חוות דעת מקצועית שהוגשה לאחרונה לממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיויד גילה, מעלה כי אישור המיזוג בין MAN ומכשירי תנועה "תוביל למדרון חלקלק של ריכוזיות, שיפגע משמעותית בתחרות בשוק הרכב. חוות הדעת הוגשה על-ידי צוות כלכלנים מומחים, בראשות הכלכלן מנחם פרלמן.
בנוסף, עמותת "הצלחה - התנועה הצרכנית לקידום חברה כלכלית הוגנת", הגישה באמצעות עורכי הדין ניב זקלר ואסף שובינסקי ממשרד וינשטוק-זקלר ושות', ויועצה המשפטי הראשי של הצלחה- עו"ד
אלעד מן, את התנגדותם לעסקת המיזוג הנרקמת בין מכשירי תנועה ויבואנית משאיות MAN.
בפניה לממונה על ההגבלים נטען כי אישור המיזוג עלול להוביל להגברת הריכוזיות השוררת בענף הרכב בישראל, לפגיעה קשה ובלתי הפיכה בצרכנים בענפים הנוגעים למיזוג ולעליית מחירים לא זניחה בשווקים בהם פעילה מכשירי תנועה, וזאת כתוצאה מהכוח הנוסף שרוכשת מכשירי תנועה במסגרת עסקת המיזוג.
כזכור, קבוצת מכשירי תנועה פרסמה לאחרונה כי רכשה את פעילות היבוא של חברת MAN הגרמנית תמורת כ-130 מיליון שקל, אולם העסקה, שטרם אושרה, מונחת בימים אלו על שולחנו של הממונה על ההגבלים העסקיים ומותנית באישורו וגם בקבלת רישיון יבוא מ
משרד התחבורה.
נוסח הפניה נשלח גם לוועדה הציבורית בראשות פרופ'
ירון זליכה, שמטרתה גיבוש המלצות להגברת התחרותיות בענף הרכב, כדי שתשקול את האמור בה במהלך דיוניה ובאופן עצמאי. הוועדה הוקמה על-רקע הריכוזיות הגבוהה השוררת בענף הרכב בישראל וכחלק מהמנדט שהוענק לה, היא תבחן את הבעלויות הצולבות בין יבואני הרכב וחברות הליסינג, מוסכי הרכב, ויבואני חלקי החילוף בישראל.
לדברי עורכי הדין מתוך הפניה: "מכשירי תנועה, היא יבואנית בלעדית של מספר מותגים בינלאומיים. אשר מחזיקה גם בחברה לייבוא והפצה של חלקי חילוף לרכבים, משאיות ואוטובוסים וגם בחברה ליסינג ובסוכנות ביטוח. בנוסף, מכשירי תנועה היא יבואנית בלעדית של ציוד הנדסי כבד והינה יבואנית בלעדית של אחד ממותגי הצמיגים המובילים בעולם. כל אלה מובילים למסקנה, שהריכוזיות הגבוהה והאחזקות הצולבות המאפיינות את ענף הרכב בישראל, באים לידי ביטוי גם בפעילותה של מכשירי תנועה".