|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
מנהל בתי המשפט, משה גל [צילום: יחסי ציבור] סגן מנהל בתיהמ''ש, אלון גילון [בוצ´צ´ו]
נציב התלונות, אליעזר גולדברג [בוצ'צ'ו] שר המשפטים, יעקב נאמן [פלאש 90]

בדיקת News1: רבבות שעות שיפוט אובדות בגלל איחורים ש"מובילים" השופטים

השופטים מאחרים, ההנהלה מורחת

הנהלת בתי המשפט: לפעמים האיחורים מיועדים לקדם את הדיון שר המשפטים: תפנו לנציב התלונות על שופטים הנציב: אין לי סמכות לבדוק בלי תלונות הפרקליטות: אנשינו מגיעים בזמן שירותי בתי הסוהר: אולי יש איחורים מינוריים ורק לשכת עורכי הדין מודה שיש בעיה ומבטיחה לטפל בה לעומק
24/09/2011  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   תגובות
אצל הרוב המכריע של השופטים, שעת תחילת היום נשארת על הנייר בלבד. החרוצים שבהם מאחרים "רק" ב-15-10 דקות; היו גם איחורים של חצי שעה ואפילו של למעלה משעה

יום ראשון שעבר (18.9.11), בית משפט השלום בהרצליה. על-פי הלוחות התלויים מחוץ לאולמות, אמורה השופטת סיגל רסלר-זכאי להתחיל את יום הדיונים בשעה 08:30, אך רק בשעה 08:46 היא נכנסת לאולם. סגן הנשיא יחזקאל הראל, שגם הוא אמור להתחיל בשעה 08:30, כלל אינו נמצא ואולמו נטוש עד השעה 10:00, מועד בו כותב שורות אלו יוצא מבית המשפט.

אלו לא היו מקרים חריגים. בשנה האחרונה היה עד הכותב לתופעה כללית של איחורים בבתי המשפט, לה שותפים כל הגורמים: השופטים, עורכי הדין, אנשי הפרקליטות ושירות בתי הסוהר. אצל הרוב המכריע של השופטים, שעת תחילת היום נשארת על הנייר בלבד. החרוצים שבהם מאחרים "רק" ב-15-10 דקות; היו גם איחורים של חצי שעה ואפילו של למעלה משעה.

את עיקר האחריות יש להטיל על השופטים, מהסיבה הפשוטה שבידיהם רוב הכוח לכפות את קיום הדיונים כמתוכנן. קודם כל, הם עצמם צריכים להגיע בזמן. שנית, הם יכולים לדרוש מעורכי הדין ומהפרקליטים להגיע בזמן, ובמקרים קיצוניים אף לקנוס את מי שמאחר. שלישית, הם יכולים להנחות את המזכירות שלא לקבוע שורה ארוכה של תיקים לאותה שעה, וכך למנוע מראש את המצב בו כל עורך דין חושב ש"ממילא אני אכנס רק בעשר" ואז מרשה לעצמו לאחר.

"איחור עו"ד עשוי להיות עבירה אתית"
עו"ד דורון ברזילי

פנינו לנציב, השופט בדימוס אליעזר גולדברג. גם תשובתו הייתה קצרה, אבל אולי יש בה פתח כלשהו לתקווה לעתיד לבוא: "על-פי סמכותו של הנציב, יש בידיו לברר תלונה ספציפית המוגשת לו על שופט מסוים. הנציב הציע לתקן את החוק, כדי להעניק לו סמכות ליזום בירור גם אם לא הוגשה תלונה. הצעת החוק עברה קריאה ראשונה". כלומר: אולי בעתיד, אם וכאשר הנציב יוכל ליזום בעצמו בירור, הוא יבדוק את תופעת האיחורים. בינתיים - נתכבד ונגיש תלונה אחרי תלונה על כל שופט שמאחר.

