|   15:07:40
  יואב יצחק  
מו"ל ועורך ראשי News1
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע

חשיפה / מי לחץ על השר אהוד ברק

הנציב קובע: השופט פינקלשטיין <br>התערב באופן בעייתי במינוי פצ"ר

הנציב אליעזר גולדברג קובע: השופט מנחם פינקלשטיין התערב באופן בעייתי כאשר ערער במכתב לשר הביטחון על המועמד שהעדיף שר הביטחון לתפקיד פרקליט צבאי ראשי למרות זאת נמנע גולדברג מקביעת סנקציה נגד השופט
10/03/2012  |   יואב יצחק   |   חדשות   |   תגובות
פינקלשטיין. ניהל קמפיין [צילום: בוצ´צ´ו]

הפצ"ר עפרוני. מונה למרות הקמפיין [צילום: במחנה]

מסקנה חמורה בלא סנקציה
הנציב אליעזר גולדברג שוב לוקה בתפקידו. בשבוע שעבר פרסמנו את קביעתו החמורה של הנציב, לפיה שופט בית המשפט העליון, יורם דנציגר, לקה באופן התנהלותו - בכך שלא גילה לצדדים את דבר ההליכים המשפטיים שהוא מנהל אישית נגד מינהל מקרקעי ישראל. גולדברג נמנע מסנקציה נגד דנציגר, על-אף שהחוק מאפשר לו זאת.

כך גם הפעם, הפעם בעניינו של השופט פינקלשטיין: גולדברג ערך בירור מקיף ומרשים, קבע שתלונת אומ"ץ נגד השופט הינה מוצדקת, ולמרות זאת הוא נמנע מקביעת סנקציה נגדו.

וכך יוצא, ששופט שניהל קמפיין למינויו של קצין המועדף בעיניו לתפקיד פרקליט צבאי ראשי, ולאחר שלא עלה הדבר בידיו הוא לוחץ על שר הביטחון בניסיון לערער על בחירתו של השר, יוצא פטור כמעט בלא כלום.

נציב תלונות על שופטים, השופט (בדימ.) אליעזר גולדברג, העיר לשופט בית המשפט המחוזי מרכז מנחם פינקלשטיין, על אופן מעורבותו במינוי פרקליט צבאי ראשי - לאחר שזה כבר מונה. מחמת התערבותו החריגה, במכתב שכתב השופט לשר הביטחון, אהוד ברק, קובע הנציב בגנותו של פינקלשטיין בתשובה לתלונת תנועת אומ"ץ כי "התלונה מוצדקת".

השופט פינקלשטיין, שכיהן בעברו כפרקליט הצבאי הראשי, תמך במועמדות אל"מ שרון אפק לתפקיד הפרקליט הצבאי הראשי. בהתייעצויות שהתקיימו עמו מצד שר הביטחון אהוד ברק והרמטכ"ל בני גנץ, ניסה פינקלשטיין לדחוף למינוי אפק לתפקיד. פינקלשטיין לא הסתפק במתן תשובות לשאלות שנשאל, אלא פנה שוב, מיוזמתו, לשר הביטחון, וביקש להיפגש עמו על-מנת לשכנעו למנות את אל"מ אפק. בסופו של דבר החליט שר הביטחון למנות את אל"מ דני עפרוני לתפקיד. פינקלשטיין, בתגובה, כתב מכתב לברק ובמסגרתו קבל על המינוי השגוי, לטענתו.

למינויו של עפרוני לתפקיד קדמה מחלוקת גם בין שר הביטחון ברק לבין הרמטכ"ל. ברק רצה למנות לתפקיד את נשיא בית הדין הצבאי של פיקוד המרכז, אלוף משנה אבי לוי. גנץ, לעומתו, היה מעוניין במינוי סגנו של מנדלבליט, אלוף משנה שרון אפק. כאמור, בסופו של דבר מונה דני עפרוני לתפקיד.

