דיון סוער התקיים (יום ב', 20.2.12) במועצת עיריית תל אביב-יפו סביב הצעה להחלטה שהובילה חברת המועצה תמר זנדברג (מרצ), להנהיג בשטחה תחבורה ציבורית בשבת. ברוב של 13 מחברי המועצה נגד 7 התקבלה ההחלטה, ותעלה לדיון בהנהלת העירייה, שם מסתמן לה רוב.
ראש העירייה,
רון חולדאי, שבעבר הביע בפייסבוק תמיכה במאבק שהחלה תנועת "ישראל חופשית" אמר בדיון: "אני באופן אישי תומך בהצעה. מי שלא רוצה לעלות לאוטובוס יכול לא לעלות". הצעת חולדאי הייתה להעביר את ההחלטה הסופית בעניין להנהלת העירייה.
צפוי שהבקשה להפעלת תחבורה ציבורית תועבר למפקח על התחבורה הציבורית ב
משרד התחבורה, המוסמך לפי החוק לאשר בקשות כאלו רק במקרים בהם הם חיוניים לדעת הרשות.
הסיכויים כי המפקח על התעבורה יאשר הפעלה גורפת של קווי תחבורה ציבורית בשבתות ובמועדי ישראל נראית קלושה, שכן תקנות התעבורה מאפשרות מתן היתר במספר מצומצם של מקרים:
- קו המשרת נוסעים לישוב ספר - לא רלוונטי לתל אביב;
- המשרת נוסעים לבית חולים - קווים המסיעים לבתי חולים כבר פועלים בעיר;
- קו המשרת נוסעים לישובים שתושביהם אינם יהודים - רוב אוכלוסיית תל אביב, לרבות יפו, היא יהודית;
- קו חיוני, לדעת הרשות, מבחינת ביטחון הציבור - לא רלוונטי;
- חיוני, לדעת הרשות, מבחינת קיום שירותי תחבורה ציבורית - כל הקווים שהוגדרו ככאלה כבר אושרו בידי משרד התחבורה, ואישור קווים נוספים עלול להיחשב כפגיעה בסטטוס-קוו המצריכה שינוי חקיקה ראשית או שינוי בתקנות. לכל היותר, יתאפשר שינוי מזערי בכמה קווים.
נזכיר כי ביולי אשתקד, ברוב גורף של שלושים ושישה חברי כנסת נגד שבעה, נדחתה הצעת החוק של חברי כנסת
ניצן הורוביץ ו
אילן גילאון ממרצ, להפעיל תחבורה ציבורית בשבתות ובמועדי ישראל. בתשובת הממשלה נאמר כי ההצעה תפגע ברגשות הציבור הדתי. מגיש ההצעה הורוביץ אמר אז כי דווקא קירקוע של זקנים לבתיהם הוא המהלך הלא-סוציאלי.
מחאת פעילים
המאבק על התחבורה הציבורית בשבת צבר תאוצה בשבוע שעבר כאשר עשרות פעילי תנועת "ישראל חופשית", המובילה את המאבק במה שהיא מכנה כפייה הדתית, יצאו בשבת בצהריים למפגן מחאה, במסגרתו המתינו כביכול פעילים לאוטובוס שיאסוף אותם.
ההצעה שאושרה היום נערכת גם לסירוב, וקובעת כי העירייה תכין תוכנית להפעלת קווי הסעות עירוניים, על-ידי חברה עירונית על-פי הרציונל של הסעה משכונות הצפון, הדרום ויפו אל מרכז העיר, אל הים ואל מקומות בילוי. הצעה זו עשויה להיתקל בהתנגדות תקציבית, שכן אסור יהיה לתחבורה פרטית שכזו לגבות תשלום וכל עלות ההפעלה תוטל על העירייה.
כמו-כן, תעביר העירייה בקשה למשרד התחבורה להרחבת תדירות קווי השירות בשבת, להרחבת המסלול לקווים שפועלים במסלול מצומצם כך שישרתו תנועה משכונות הצפון, הדרום ויפו למרכז, לים ולמקומות בילוי. בקשה זו צפויה להיתקל בהתנגדות מצד גורמי מקצוע השוללים מסלולים שונים לקווים בימים שונים בשבוע, בין היתר משום שהדבר עלול לבלבל את הנוסעים.