|
החל ב-2012 חברות תעופה ישלמו עבור פליטות הגז [צילום: AP]
|
|
|
|
|
ארגון התעופה של האו"ם פנה לאיחוד האירופי בשמן של ארה"ב, סין, רוסיה ויותר מ-20 מדינות, בדרישה שלא לכלול חברות תעופה לא-אירופאיות באמנה המחייבת את כל חברות התעופה הטסות ליבשת וממנה במכסות פליטות הגז.
ארגון התעופה של האו"ם אימץ הצהרה בלתי מחייבת לערעור על הכללת חברות התעופה הלא-אירופאיות באמנה האירופית החל בשנה הבאה. בתגובה אמר נציב האיחוד האירופי לענייני אקלים, כי 27 המדינות יחסמו את המהלך, וכי התוכנית תמשיך כמתוכנן.
על הדרישה להימנע מחיוב במכסות פליטות הגז חתומות סין, מקסיקו, ערב הסעודית, דרום אפריקה, איחוד האמירויות וארה"ב. המדינות קראו לאיחוד האירופי "לעבוד בשיתוף פעולה עם שאר הקהילה הבינלאומית בנוגע למכסות הפחמן. במהלך השנה התריע איגוד חברות התעופה של סין כי המהלך של האיחוד האירופי עלול לגרום לסכסוך מסחרי.
הקרע בין אירופה למדינות הלא-אירופאיות מדגיש את האתגר שביצירת הסכם גלובלי לקביעת "תג מחיר" לפליטות הפחמן, ארבעה שבועות בלבד לפני הפסגה באו"ם לקביעת כללים להגנת האקלים.
"ההתנגדות הבינלאומית הרחבה מעבר לגבולות אירופה עלולה להוביל לסכסוך מסחרי", נמסר ממועצת שדות התעופה הבינ"ל בהחלטה שאימצה האסיפה הכלכלית של המועצה במרקש. גם ההתאחדות העולמית להובלה אווירית (IATA) הביעה התנגדות לתוכנית האירופית.
"הממשלות רואות בכך הפרה ברורה של הריבונות שלהן, וקשה לראות איך זה יעבור כאשר לפחות 26 מדינות יוצאות באופן פומבי נגד היוזמה", אמר טוני טיילר, מנכ"ל IATA.
בחודש שעבר העביר בית הנבחרים האמריקני חוק האוסר על חברות התעופה במדינות להשתתף ביוזמת האיחוד האירופי, לאחר שבתעשיה העריכו כי השתתפות ביוזמה תעלה לחברות התעופה האמריקניות כ-3.1 מיליארד דולר בשנים 2020-2012.