גורם נוסף לאיחורים הוא שירות בתי הסוהר. כותב שורות אלו כבר ראה שופטים המחכים חצי שעה ויותר לאחר המועד שנקבע, עד שעצירים ואסירים יובאו בידי השב"ס לדיונים בענייניהם. אבל השב"ס, כך מתברר מתגובתו, דווקא די מרוצה מעצמו:

"יחידת נחשון/שב"ס אחראית על ליווי העצורים/אסירים לבתי המשפט ברמה הארצית ומלווה כמדי יום כ-1,500 אסירים/עצורים. היחידה פועלת על-מנת לתת את השירות המהיר והמקצועי לכלל זרועות אכיפת החוק ובפרט לבתי המשפט. עיכובים מינוריים בהבאת עציר כזה או אחר לבית משפט אינן תמיד נובעות [העברית השגויה - במקור] מסיבות התלויות ביחידה ובמקרים מסוג זה נבחנות כל העת דרכים לשיפור ולמתן שירות יעיל ומהיר. על-אף האמור ובמסגרת האמצעים הקיימים, יחידת נחשון שואפת ותשאף גם בעתיד להעניק את השירות היעיל, המקצועי והמהיר כמיטב יכולתה לכלל זרועות אכיפת החוק".

ומה עם הצדדים? כאמור, עורכי דין רבים מאחרים או כלל אינם מגיעים. לשכת עורכי הדין הפתיעה לטובה כאשר קבעה, שמדובר בבעיה חמורה שיש לתת לה מענה:

"נושא האיחורים ואי-ההופעה לבית המשפט וכיוצא בזה, הועלה על סדר היום של הוועדה לתרבות הדיון, המשותפת ללשכת עורכי הדין ולמערכת בתי המשפט. דוח הוועדה שיתפרסם בזמן הקרוב כולל גם התייחסות לתופעה זו כאחד הגורמים לכשלים בתרבות הדיון. נוסיף, כי במקרים המתאימים, יכול איחור או אי הופעה לדיון להוות עבירה אתית, בגינה ניתן לפנות בתלונה לוועדות האתיקה של הלשכה. ראש הלשכה [דורון ברזילי] רואה בתופעה זו תופעה חמורה ובכוונתו לפעול למיגורה, הן במסגרת יישום מסקנות דוח הוועדה לתרבות הדיון והן במסגרת ועדות האתיקה של הלשכה".

מן הצד השני מצויים לעיתים פרקליטי המדינה, שאמנם אינם מרבים לאחר כמו עמיתיהם מהשוק הפרטי, אך גם הם אינם נקיים מתופעה זו. אך לא זו דעתו של משרד המשפטים, שהתבקש להעביר את תגובתו של פרקליט המדינה, משה לדור:

"ככל הידוע לנו, נציגי הפרקליטות מקפידים להגיע לדיונים בזמן, וודאי שלא מוכרת לנו תופעה של איחורים. מכל מקום, ככל שיש בידי מאן דהוא תלונה לגבי אירוע ספציפי, ביכולתו לפנות לפרקליט המחוז הרלוונטי על-מנת שיטפל בעניין".

אולי בעצם הכל צירופי מקרים

מה יוצא מכל התגובות הללו? - שהכל צירופי מקרים. העובדה שכותב שורות אלו ראה איחורים משמעותיים בכל הערכאות ובכל רחבי הארץ, היא סתם מזלו הרע. העובדה שעצירים לא הגיעו בזמן לדיונים בהם נכח, היא סתם תוצאה של פקקי תנועה שנפלו בדיוק על אותם ימים. העובדה שפרקליטים לא הגיעו בזמן גם בירושלים וגם בתל אביב, היא לא יותר מאשר מקריות נדירה.

מובן שהסברים אלו אינם מתקבלים על הדעת. News1 ימשיך לעקוב אחרי האיחורים בכלל ושל השופטים בפרט ולהתריע עליהם, וימשיך לדרוש מן הגורמים האחראים לספק תשובות רציניות ומעשיות.

"איננו מגיבים למקרים קונקרטיים"

הסירוב להתייחס למקרים קונקרטיים מעלה את השאלה, האם הנהלת בתי המשפט שכחה שהיא גוף ציבורי, הממומן בידי הציבור, המעניק לציבור שירות חיוני ממדרגה ראשונה והחייב בדין וחשבון לציבור

הנהלת בתי המשפט קיבלה מ-News1 רשימה מדגמית של איחורים בחודשים האחרונים. הנשיאה דורית ביניש ומנהל בתי המשפט, משה גל, נשאלו האם התופעה מוכרת להם ומה בדעתם לעשות כדי לצמצם אותה. תשובת הדוברת:

"מבלי להתייחס לאיחור קונקרטי זה או אחר שציין הכתב, עמדת המערכת היא כי ככלל על הדיונים להתחיל במועד שנקבע להם. עם זאת, ישנן נסיבות וסיבות שונות, לעיתים כאלה הנוגעות לתיק עצמו, שיש בהן לקדם את הדיון אשר בגינן מתאחר הדיון. ייתכנו מצבים בהם הדיון מתאחר בשל בקשות שונות שמוגשות לבית המשפט לפני מועד הדיון, הודעות שונות של עורכי הדין או דיונים דחופים בבוקר וכדומה". סברנו שהנהלת בתי המשפט אינה מתייחסת למקרים קונקרטיים בשל הזמן שחלף, ולכן שאלנו במישרין על שופטי השלום בהרצליה. התשובה הייתה לקונית: "תגובתנו שנמסרה מדברת בעד עצמה. איננו מגיבים למקרים קונקרטיים".

תגובות אלו רחוקות מלהיות מספקות. כותב שורות אלו מעיד ממראה עיניו, שהאיחורים מתרחשים בלא כל סיבה הנראית לעין, מבלי שהשופטים טורחים כלל להסביר אותם או להתנצל עליהם; ועובדה שיש שופטים המתחילים בדיוק בזמן. הסירוב להתייחס למקרים קונקרטיים מעלה את השאלה, האם הנהלת בתי המשפט שכחה שהיא גוף ציבורי, הממומן בידי הציבור, המעניק לציבור שירות חיוני ממדרגה ראשונה והחייב בדין וחשבון לציבור.

שאלה דומה, עם אותה רשימת מקרים, הועברה לשר המשפטים, יעקב נאמן. תגובתו: "במשרד המשפטים עושים ככל הניתן על-מנת לצמצם תופעות העומס ועינוי הדין. בכל מקרה של טענות העולות מפנייתך, יש להפנותן לנציב התלונות על שופטים, אשר אמון על הנושא ומקבל את מלוא הטיפול מצד השר והנהלת בתי המשפט".

חרפה עקרונית ופגיעה מעשית

אם כל שופט מאחר רק ברבע שעה ליום ואפשר לגמור תיק ממוצע בעשר שעות דיון, הרי שהאיחורים הללו לבדם אחראים ליותר מ-3,000 תיקים המצטברים בשנה

המצב הנוכחי הוא גם חרפה עקרונית וגם פגיעה מעשית. ברמה העקרונית, כאשר שופט אינו טורח לבוא בזמן שהוא עצמו קבע - הוא משדר בכך זלזול וחוסר אכפתיות כלפי הערכאה בה הוא יושב וכלפי המתדיינים בפניו. ברמה המעשית, הציבור משלם את המחיר בדמותו של עוד גורם המוסיף לסחבת הקשה ממילא (אם כל שופט מאחר רק ברבע שעה ליום ואפשר לגמור תיק ממוצע בעשר שעות דיון, הרי שהאיחורים הללו לבדם אחראים ליותר מ-3,000 תיקים המצטברים בשנה), וגם בדמות שכר טירחה נוסף לעורכי הדין שעובדים לפי שעות.

למרות שעובדות אלו צריכות להיות נהירות לכל מי שעיניים בראשו, כמעט איש מן הגורמים השותפים למצב אינו מוכן להודות שיש בעיה, קל וחומר - לטפל בה. בשבוע האחרון ביקש News1 את התייחסותם של כל הצדדים, ולמעט לשכת עורכי הדין - הכל מעדיפים לטמון את ראשם בחול, וחלקם אף מספקים תשובות שהן עלבון לאינטליגנציה.

תאריך:  24/09/2011   |   עודכן:  25/09/2011
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
השופטים מאחרים, ההנהלה מורחת
תגובות  [ 16 ] מוצגות   [ 16 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
טרם ניתן גזר הדין
25/09/11 09:23
2
אזרחית
25/09/11 09:24
 