תלונת אומ"ץ: השופט ניהל מעין קמפיין

מחמת התנהלותו של השופט פינקלשטיין הגישה תנועת אומ"ץ, בראשה אריה אבנרי, תלונה לנציבות תלונות הציבור על שופטים. בתלונה נאמר, כי השופט פינקלשטיין פנה, "במישרין ובעקיפין, הן לשר הביטחון והן לרמטכ"ל, במסגרת מעין 'קמפיין' של ממש שניהל למטרה זו. בפניותיו אלה לא חסך השופט אמירות בלתי מחמיאות כלפי מועמדים אחרים, אשר התמודדו כדין על משרת הפצ"ר..."

"אומץ טענה עוד בתלונתה, כי בהתערבותו של השופט יש פגיעה לכאורה בכללי האתיקה הבסיסיים הנוגעים להתנהלותו של שופט, וניצול מעמדו כדי לקדם עניינו של אחר. יש לצפות מכל שופט, ובוודאי משופט הנושא מעמד רם כשופט בבית המשפט המחוזי, כי לא יפעל ולא יתערב בצורה חסרת תקדים במינויים שכאלה, תוך טשטוש הגבולות שבין הרשויות, ושימוש לרעה במעמדו כשופט".

השופט פינקלשטיין דוחה את הנטען נגדו

השופט פינקלשטיין דחה בתשובתו הנרחבת את הטענות שהועלו בתלונה. לדבריו, טבעי הוא, ואף מתבקש, שעובר למינויו של פצ"ר חדש מתייעצים הן שר הביטחון והן הרמטכ"ל, לשם גיבוש עמדתם, עם הפצ"ר היוצא ועם פצ"רים קודמים, כדי שיחוו דעה לגבי המועמד הראוי לתפקיד. לדבריו, אחד משלושת המועמדים ששמו עלה כמועמד בשני השלבים, נראה לשופט כמועמד מתאים ביותר לתפקיד הפצ"ר, וזאת לאור כישוריו המקצועיים והאישיים, מסלול תפקידיו בפרקליטות, ולנוכח האתגרים העומדים בתקופה זו בפני הפרקליטות. פינקלשטיין ציין בתשובתו, כי יתר המועמדים האחרים ראויים בעיניו ובעלי זכויות, אך לדעתו המועמד המומלץ [אל"מ שרון אפק, י.י.] היה המתאים ביותר לכהונה החשובה.

השופט פינקלשטיין מסביר בתשובתו, כי היה ברור לו שהשר ברק אמור להתייעץ גם הפעם טרם המינוי עם פצ"רים לשעבר, והוא ביניהם. כותב הנציב גולדברג (ציטוט):

  • נוכח חשיבות המינוי וטיב היכרותו עם כל המועמדים, סבר שיהא זה נכון שההתייעצות עימו תתקיים בדרך של פגישה עם השר, ולכן ביקש להיפגש עם השר. טרם שנקבע מועד לפגישה, התקשר אליו השר טלפונית, ובשיחה מסר לו השר, שברצונו אכן להיפגש עמו אך ביקש שכבר בשיחה הטלפונית ידרג בפניו את שלושת המועמדים הראויים בעיניו לתפקיד הפצ"ר. באותה שיחה מסר לו השר כי הספיק לשוחח עם מספר פצ"רים, ובהם גם שופטים, וכן עם נשיא או נשיאי ביה"ד הצבאי לערעורים. בשיחה זו מסר לשר את עמדתו בדבר הקצין שנכון יהיה למנותו לפצ"ר (הוא המועמד המומלץ). בפגישה עם השר, שהתקיימה ביום 04.04.11, חזר כבר השופט על עמדתו.

    "הפגישה עם שר הביטחון התקיימה ביום 04.04.11... גם בפגישה זו הבהרתי את עמדתי, לאחר שהעליתי תחילה את חשיבותו הרבה בעיניי של תפקיד הפצ"ר, בפרט בעת הזו. לא דיברתי בגנותו של אף מועמד. אדרבה, דיברתי בשבחם. יחד עם זאת, חיוויתי דעתי, לפי מיטב הכרתי ומצפוני, כי מן הראוי שהפצ"ר הבא יהיה [המועמד המומלץ - א.ג.], וכי הדבר יהיה לתועלת לצה"ל, למשרד הביטחון ולמדינת ישראל" [הדגשה במקור - א.ג.].


