בדיון משותף שהתקיים אתמול (יום ג', 8.11.11) בוועדת המדע והטכנולוגיה וועדת החינוך של הכנסת בעניין ביטול הבונוס לבוגרי מדעי המחשב בעת קבלה לאוניברסיטאות, הודיע פרופ' פאול פייגין, יו"ר הצוות הבינאוניברסיטאי למדיניות קבלה לאוניברסיטאות, כי בעקבות דיונים שהתקיימו בחודשים האחרונים עם משרד החינוך, שוקל ור"ה (ועד ראשי האוניברסיטאות) בחיוב הוספה של מספר מצומצם של מקצועות בדגש על המקצועות הטכנולוגיים ומדעי המחשב לרשימת המקצועות המזכים בבונוס בעת קבלה לאוניברסיטאות. זאת בהתאם לאסטרטגיה של משרד החינוך המקדמת אינטרס לאומי של עידוד הלימודים הטכנולוגיים בבתי הספר התיכוניים.
בנוסף, אמר פרופ' פייגין, כל אוניברסיטה תהיה עצמאית להחליט אם להוסיף מקצועות בודדים לרשימה בסיסית ומוסכמת זו. עוד הוסיף פייגין בהתייחסו למקצועות אחרים הנעדרים מרשימת הבונוסים כגון אזרחות וגיאוגרפיה, כי "תפקיד משרד החינוך לדאוג שמי שמסיים שמונה שנות לימוד ידע גיאוגרפיה והיסטוריה בסיסיים ולא צריך לתת על כך נקודת בונוס. את המודעות לאזרחות אפשר לבנות בתשע שנות לימוד ולא ברור לי למה לתת בונוס על חמש יחידות לימוד באזרחות".
ביקורת על שינוי שיטת הבונוסים
ביולי 2011 החליט ועד ראשי האוניברסיטאות, בעקבות דיוני הצוות הבינאוניברסיטאי למדיניות קבלה, על שינוי שיטת הבונוסים לציוני בגרות לצורך קבלה לאוניברסיטאות.
על-פי ההחלטה, נבחרה רשימה מצומצמת של 10 מקצועות בלבד שיזכו בבונוס המקסימלי של 25 נקודות לחמש יחידות לימוד ו-15 נקודות ל-4 יח"ל. מקצועות אחרים שזיכו את הלומדים עד כה בבונוס זהה, יזכו בבונוס מופחת: 5 יח"ל - 10 נקודות; 4 יח"ל - 5 נקודות. טרם החלטת ור"ה, ניתן בונוס שווה עבור כל המקצועות המורחבים.
רשימת המקצועות המעודכנת כוללת את התחומים הבאים: מתמטיקה, אנגלית, פיזיקה, כימיה, ביולוגיה, היסטוריה, ספרות ותנ"ך. בנוסף, בבתי הספר במגזר הערבי/דרוזי: עברית לערבים/דרוזים, וערבית מוגברת.
החלטת ור"ה, שאמורה להיכנס לתוקפה המלא החל בתעודות הבגרות של שנת תשע"ו, עוררה ביקורת ציבורית רבה של גורמים שונים הגורסים כי יש להכליל בה תחומים נוספים ואשר תוהים על השפעתה הצפויה על מערכת החינוך ועל תחומי לימוד שונים.
בשל הביקורות על שינוי שיטת הבונוסים ופניות הן ממשרד החינוך והן מגורמים נוספים, קיים הצוות הבינאוניברסיטאי למדיניות קבלה דיון נוסף בנושא ב-3 בנובמבר 2011. בדיון זה ציין המנכ"ל היוצא של משרד החינוך, ד"ר
שמשון שושני, כי ממשלת ישראל הכריזה שיש עדיפות לחינוך הטכנולוגי בהתאם למדיניות משרד החינוך, וכי יש אינטרס לאומי להקנות בונוס מוגבר לתחומים הטכנולוגיים. באשר למקצוע האזרחות, גרס שושני כי מקצוע זה הוא אחד ממקצועות הליבה, ולכן חשוב להכליל גם אותו ברשימת המקצועות המקנים בונוס.
בעקבות הדיון הוחלט כי נציגי המוסדות האקדמיים ידונו בנושא בפורומים הארגוניים הרלוונטיים, וכי הצוות הבינאוניברסיטאי ישוב לדון בנושא עד סוף שנת 2011 והמלצותיו ידונו במליאת ור"ה.
עם ההודעה בוועדה על החלטת ור"ה בירכה יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה ח"כ
רונית תירוש על ההחלטה: "הוועדה רואה חשיבות עצומה בלימודי המדע והטכנולוגיה כיסוד להבנת חיינו ביום יום וכתנאי לפיתוחים מדעיים, טכנולוגיים ותעשייתיים. הוועדה מברכת את משרד החינוך על החלטתו למנף לימודים אלו ולקדמם לחזית ולראש סדר העדיפויות".
בקרוב: קמפיין לעידוד לימודי מדעים וטכנולוגיה
ד"ר עופר רימון, מנהל מינהל מדע וטכנולוגיה במשרד החינוך, סקר בפני הוועדה את תוכנית המשרד לשנים הקרובות. רימון סיפר שחזר מסיור לימודי בקוריאה שם פגש את עמיתיו ממשרד החינוך, המדע והטכנולוגיה הקוריאני. "בקוריאה אין דילמה והתפקיד הוא לחזק את היכולת התחרותית של דרום קוריאה מול מדינות אחרות". רימון סיפר כי משרד החינוך בנה תוכנית ייעודית שמטרתה להגדיל באופן משמעותי את שיעור המצטיינים במקצועות המדע והטכנולוגיה וכי בקרוב צפוי לעלות קמפיין עם מובילי דעה מהמשק הישראלי לעידוד מוטיבציה ללימודי מדעים וטכנולוגיה.
יהודית גל-עזר, סגנית הנשיאה לעניינים אקדמיים באוניברסיטה הפתוחה: "מדעי המחשב הם חלק חשוב בגרעין המדעים ולכן צריך להציב אותם בשורה אחת עם מקצועות הפיזיקה, הכימיה והביולוגיה. אם נחסל את המקצוע נאבד את היתרון שלנו".
גם נציגי התאחדות התעשיינים ומשרד הביטחון, הדגישו בישיבה כי תלמידים בוגרי מדעי המחשב דרושים במשק ובצה"ל, וציינו את חשיבות מתן הבונוס כמעודד לימודים.