רקבון מתקדם
25/09/11 11:16
3
חיים ו.
25/09/11 09:51
4
אליהו חיים
25/09/11 10:05
5
סתם_1
25/09/11 10:05
6
חיימקה שלי
25/09/11 11:28
7
יש מיש
25/09/11 12:53
8
טרש בטיטו
25/09/11 13:40
9
מייקל
25/09/11 15:57
10
צור 1
25/09/11 16:14
11
רקטולוג בכיר
25/09/11 18:32
12
רק שידעו לשפוט...
25/09/11 19:56
13
אבבר 109
25/09/11 21:42
14
שמחה
25/09/11 22:58
15
כנסו כנסו
26/09/11 22:17
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בניגוד להודעת ועד העובדים של הרכבת כי יכבד את צו המניעה שהוציא בית המשפט, הודיע נציג ועד דרום של העובדים כי לא יופעלו בקווים מתל אביב להוד השרון ולראשון לציון (הראשונים).
24/09/2011  |  עידן יוסף  |   חדשות
לפני ארבעה ימים היא איבדה נקודות לראשונה העונה, ובעוד שבוע כבר יהיה להם משחק עונה (מול מכבי חיפה), אך מחר (ראשון), מכבי תל אביב תוכל להעפיל שוב לראשות הטבלה, אם תנצח את הפועל באר שבע של ניר קלינגר.

כל ילד יודע שחיה פצועה היא חיה מסוכן, אבל סביר להניח שאין יותר מדי מתנגדים בקרית שלום, ליריבה שזימן לה לוח המשחקים. חמישה הפסדים ו-0 נקודות, זה המאזן העגום של באר שבע מתחילת העונה. עם המטען השלילי הזה, חניכיו של ניר קלינגר יצטרכו לחפש את הנקודות הראשונות שלהם העונה דווקא מול הקבוצה שעד עכשיו רבים יסכימו שהיא המרשימה ביותר. המפגש של מכבי מול האקס קלינגר, רק יוסיף עוד פיקנטריה למשחק, שגם ככה הוא טעון מאוד.


24/09/2011  |  שירלי בר דיין  |   חדשות
בירושלים אומרים כי תגובת ישראל להצעת הרביעייה הבינלאומית חיובית, משום שהיא קוראת לצדדים לשוב לאלתר למשא-ומתן ישיר ללא תנאים מוקדמים.
24/09/2011  |  עידן יוסף  |   חדשות

עדיין קצת חורקת, ולפעמים גם גורמת לאוהדיה דפיקות לב. אבל בשורה התחתונה אין כמו גלולה בדמות ניצחון אחרי תקופה קשה. ואם זה בא בשישייה אז מה רע? ריאל מדריד הביסה הערב (שבת) 2:6 את ראיו ויקאנו שכנתה בדרבי שנערך בברנבאו ואותתתה שהיא יוצאת מהמשבר שפקד אותה בעקבות איבוד הנקודות ללבנטה וסנטאנדר בשבוע שעבר. האמת, התוצאה קצת מטעה - וייקאנו לא נראתה כמו בשר תותחים ובמחצית הראשונה אפילו הספיקה להביך את הבלאנקוס. אבל מה כבר אפשר לעשות מול סוללת הכוכבים של ז'וזה מוריניו? רונאלדו הבקיע שלושער, בנזמה, היגוואין וגם וראן הצרפתי (שער בכורה) השתתפו בחגיגה.


הקו החדש, שאמור להיפתח מחר מתחנת ראשון לציון לא ייפתח לתנועה כמתוכנן (יום א', 25.9.11). ארגון העובדים של רכבת ישראל, בגיבוי ההסתדרות, יממשו את סכסוך העבודה שהוגש בנושא ונכנס לתוקפו, וזאת לאחר שלטענתם ההנהלה לא קיימה מו"מ עם ההסתדרות ונציגות העובדים למרות בקשות חוזרות ונשנות.
24/09/2011  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
יתכן כי בימים אלה אתם נושכים את השפתיים ומשלימים עם החלטות הנראות לכם בלתי נכונות    לא, זה כבר לא זה, הממשלה בדרך להחלטות פליליות
צבי גיל
צבי גיל
בעיתונים משתקפת לאחרונה איזו לאות, עייפות, תשישות, רחוק ממלחמתיות. והכותרות כאילו כבדו עיניהן טרם נמנום    מעין שקיעה לתוך אפתיה
יורם אטינגר
יורם אטינגר
מפער של 6 לידות לטובת הפריון הערבי בשנות ה-60' לשוויון של 3.11 לידות לאישה ב-2015, ומאז שיעור הפריון היהודי גבוה מהערבי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il