מסתעפת פרשת האפליה באישורים שמעניק שר הפנים, אברהם פורז, לרשויות מקומיות שונות, באשר להפחתת תעריפי הארנונה, כפי שדיווחנו השבוע [ראו קישור].
חוק התוכנית להבראת כלכלת ישראל קובע, בין השאר, כי הארנונה לשנת 2003 בכל הרשויות המקומיות תתייקר בשיעור של 3.2%. עוד קובע החוק, כי התייקרות זו תחול באופן רטרואקטיבית, גם על מי שכבר שילמו את חובם לרשות המקומית במלואו.
החוק קובע, כי רשות מקומית הסבורה כי מצבה הכלכלי מאפשר לה שלא לייקר את הארנונה, רשאית לפנות לשר הפנים בתוך המועד הקבוע בתקנות ולבקש פטור מייקור הארנונה.
למערכת Nfc נודע, כי ראש עיריית חיפה, יונה יהב, החליט לאחרונה שלא לייקר את הארנונה לתושבי עירו באופן רטרואקטיבי, וזאת מבלי שביקש או קיבל את אישורו של שר הפנים, אברהם פורז, לכך. כלומר, יהב פעל לכאורה בניגוד לחוק.
עם או בלי קשר לעובדה שיונה יהב מכהן בתפקיד ראש העירייה מטעם מפלגת "שינוי", מפלגתו של שר הפנים, אישר פורז בדיעבד את החלטתו הבלתי-חוקית של יהב. העניין נראה תמוה, לאור העובדה שפורז סירב בקשה דומה של עיריית ראשון לציון, שהוגשה לכתחילה ובתוך המועד שנקבע לכך בתקנות (10 ביולי 2003). יצויין, כי דובר עיריית חיפה, רוני גרוסמן, אישר בפנינו את הדברים.
כזכור, בעתירה לבג"צ שהגישו עיריית ראשון לציון וראש העיריה מאיר ניצן, בתחילת השבוע, נטען כי פורז סירב לאשר בקשה דומה לעירייה, בטענה כי זו הוגשה לאחר המועד שנקבע לכך בתקנות. בעתירתה, טענה העירייה, כי הבקשה הוגשה במועד הקבוע בתקנות, ושיש להיעתר לה לאור התנהלותה התקציבית המאוזנת, שזיכתה אותה ב"תעודת הכסף" מטעם משרד הפנים, על ניהול אחראי של המערכת הכספית במשך שלוש שנים ברציפות (1999-2001).
עיריית ראשון לציון טענה, כי החלטת שר הפנים מבוססת לכאורה על שיקולים זרים ופוליטיים, וכל כולה מכוונת לסייע לקמפיין הבחירות של מועמד "שינוי" לראשות העירייה, דב צור, המתמודד מול ראש העירייה המכהן, מאיר ניצן.
הגילויים החדשים מעוררים סימני שאלה באשר להתנהלותו של פורז ולשיקולים המנחים אותו ומחזקים את החשש כי פורז נוהג לגופו של מעוניין ולא לגופו של עניין. בג"צ הורה למשרד הפנים להשיב לעתירה בתוך 20 יום, ואולם, בשל פגרת בתי המשפט, 20 היום הופכים ל-40 ימים.
מרכז השלטון המקומי תומך בעמדת העותרים
בתוך כך, מרכז השלטון המקומי הגיש היום לבג"צ, בקשה להצטרף כצד לעתירה של עיריית ראשון לציון נגד פורז, ממנה עולה כי המרכז מביע תמיכה בעמדת העירייה.
בבקשה, שהוגשה באמצעות עורכת הדין נועה בן-אריה, נטען בין השאר, כי "מן הראוי היה ליתן לרשויות אלה (הרשויות המקומיות בישראל; ר.כ.) חופש בחירה ואוטונומיה לגבש לעצמן מדיניות כלכלית, אשר תסייע להן בניהולן הפיננסי ובהתאם, לאפשר הפחתות או העלאות של שיעור הארנונה של רשויות בעלות איתנות פיננסית כדוגמת העותרת 1 (עיריית ראשון לציון; ר.כ.), בהתאם לצרכיהן ולבקשותיהן".
במילים אחרות, מסתבר כעת, שגם למרכז השלטון המקומי אין לכאורה אמון רב בהתנהלותו של שר הפנים.
בג"צ 8527/03 עיריית ראשון לציון ואח' נ' שר הפנים ואח'