גולדברג: השופט לא ביצע עבירה על כללי האתיקה

הנציב קובע בהחלטתו, בהתבסס על הפרטים שהתבררו בפניו, כי בפניותיו של השופט פינקלשטיין לשר הביטחון ולרמטכ"ל לא הייתה רלוונטיות לכך שמדובר בשופט, כשם שפניותיהם אליו לא באו על שום היותו שופט, והוא לא עשה כל שימוש במעמדו כשופט. את עמדתו בפניהם מסר כפצ"ר בלבד, אשר מכיר מקרוב את המועמדים, וכך הובנו דבריו בעיניהם. הנציב קובע (קובע):

  • משכך, לא ניתן לומר כי כב' השופט עבר על כלל 20(ב)(1) לכללי אתיקה לשופטים, התשס"ז-2007, האוסר על שופט לעשות "שימוש במעמדו כשופט לקידום עניין שלו או של אחר". שכן הוא לא עשה כל שימוש במעמדו כשופט. ואילו לגבי עצם מתן המלצה על-ידי שופט, מתיר כלל 20(ה) לכללים אלה לשופט "ליתן המלצתו על כישוריו של אדם המוכר לו אישית".

מסקנתי היא, קובע הציב גולדברג, "כי אין לראות את פעולותיו של כב' השופט, ככל שהן נוגעות להמלצתו, כחורגות מהתנהגות הולמת של שופט".

הסתייגות ממכתבו של פינשקלשטיין

על-אף האמור, ונוכח המידע שהתברר בפניו, סופג השופט פינקלשטיין רק הערה מחמת אופן התנהלותו לאחר המינוי - בשל זאת שכתב מכתב-ערעור לשר הביטחון, ובו הביע את עמדתו/הערתו, בשל ההחלטה למנות את דני עפרוני לתפקיד הפצ"ר ולא את מועמדו/מומלצו, שרון אפק.

"איני רואה מקום לסיים את החלטתי", כותב הנציב גולדברג, "בלי להסתייג ממשלוח המכתב לשר לאחר המינוי. אכן, טובת המערכת השיפוטית הצבאית היא בלבד שעמדה לנגד עיניו של כב' השופט, אולם על-אף זאת היה עליו להעדיף את האיפוק על הגשת "ערעור" על המינוי, לאחר שמילא את חובתו, והפור על המינוי נפל. מטעם זה בלבד, נמצאה התלונה מוצדקת".

תאריך:  10/03/2012   |   עודכן:  10/03/2012
יואב יצחק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הנציב קובע: השופט פינקלשטיין התערב באופן בעייתי במינוי פצ"ר
תגובות  [ 13 ] מוצגות   [ 13 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
א.ר
10/03/12 14:14
2
ואל תלבלבלו ת'מוח
10/03/12 14:48
3
אנג'ל
10/03/12 17:34
4
הייתי שם
10/03/12 18:07
5
שמחה ב
10/03/12 19:11
6
מושחתים
10/03/12 19:20
7
יוסי שריד
10/03/12 19:28
8
להפסיק לבזבז כסף
10/03/12 21:11
9
נפתלי גור אריה
11/03/12 00:44
10
נפתלי גור אריה
11/03/12 01:03
11
מ.ב
11/03/12 16:38
12
סרוליק
11/03/12 16:52
13
אברהם מערב השומרו
14/03/12 11:07
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דרמה גדולה מתרחשת, בימים אלה, במשפחת לנדסברג השולטת באימפריית סנו שהוקמה על-ידי האב, ברונו לנדסברג. אורי באומן, שהיה בן זוגה של אווה לנדסברג - שמתה לפני כשלושה חודשים בנסיבות טרגיות - מתנגד לקיום צוואתה והוא דורש חלק ניכר מהרכוש שהותירה. הרכוש כולל כ-10% ממניות חברת סנו הרשומה למסחר בבורסה, ששווין לבדן 93 מיליון ש"ח.
10/03/2012  |  יואב יצחק  |   חדשות
תושבי הדרום ערוכים מהלילה לכוננות ספיגה. מאז שחודש הירי אתמול בצהריים (יום ו', 9.3.12), במהלך הלילה ועד שבת בחצות, נורו לעבר ישובי הדרום כ-110 טילים ופצצות מרגמה. מהירי לעבר המועצה האזורית אשכול נפגע קשה אחד מתושבי המקום. אדם נוסף נפצע קל ועוד שישה נפגעי חרדה. סך הכל נפצעו השבת כ-15 בני אדם. סוסה נהרגה באחד מיישובי המועצה האזורית באר טוביה.
10/03/2012  |  יואב יצחק  |   חדשות
ערב שישי הוא לא בדיוק הערב הקלאסי לכדורגל, אבל עם זאת בחלק מהליגות הבכירות באירופה התקיימו משחקים. בצרפת, אז'אקסיו אירחה את מארסיי למפגש שהסתיים ב-0:1 מפתיע לקבוצת התחתית. שני המשחקים, בין שטוטגארט וקייזרסלאוטרן (גרמניה, 4 דקות לאיתי שכטר) ובין ויסלה קראקוב ללך פוזנאן (פולין, מאור מליקסון נכנס כמחליף בדקה ה-58, 90 דקות לדודו ביטון) הסתיימו ב-0:0.

