משת"פים נאמנים מיל' של נתניהו, הם מראשי מבקריו, כאשר ברור שהשנאה האישית שלהם לנתניהו היא המוטיב המרכזי ביסוד ביקורתם, נתניהו יכול לישון בשקט
אלי אלון
אלי אלון
מהתרשמות שלי ומהבנה בנושאי איכות סביבה השיקום האקולוגי והנופי של מקטע הנחל בפ"ת רחוק מלהיות מספק ומוקדם לדבר על "שיקום הנחל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il