ועדת הכלכלה של הכנסת תכונס (יום ד', 9.5.12) לדיון מהיר בהתעלמות
משרד התחבורה מ
החלטה שקיבלה באוקטובר 2009. בהחלטה נאמר כי על המשרד להעביר לוועדה אחת לרבעון את דוחות "ריבה", חברת הבקרה החיצונית על יישום הסכמי המדינה עם מפעילי התחבורה הציבורית.
דוחות ריבה אינם מתפרסמים ואינם נגישים לציבור. יוזם הדיון, ח"כ
אורי מקלב (יהדות התורה), אומר כי פרסום דוח זה יעודד את הציבור להתלונן על עוולות, וכך יידע הציבור שיש לו אוזן קשבת. לדברי מקלב, פרסום דוחות אלה ירתיע את מפעילי התחבורה הציבורית ויביא לשיפור השירות.
בהימנעותו מלהציג את הדוחות כמתחייב, מונע המשרד דיון בשיפור פעילות התחבורה הציבורית בישראל. דוח ריבה היחיד והאחרון אותו קיבלה ועדת הכלכלה, סיכם את המחצית השנייה של שנת 2008 (מה-1 ביולי עד 31 בדצמבר), וגם זאת רק אחרי עיכובים בהעברת הדוח ובקשות חוזרות ונשנות מצד ועדת הכלכלה.
ב-27 בפברואר 2012,
פורסמו בלעדית ב-News1 נתונים מוכמנים של ריבה, ולפיהם בשנת 2011 נתפסו 54,000 הפרות של מפעילי תחבורה ציבורית והוטלו 11 מיליון שקלים קנסות.
משרד התחבורה נוקט בנושא זה בסחבת. מחד-גיסא, הוא מצהיר על כך שהוא נכון לפרסם את הדוחות. מאידך-גיסא, הוא נמנע מלפרסמם בתואנות שונות. במשרד התחבורה רואים בדוחות מכשיר ניהולי ולא מכשיר לניגוח, כלשונם. כלומר - למתן ציון למפעילי התחבורה הציבורית. בכירי המשרד סבורים כי פרסומם יגרום למורת-רוח בקרב המפעילים.
כאשר דוחקים במשרד לפרסם, הוא משיב כי טרם התקבלה תגובת המפעילים לדוח, ולכשתתקבל - יפורסם הדוח. אולם
פרק הזמן שניתן למפעילים להשיב לדוחות השונים כנראה אינו מוגבל בזמן, וכך נוצר מצב בו הדוח האחרון שפורסם הוא מלפני כמה שנים, ואינו רלוונטי לשינויים שחלו מאז. בימים אלה מתבררת עתירה מינהלית שהגישו התנועה לחופש המידע ותנועת מגמה ירוקה, לבית המשפט המחוזי בירושלים. באמצעות עורך הדין אוריה ירקוני, מבקשות התנועות לא רק לאפשר להן עיון בדוחות ריבה בפיקוח אנשי משרד התחבורה, אלא גם לצלם, לסרוק ולהפיץ את הדוחות. העתירה מטופלת בידי השופטת
נאוה בן אור, הממתינה כעת לתגובות המשיבים.