משרד התחבורה שוקל לייקר את תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית כדי לממן את יישום חוק המידע בתחבורה הציבורית (תיקון מס' 98 לפקודת התעבורה), המחייב את חברות התחבורה הציבורית להציג שילוט מידע בתחנות האוטובוסים. החוק נכנס לתוקף ב-1 בינואר 2012 אך עד היום לא יושם בשל גרירת רגליים מצד משרד התחבורה. לחלופין, נשקלת הגדלת הסובסידיה שנותנת הממשלה לתחבורה הציבורית ואולי אפילו שתי האפשרויות – גם ייקור התעריפים וגם הגדלת הסובסידיה.
הדברים עולים מתוך מכתב ששלח (16.7.12) עו"ד הרצל רבניאן, מנהל מחלקה בכיר בלשכת יועמ"ש משרד התחבורה במענה לפנייתה של עו"ד נירית לוטן מהתוכנית לצדק חברתי של הקליניקות המשפטיות באוניברסיטת תל אביב, והגיע לידי News1.
רבניאן קובע כי לא ניתן לעמוד בלוחות הזמנים שנקבעו בתיקון לחוק בהיותם בלתי סבירים ולא ניתנים ליישום. הוא הודה כי הממונים במשרד התחבורה לא היו מודעים להשלכות המעשיות וכתב: "נראה כי בעת הליכי החקיקה של התיקון לחוק לא הובנו כראוי משמעויות התיקון מבחינת לוחות הזמנים שנקבעו בו".
60 מיליון שקל השקעה ראשונית
משרד התחבורה מסביר כי התיקון לחוק מטיל על מפעילי התחבורה הציבורית נטל כלכלי, ולכן קיימת חשיבות כי ביצוע התיקון לחוק יהיה ביעילות כלכלית מקסימלית, דבר האפשרי אך ורק על-ידי שיתוף פעולה בין המפעילים. עלות יישום החוק, על-פי אומדנים ראשוניים שבוצעו במשרד התחבורה מוערכת בכ-60 מיליון שקלים להצבת השלטים וכן עלות נוספת של כ-10 מיליון שקלים כל שנה לצורך אחזקה ועידכון של שלטי המידע הסטטיים בתחנות האוטובוס. עלויות אלו נקבעו בהנחת עבודה שהפרויקט יבוצע בשיתוף פעולה בין כל המפעילים. למשרד התחבורה אין ספק כי עלות זו תגדל במאות אחוזים ותוכפל אם התיקון לחוק ייושם באופן עצמאי על-ידי כל מפעיל בנפרד.
מפעילי התחבורה הציבורית פנו אל הממונה על ההגבלים העסקיים, דיויד גילה, בבקשה לקבלת פטור מהסדר כובל לצורך פעולתם המשותפת ליישום החוק. בחוות דעת שהוגשה לבקשת הממונה מטעם משרד התחבורה, תמך המשרד בבקשה. לדברי משרד התחבורה, דווח לו כי הממונה התנה את מתן הפטור בתנאים מגבילים, ולפיכך לומדים בימים אלה מפעילי התחבורה הציבורית את עמדת הממונה בעניין ושוקלים את האופן שבו יוכלו לפעול במשותף ליישום התיקון לחוק בגדר התנאים שקבע הממונה.
אולם מלשכת הממונה על ההגבלים העסקיים נמסר ל-News1 כי "בקשת הפטור של מפעילי התחבורה הציבורית נמצאת בבדיקת רשות ההגבלים העסקיים, ואנו ממתינים לקבלת כל הנתונים מהחברות".
אז למה זה עולה יקר?
הסיבה לעלות הגבוהה היא הדרישה להצבת מידע אינטגרטיבי ביחס לכל הקווים הפועלים בכל תחנת אוטובוס, שמחייב שיתוף פעולה בין המפעילים. לדעת משרד התחבורה, לא ניתן לבצע את השילוט על-ידי כל מפעיל בנפרד, וזאת ממספר טעמים:
- שטח מצומצם להצבת השילוט – בתחנות אוטובוס בהן פועלים מספר מפעילים במקביל, עלול להיווצר מצב ששטח התחנה לא יספיק לכמות השלטים שעל המפעיל להציב על-פי התיקון לחוק;
- פגיעה באיכות המידע לנוסע ובזמינותו – הצבת השילוט על-ידי כל מפעיל בנפרד אינה מאפשרת הצבת מידע אגרגטיבי (מצרפי) לנוסע, דבר הפוגע בשלמותו של המידע הנמסר לנוסע ובאיכותו. כלומר, יש להציב שלט מותאם לכל תחנה שבה עוצרים לכל הפחות ארבעה קווים.