במהלך סיור שטח משותף, יציג מחר (ג', 30.9.03) שר התחבורה, אביגדור ליברמן לראש הממשלה, אריאל שרון את תוכנית ההשקעות של משרד התחבורה ברכבת ישראל לחמש השנים הבאות (2004- 2008). היקף ההשקעות נאמד ב-20 מיליארד שקל.
שר התחבורה מקווה כי כ-13.5 מיליארד שקלים יממונו מתקציב המדינה, והיתרה תגויס ממקורות חיצוניים ומהלוואות מבנקים באירופה. תוכנית ההשקעות כוללת גם רכישות של רכבות, מערכי קרונועים וקטרים חדשים, בהיקף של כ-2.5 מליארד שקל.
שרון וליברמן יערכו מחר (ג') סיור בתחנות הרכבת באשדוד ובבית שמש. במהלך הסיור יציג ליברמן את הפרויקטים הרכבתיים המרכזיים המתוכננים במשרד התחבורה בחמש השנים הבאות, במסגרת מה שהיה קרוי במשרד התחבורה ה"ניו דיל המסילתי".
5 הפרויקטים העיקריים המתוכננים לביצוע בתוכנית החומש:
א) קו רכבת מהיר לירושלים, שסיומו הוקדם לשנת 2008. שני קטעים של הקו תל אביב- נתב"ג ונתב"ג- מודיעין נמצאים כיום בביצוע. עלות השלמת הקו ממודיעין לירושלים נאמדת בכ-3.5 מליארד שקל.
ב) הכפלת מסילת הברזל לבאר שבע, שתאפשר להכפיל את תדירות הרכבות לבאר שבע, בהשקעה כוללת של כ-920 מיליון שקל.
ג) בניית מסילת ברזל עכו-כרמיאל בהיקף של 950 מיליון שקל.
(שני פרויקטים אלה צפויים להתחיל ב-2004 ולהסתיים בשנת 2008).
ד) בתחילת 2005 מתוכנן להתחיל בחידוש "רכבת העמק" העותומאנית, שתשוב ותחבר בין חיפה לבקעת בית שאן ובעתיד תוכל להתחבר לאירביד שבירדן. מדובר בהקמת מסילת ברזל כפולה באורך של 74 קילומטרים שתשמש להסעת נוסעים ומטענים, בהשקעה של כמיליארד שקל. סיום עבודות ההקמה צפוי כבר ב-2007.
ה) בנוסף לכך מתכנן משרד התחבורה פרויקט לחשמול כל קווי הרכבת הבינעירוניים. רכבת ישראל השלימה בימים אלה את תכנון השלב הראשון של מערך החשמול. עלות הפרויקט נאמד ב-4.5 מיליארד שקל.
כיום נמצאים בביצוע כ-15 פרויקטים מרכזיים של רכבת ישראל ובהם: קו תל אביב-נתב"ג-מודיעין בהשקעה של כ-1.5 מיליארד שקל. קו באר שבע-רמת חובב בהשקעה של 130 מיליון שקל, הקמת מסילה שלישית באיילון בהשקעה של 280 מיליון שקל, שדרוג קו הרכבת מירושלים לתל אביב, בהשקעה של 480 מיליון שקל, שדרוג קו הרכבת דימונה-באר שבע, בהשקעה של 170 מיליון שקל והקמת קו בין אשקלון לאשדוד, בהשקעה כוללת של 215 מיליון שקל.
שר התחבורה חנך בחודש שעבר שני קווי רכבת חדשים בין תל אביב לראשון לציון ובין בית שמש לתל אביב. ליברמן, ציין כי עם הפעלתם הפכו קווים אלה למבוקשים. בקו לראשל"צ הגיע מספר הנוסעים לכ-2000 ביום ובקו לבית שמש לכאלף נוסעים ביום.
על-פי התחזית צפויים לנסוע בקווים אלה כ-1.5 מיליון נוסעים בשנה, כל זאת באם האוצר יאשר רכישת ציוד רכבתי חדש.