פולין: ויסלה קראקוב - לך פוזנאן 0:0
דודו ביטון שיחק 90 דקות, מאור מליקסון עלה מהספסל בדקה ה-58 ושניהם היו שותפים לאיבוד הנקודות הביתי של קבוצתם שהושג עם יתרון של שחקן החל מהדקה ה-58, מוזדז'ן האורח הורחק בצהוב שני. התיקו הזה היה הרביעי של ויסלה שמרוחקת כעת 7 נקודות (עם משחק עודף) מלגיה ורשה המוליכה.


ארגוני הטרור חידשו את הירי לעבר ישובי הדרום, זמן קצר לאחר החיסול הכפול ברצועה. תושבי הדרום בכוננות. אדם אחד נפצע קשה והובל לבית החולים. במהלך היום והערב נורו בסך-הכל כ-30 טילי גראד ורקטות קסאם.
09/03/2012  |  יואב יצחק  |   חדשות
הערב (שישי) תצא אינטר למשחק חוץ מול קייבו עם רצף לא מחמיא של שבעה משחקי ליגה ללא ניצחון (מתוכם חמשיה הפסדים), כאשר בסן סירו כבר זמן רב מרחפת רוח הפיטורין סביב צווארו של המאמן קלאודיו ראניירי שמוביל את הנראזורי לאחת התקופות הגרועות שלהם בשנים האחרונות. עם זאת, דווקא הבוס הכל יכול, מאסימו מוראטי יוצא להגנת המאמן האיטלקי.

"לקלאודיו יש תמיכתי המלאה", ירה הבעלים כנשאל למעמדו של ראניירי, "זה לא קל לעבוד במועדון לחוץ כמו שלנו, במיוחד לא כאשר אתה קורא כל הזמן על מועמד חדש שצפוי להגיע כמאמן במקומך. אבל למעשה, אין בפרסומים הללו עובדות או חוזים שהוצעו למאמנים אחרים".


בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
ע"פ 347/88, איוון דמיאניוק נגד מדינת ישראל. השופטים מאיר שמגר, מנחם אלון, אהרן ברק, אליעזר גולדברג, יעקב מלץ. 29 ביולי 1993
בעז שפירא
בעז שפירא
נכון לרגע כתיבת שורות אלה מצטיירת התמונה העגומה היא שהחמאס לא הושמד וישראל מצויה במשבר רציני, מאות חללים מסרו נפשם בקרב ואלפים נפצעו
אלי אלון
אלי אלון
ב-7-8 באפריל 1980 בחג שביעי של פסח בוצע בקיבוץ משגב עם פיגוע מיקוח, שמטרתו הייתה שחרור מחבלים הכלואים בישראל    בפיגוע נרצחו 3 ישראלים ובהם חייל צה"ל ו-5 מחבלים חוסלו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il